اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140005055347010999

تفاوت صفحه نمایش AMOLED با IPS LCD در گوشی های شیائومی

کد: 140005055347010999

https://bit.ly/3BFNCMN

، تهران , (اخبار رسمی): صفحه نمایش یکی از مهم ترین بخش های یک گوشی هست که کاربران از آن استفاده میکنند، یکی از نکاتی که هنگام خرید گوشی هوشمند برای کاربران مهم هست، نوع صفحه نمایش و المان های آن مثل رزولوشن و تراکم پیکسل می باشد. صفحه نمایش ارتباط مستقیمی با چشم کاربران دارد که استفاده از گوشی هوشمند چشم شما را اذیت نکند.

تفاوت صفحه نمایش AMOLED با IPS LCD در گوشی های شیائومی
تفاوت صفحه نمایش AMOLED با IPS LCD در گوشی های شیائومی

صفحه نمایش ارتباط مستقیمی با چشم کاربران دارد از این رو حتماً هنگام خرید گوشی ها از نوع صفحه نمایش مطلع شوید

تفاوت صفحه نمایش AMOLED با IPS LCD در گوشی های شیائومی

شیائومی در تمام گوشی های خود از دو پنل AMOLED یا IPS LCD استفاده میکند، که در بیشتر گوشی های جدید شیائومی و ردمی هم از پنل AMOLED استفاده شده است. در ادامه تفاوت صفحه نمایش AMOLED با IPS LCD در گوشی های شیائومی را با شما به اشتراک گذاشته ایم.

تراکم پیکسل

تراکم پیکسل یکی از مشخه های مهم نمایشگر ها می باشد،که واحد آن ” پیکسل بر اینچ ” است. تمام عکس ها و فیلم ها از پیکسل های تشکیل شده که برای نمایش این تصاویر باید پیکسل های در نمایشگر وجود داشته باشد تا بتواند آن ها را نمایش دهد. طبق آزمایش های صورت گرفته تراکم پیکسلی متناسب با چشم انسان 300 پیکسل هست، که در گوشی های جدید شیائومی این تراکم پیکسل بسیار بالاتر می باشد. تراکم بالای پیکسل باعث پردازش های سنگین تر گرافیکی گوشی می شود و باتری بیشتری هم مصرف می شود.

کیفیت صفحه نمایش فقط به نوع آن که AMOLED یا IPS LCD است بستگی ندارد و المان های صفحه نمایش هم تاثیر گذار می باشند

صفحه نمایش IPS LCD

در بسیاری از گوشی های شیائومی از پنل IPS LCD استفاده شده، این تکنولوژی باعث شده تا محدودیت های صفحه نمایش LCD را مانند زاویه دید کم و کیفیت پایین رنگ ها را بهبود ببخشد.

در صفحه نمایش IPS LCD برای هر پیکسل از دو ترانزیستور استفاده میکند، اما صفحات TFT که در گوشی های قدیمی استفاده میشود، فقط از یک ترانزیستور استفاده میکند. یکی از مشکلات صفحه‌های IPS مصرف بالای انرژی توسط آن‌ها می باشد. صفحه IPS LCD را می توان بدون هیچ گونه تخریب رنگ و مبهمی در زاویه های کم عمق و بی نقص نسبت به نمایشگرهای TN و VA مشاهده کرد.

IPS LCD مخفف نمایشگرهای کریستال مایع درون صفحه می باشد

سامسونگ یکی از تولید کنندگان بزرگ  صفحه نمایش AMOLED در دنیا می باشد و صفحه نمایش های IPS LCD در ابتدا بیشتر در گوشی های آیفون مورد استفاده قرار میگرید.

ویژگی های IPS LCD

  • نمایشگر های IPS LCD وضوح بالاتری دارند.
  • طیف گسترده ای از رنگ ها را به نمایش می گذارند.
  •  نمایشگرهای IPS LCD نسبت به LCD های TN و VA گرانتر هستند.
  • معمولاً مانیتورهای IPS LCD تا 178 درجه زاویه دید را دارند.
  • این نمایشگرها تقریباً دقت رنگ مطلق را تضمین می کنند.
  • نمایشگرهای IPS LCD قادر به نمایش طیف وسیع تری از رنگ ها هستند.
  • رنگ سفید در پنل های IPS LCD به خوبی و بهتر از AMOLED نمایش داده می شود.
  • بر خلاف صفحه‌نمایش LCD معمولی زمانی که این صفحه را لمس می‌کنید نور در نقطه لمس پخش نمی‌شود.
  • پنل‌ های IPS LCD تصاویر را شفاف‌ تر نشان می‌دهند علاوه بر اینکه زمان پاسخ پایدارتری هم دارند.

معایب صفحه نمایش IPS

  • به دلیل این که صفحه نمایش IPS LCD با نور یک دست در پس زمینه روشن می شود، نور های رنگ مشکی باز هم کمی نور دارد، که در صفحه نمایش های AMOLED اینطور نیست.
  • مانیتور IPS LCD در اندازه های بزرگ برای مشتری متوسط ​​مقرون به صرفه نیست.

صفحه نمایش AMOLED

AMOLED مخفف Active-Matrix Organic Light Emitting Diode است که معنای آن شبکه‌ی فعالی از دیودهای اُرگانیک تابنده‌ی نور می‌باشد. لازم به ذکر است که OLED واژه‌ی معروف‌تری به معنی دیودهای ارگانیک تابنده‌ی نور است.فناوری AMOLED شامل لایه‌ای در پشت صفحه OLED است که به جای استفاده از نور پس زمینه مانند نمایشگرهای LCD، به هر پیکسل نور می‌دهد.

