اطلاعات تماس
  • 021662*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140006225433017220

مواد پایه و کاربردی عطرسازی

کد: 140006225433017220

https://bit.ly/3hvPPBI

، (اخبار رسمی): در یک مقاله جامع دیگر به بررسی عمیق انواع مواد شیمیایی و طبیعی پرکاربرد در صنعت عطرسازی می پردازیم . چنانچه به این موضوع علاقه مند هستید ، مطمئن باشید می توانید به نکات مفید دست پیدا کنید .

مواد پایه و کاربردی عطرسازی
مواد پایه و کاربردی عطرسازی

از مواد معطر طبیعی تا سنتی :
 تا میانه های قرن نوزدهم میلادی ، عطرها غالبا برای استفاده شخصی تولید می شدند . علاوه بر این ، در غلب موارد استفاده از عطر محدود به قشر ثروتمند جامعه بود . دلیل این محدودیت قیمت بالای تولید مواد طبیعی به عنوان ماده اصلی سازنده ی عطریات بود.

اما پیشرفت شیمی آلی در قرن نوزدهم موجب شد مواد سنتزی به راحتی در دسترس قرار بگیرند و بنابراین استفاده از آن ها در تولید عطر آعاز شد . عرضه عطر شانل 5 توسط شرکت شانل در سال ۱۹۲۱ نقطه ی عطفی در استفاده از مواد سنتزی در ترکیبات یک عطر خوش رایحه و جذاب بود .

شانل ۵ شخصیت منحصر به فرد خود را مدیون بکارگیری آلدئیدهای آلیفاتیک سنتزی در کنار روغن های طبیعی معطر از جمله گل سرخ و یاسمن است . موفقیت این عطر سایر تولید کنندگان عطر را نیز به امکان استفاده از مواد سنتزی در ترکیبات خود تشویق کرد و به این ترتیب عصر مدرن صنعت عطر سازی متولد شد.

نه تنها هزینه ی تولید مواد سنتزی کم تر از مواد طبیعی است بلکه امنیت عرضه ی آن ها نیز بیش تر از انواع طبیعی می باشد و لذا بدین وسیله عطر توانست در دسترس همگان قرار بگیرد.

علاوه بر این ، امکان تولید مولکول های قوی تری که بتوان از آن ها در تمام محیط های اسیدی ، قلیایی و اکسید کننده استفاده کرد نیز فراهم شد . بنابراین امکان معطر کردن محصولات خانگی ، که پیش تر به دلیل امکان تجزیه ی روغن های طبیعی و تغییر در رنگ و بوی محصول ، معطر کردن این محصولات ممکن نبود ، به وجود آمد .
قیمت ، پایداری شیمیایی و قابلیت دسترسی ، محدودیت های استفاده از اسانس ها هستند . بسیاری از اجزاء اسانس ها در محصولاتی مانند سفید کننده ها ، پودرهای لباسشویی و حتی صابون ها پایدار نیستند . به عنوان مثال ، سازنده ی اصلی اسانس یاسمن ، بنزیل استات است که در تمامی محصولات مذکور به دلیل اسیدیته ی بالایی که دارند (۱۳ - ۱۴، ۱۰- ۱۱ و ۹- ۱۰) هیدرولیز می شود . علاوه بر این ، بنزیل استات نسبت به عامل اکسید کننده ای که در سفید کننده ها و پودرهای لباسشویی وجود دارد نیز حساس است .

ایندول موجود در اسانس یاسمن موجب بی رنگ شدن صابون می شود . بنابراین ، کشف و استفاده از مواد معطر سنتزی در اواخر قرن نوزدهم و در سراسر قرن بیستم واقعه ی مهمی در تاریخ صنعت به شمار می رود.

امروزه مواد معطر می توانند در تمامی محصولات مصرفی خانگی و شخصی به کار گرفته شوند به طوری که قیمت محصول نیز برای مصرف کننده مقرون به صرفه باشد . جزئیات بیش تر راجع به استفاده و عملکرد مواد معطر در محصولات مختلف در فصل های بعد ارائه می گردد ؛ دلیل ذکر این نکته در این قسمت ، تأکید بر اهمیت ملاحظات اقتصادی است .
مواد سنتزی عطرسازی ، در آغاز به طور اتفاقی و در خلال پیشرفت علم شیمی کشف می شدند.