از آنجا که می‌توان هر پیکسل را به صورت مجزا نور داد، می‌توان پیکسل‌ها را کمرنگ یا خاموش کرد تا به جای اینکه نور پیکسل‌ها را از دریافت نور مسدود شود، یک رنگ سیاه واقعی ایجاد کند. AMOLED فناوری جدیدی می باشد، که بر خلاف IPS LCD برای نشان دادن همه رنگ ها نیازی نیست تمام صفحه نمایش را روشن کند فقط پیکسل های آن ناحیه روشن می شود.

همان طور که به آن اشاره کردیم، برای هر پیکسل در پنل AMOLED این روند انتشار نور انجام می شود و زمانی که نمایشگر رنگ سیاه را می خواهد به نمایش بگذارد، پیکسل ها خاموش می باشد و در نتیجه رنگ های مشکی واقعی تری را به نمایش می گذارد. روند روشن و خاموش شدن پیکسل ها در پنل های AMOLED کاملاً هوشمندانه انجام می شود.

دلیل کم مصرف بودن صفحه نمایش های AMOLED همین خاموش بودن بیشتر پیکسل ها می باشد. پس برای پایین آوردن مصرف باتری از تم های سیاه و پس زمینه های سیاه استفاده کنید.

تکنولوژی AMOLED

روش کار AMOLED شباهت زیادی به OLED دارد، در یک نمایشگر AMOLED، دسته‌ ای از لایه‌های کاتدی، ارگانیک و آندی روی یک لایه یا ماده‌ی دیگر که شامل مدارات نمایشگر می باشد، قرار می‌گیرند. یک پیکسل بخشی از ماده‌ی ارگانیک پیوسته است که با طرحی نقطه نقطه، به بخش‌های ریزی تقسیم می‌گردد. هر یک از پیکسل‌ها را می‌توان به صورت جداگانه فعال کرد. در واقع مدار مربوطه، ولتاژی به کاتد و آند پیکسل می‌رساند و ماده‌ی ارگانیک بین دو الکترود، تحریک می‌شود و نوری از خود ساتع می‌کند.

در گذشته برای روشن کردن یک پیکسل از جریان نسبتاً زیادی استفاده می‌شد؛ در واقع ماتریس یا شبکه‌ ی منفعلی از پیکسل‌ها مشغول فعالیت می‌شدند. حالا به جای ماتریس منفعل از ماتریس فعال استفاده می‌شود. در روش جدید از حداقل 2 لایه‌ی نازک ترانزیستور (به اختصار TFT) استفاده می‌شود، که یکی مسئول شروع شارژ خازن و دیگری مسئول توقف شارژ آن است، دومین لایه‌ی نازک ترانزیستور نیز ولتاژ لازم برای برقراری جریان مطلوب جهت عملکرد یک پیکسل را تأمین می‌کند. به خاطر فعال بودن ماتریس پیکسل‌ها، نام تکنولوژی جدید را AMOLED گذاشته‌اند. علت کم مصرف بودن آن هم نیاز به جریان کمتر جهت کارکرد است.

مزایای صفحه نمایش AMOLED

  • زاویه دید گسترده
  • پشتیبانی از طیف وسیعی از رنگ ها
  • نمایش عالی رنگ مشکی
  • مصرف پایین باتری
  • معایب صفحه نمایش AMOLED
  • تصاویر بیش از حد اشباع شده
  • کوتاه شدن عمر باتری در هنگام نمایش رنگ‌ های زنده
  • رنگ سفید در این صفحه نمایش سفید خالص نمی باشد.

صفحه نمایش های AMOLED می توانند در صورت نیاز یک رنگ سیاه عمیقی ایجاد میکند، که همین موضوع باعث برتری این صفحه نمایش می شود، چیزی که بلافاصله هنگام مقایسه با LCD استاندارد IPS متوجه خواهید شد، که در هنگام مشاهده فیلم تصاویر باکیفیتی را ارائه میدهد.

صفحه نمایش های AMOLED به طور کلی در نمایش تصاویر سیاه بهتر می باشد و همچنین از IPS LCD باریکتر هم و گرمای کمتری را هم تولید میکنند و کنتراست بیشتری را دارند. همچنین هزینه تولید آن ها بسیار گران تر از IPS LCD می باشد.

برند ردمی در گوشی ردمی نوت 10 برای اولین بار از صفحه نمایش AMOLED استفاده کرد، که توانست به موفقیت خوبی هم برسد.

نتیجه گیری

به طور کلی نمی توان گفت که صفحه نمایش AMOLED بهتر IPS LCD می باشد یا برعکس آن، زیرا کیفیت صفحه نمایش به بسیاری از المان های دیگه مانند تراکم پیکسل، رزولوشن، قابلیت تعداد نمایش رنگ و نرخ تازه سازی صفحه بستگی دارد.

در این مقایسه تفاوت صفحه نمایش AMOLED با IPS LCD در گوشی های شیائومی را با شما به اشتراک گذاشتیم تا خودتان تصمیم گیری کنید تا صفحه نمایش گوشی هوشمند شما کدام باشد؟ به نظر شما کدام صفحه نمایش برتری می باشد؟

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

رایانه همراه

شرکت رایانه همراه از سال ۱۳۷۹، در زمینه فروش و خدمات پس از فروش دستگاه‌های الکترونیکی مانند لپ‌تاپ، موبایل، تبلت، گجت و همچنین گارانتی و خدمات پس از فروش کلیه محصولات فعالیت داشته است. شرکت رایانه همراه، همواره در تلاش بوده است تا بتواند جزو پنج برند محبوب در ذهن مشتریان باشد و توانستیم تنها در مدت پنج سال به این موفقیت دست پیدا کنیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]