به عنوان مثال ، مشک نیترو توسط بایور و زمانی که بر روی مواد منفجره ی مربوط به تی ان تی کار می کرده کشف شد . با پیشرفت روش های جداسازی ، شناسایی و سنتز مواد آلی ، جستجو برای سنتز مواد معطر جدید به تدریج به یک فرآیند ساختارمند تبدیل شد . در این زمینه ، صنعت مواد معطر همان مسیری را دنبال می کند که صنعت داروسازی دنبال کرده است .

گام اول ، شناسایی موادی است که طبیعت از آن ها استفاده می کند . بنابراین اجزاء شیمیایی روغن های طبیعی به وسیله ی تقطیر یا کروماتوگرافی جدا شده و ساختار آن ها با روش های شیمی تجزیه و طیف سنجی شناسایی می شود ( در آینده ای نزدیک جزئیات این روش ها در یک مقاله مستقل ارائه می گردد ).

با مشخص شدن ساختار مولکولی یک ماده ی معطر ، گام بعدی سنتز یک مولکول مشابه آن است . سنتز ، نه تنها اثبات نهایی نشخیص درست ساختار است ، بلکه راهی را برای تولید آن ماده و کاهش وابستگی به منابع طبیعی فراهم می کند . ترکیبات سنتزی که ساختار آن ها دقیقا مشابه ، نمونه ی موجود در طبیعت است ، ترکیبات ( مشابه طبیعت ) نامیده می شوند.
این نوع تقسیم بندی مواد از نظر اصطلاحات قانونی حائز اهمیت است زیرا کسب مجوز برای یک ماده ی مشابه طبیعت نسبت به ماده ای که هیج مشابهی در طبیعت ندارد معمولا با سهولت بیش تری انجام می گیرد . با این وجود ، مواد طبیعی ممکن است خصوصیات ساختاری داشته باشند که سنتز آن ها را با مشکل روبرو کند و یا امکان تجزیه ی آن ها در محصولاتی که مواد معطر به ترکیب آن ها اضافه می شود وجود داشته باشد .

بنابراین ، گام بعدی سنتز موادی است که از نظر ساختاری دارای مشابهت با نوع طبیعی آن ماده هستند اما کپی دقیق آن نیستند . تأثیر تغییرات ساختار ماده بر بو و سایر خواص آن می تواند مورد مطالعه قرار گرفته و با سنتز سایر مولکول های مشابه ، در نهایت به یک بالانس بهینه از بو ، عملکرد و قیمت ماده دست یافت.

دلایل و اهمیت دقیق تر این فرآیند در ادامه مقالات آموزشی که در این وبلاگ قرار می گیرد مورد بحث قرار خواهد گرفت . در حال حاضر ، به عنوان یک مثال ، مسیری که در مورد ترکیبات یاسمن از نوع طبیعی آن ها تا نوع سنتزی طی شده است ارائه می شود .
اجزاء یک اسانس می توانند به سه گروه تقسیم شوند . برخی از اجزاء تأثیر بسیار ناچیز و قابل اغماضی بر بوی اسانس دارند و دارای کار کرد دیگری در ترکیب اسانس هستند . مثلا آن ها می توانند تثبیت کننده باشند . گروه بعدی حاوی اجزائی هستند که دارای رایحه می باشند و در شکل گیری شخصیت اسانس موثر هستند اما هنگامی که به طور مستقل استشمام شوند ، رابطه بین رایحه ی آن ها و رایحه ی اسانس به آسانی قابل درک نیست.

گروه سوم ، ترکیبات شکل دهنده ی شخصیت اسانس هستند . این گروه ، موادی هستند که نوت های خاصه ی اسانس را به آن می دهند و وقتی به صورت ایزوله استشمام شوند ، رایحه ی اسانس اصلی به راحتی از آن ها قابل درک است.

در فرایند کروماتوگرافی اسانس یاسمن ، ایزوفیتول و بنزیل بنزوئات بوی بسیار کمی دارند و بیش تر به عنوان تثبیت کننده عمل می کنند . بنزیل استات جزء اصلی اسانس یاسمن است و نقش مؤثری در بوی کلی آن دارد . با این وجود ، بوی این مولکول ، میوه ای است و در بسیاری از اسانس ها وجود دارد . ترکیبات شکل دهنده ی شخصیت اسانس یاسمن ، جاسمون و متیل جاسمونات هستند .

این دو مولکول کاملا رایحه ی یاسمن را دارند و وجود آن ها برای شبیه سازی بوی یاسمن ضروری است . ساختار این مولکول ها و مسیر سنتز آن ها در آزمایشات مختلف به صورت دقیق بررسی شده است . جاسمون برای اولین بار در سال ۱۹۵۲ توسط اکرومبی و هارپر تولید شد اما بوچی واگر ( 1971 ) نیز بر روی این فرایند تحقیقات انجام داده است.

روش سنتز بوچی مشکل اصلی در فرایند سنتز جاسمون و متیل جاسمونات مشابه طبیعت ، یعنی تشکیل پیوند دوگانه در موقعیت سیس در زنجیر جانبی ، را آشکار می کند . مناسب ترین راه برای وارد کردن این ویژگی به مولکول ، هیدروژناسیون یک آلکین در حضور کاتالیزور لیندلار است .

این واکنش در مقایسه انبوه فرآیندهای سنتز محصولات طبیعی ، یک فرایند نسبتا مستقیم به شمار می آید و در مقیاس آزمایشگاهی به سادگی قابل انجام است . با این وجود ، چندین مرحله واکنش برای سنتز زنجیر پنج کربنه ی جانبی و دو مرحله دیگر برای اتصال و هیدروژناسیون آن لازم است .

در مقیاس صنعتی ، هزینه برای جنین فرآیندی بسیار بالاست مخصوصا این که دو مرحله از مراحل فوق نیازمند استفاده از واکنش گرهای پرخطر هیدروژن و استیلن است . اگر زنجیر جانبی جاسمون با یک زنجیر اشباع جایگزین شود ، فرآیند سنتز بسیار آسان می گردد و در نتیجه دی هیدروجاسمون قیمت بسیار پایین تری نسبت به جاسمون خواهد داشت .

فرآیند سنتز دو مرحله ای دی هیدروجاسمون از مواد اولیه ی در دسترس که توسط استتر و کالمن ( ۱۹۷۵ ) معرفی شد، به صورت دقیق تری بررسی خواهد شد .
این مثال، نمونه ای است از این است که صنایع مواد معطر ، چگونه از خوراک ارزان قیمت و در دسترس صنایع بزرگتر ، در این مورد صنعت نساجی ، بهره برداری می کنند .
اسانس طبیعی یاسمن قیمتی در حدود ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ پوند بر کیلوگرم دارد ، قیمت ترکیب مشابه طبیعت آن یک دهم این عدد است ، و قیمت مواد مشابه ساده تر ، بسیار کم تر از آن خواهد بود . علاوه بر این ، از آن جا که این مواد سنتزی ، پیوند دوگانه ندارند ، برای استفاده در سایر محصولات ، مانند پودر لباسشویی ، که حاوی عوامل سفید کننده است ، پایدارتر هستند.

تمام این مواد در صنعت مواد معطر استفاده می شوند اما رابطه ی مشخصی بین مقدار قیمت و مقدار عرضه ی هر یک از آن ها وجود دارد بدیهی است ، مواد ارزان تر در مقادیر بیش تری مصرف می گردند . استفاده از آبسلوت یاسمن از نطر اقتصادی فقط در مقادیر بسیار بسیار اندک، در گرانترین عطرهای لوکس ، امکان پذیر است در حالی که 2- هیتیل سیکلوبنتانون ارزان بوده و این قیمت پایین امکان استفاده ی فراوان از آن در اغلب عطرها و هم چنین مواد معطر مورد استفاده برای معطر کردن شوینده های خانگی و پودرهای لباس شویی را داده به ما داده است .

مثال یاسمن ، مثالی از فعل و انفعال بین الهام از طبیعیت ، امکان پذیری تولید صنعتی و محدودیت های اقتصادی است که منجر به تولید انواع مختلف مواد معطری که امروزه استفاده می شوند ، شده است .
است. مثال یاسمن ، مثالی از فعل و انفعال بین الهام از طبیعت، امکان مدیری تولید صنع استودیت های اقتصادی است که منجر به تولید انواع مختلف مواد معطری که امروزه استفاده میشوند و در فصل چهار توضیح داده شده اند ، شده است .
برای اینکه بیشتر با مواد پرکاربرد عطر سازی آشنا شوید ، توصیه می کنیم سایر بخش های این سایت را نیز مطالعه نمایید .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فروشگاه عطریکو

عطریکو ، فروشگاه آنلاین و معتبر عطر و ادکلن

اطلاعات تماس
  • 021662*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی