اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140007045449615241

انواع فرم مادربرد

کد: 140007045449615241

https://bit.ly/3AMpWp3

، (اخبار رسمی): مادربرد اتصال بین اجزای سخت افزاری رایانه مانند پردازنده (CPU)، حافظه یا رم، هارد دیسک و کارت گرافیک، را فراهم می‌کند. چندین نوع مادربرد وجود دارد که متناسب با انواع و اندازه های مختلف کامپیوترها و مینی کامپیوترهاطراحی شده است.

انواع فرم مادربرد
انواع فرم مادربرد

هر مادربرد طوری طراحی شده‌است که با انواع خاصی از پردازنده‌ها و کارت حافظه کار کند، بنابرین با هر پردازنده‌ای و حافظه‌ای کار نمی‌کند. با این حال هارد دیسک‌ها عمدتا جهانی هستند و بدون توجه به نوع یا مارک، با اکثر مادربردها کار می‌کنند.

مادر برد در کجا قرار دارند؟

مادربرد کامپیوتر در داخل محفظه کیس رایانه قرار دارد و محل اتصال اکثر قطعات و لوازم جانبی رایانه است. در کیس‌های برج، مادربرد در سمت چپ یا راست برج قرار دارد و بزرگترین برد مدار است.

انواع فاکتورهای فرم مادربرد

فاکتور فرم مادربرد، مشخصات شکل و اندازه برد را نشان می‌دهد. فاکتور فرم، همچنین شامل پارامترهای اضافی مانند پوشش، منبع تغذیه، سوراخ‌های نصب و طرح کلی فیزیکی را تعیین می‌کند. 

امروزه چشم اندازه فناوری تغییر بسیاری کرده است. فاکتور اصلیXT  فرم مادربرد به 40 فرم مختلف تکامل یافته که همه از مدل مورد استفاده رایانه شخصی منحرف شده اند.

IBM دیگر محبوب‌ترین سازنده مادربرد نیست، تولید کنندگان دیگری مانند، ASUS، VIA و … وجود دارند.

نوعی از مادربرد ها نیز به صورت تعبیه شده ساخته شده، مانند سرورهای RACKMOUNDT، موبایل، مراکز رسانه و وسایل نقلیه ساخته شده است.

اجزای مادربرد

1-CPU و سوکت CPU

2-DRAM، RAM و اسلات RAM

3منبع تغذیه ATX

4-اتصالات IDE

5-پل شمالی و پل جنوبی

6-اسلات AGP

7-اسلات PCI

8-باتری پشتیبان CMOS

انواع فاکتورهای فرم مادربردها

فرم فاکتور ATX ( فناوری پیشرفته )

ATX که به عنوان تکامل فاکتور فرم BADY طراحی شده است، نشان دهنده تغییر عمیق در معماری مادربرد و سایر اجزای آن مانند کابینت و منبع تغذیه است.

در مادربرد تغییرات قابل توجهی مانند تغییر محل سوکت CPU، که در حال حاضر در نزدیکی منبع تغذیه قرار دارد، وجود دارد، بنابراین اجازه می‌دهد جریان هوا ناشی از فن منبع جریان یابد و هیچ مشکلی اتفاق نیوفتد. تغییر دیگر ارتباط بین اجزای منبع تغذیه بود که در حال حاضر یک منبع واحد هست، بر خلاف AT که دو بخشی بود.

برخی از مهمترین پیشرفت های ATX و مزایای آن عبارت اند از:

  • پورت‌های ورودی و خروجی یکپارچه هستند.
  • اسلات‌های توسعه یافته بدون اختلال
  • کنترل با نرم افزار
  • 3 جلد از منبع ( هزینههای سخت افزار و مصرف انرژی و گرما را کاهش میدهد )
  • فن و جریان هوای بهتر
  • تداخل کمتر در دسترسی به محفظه اصلی

فرم مایکرو ATX

این محصول نیز، در اصل مدل ATX است که ابعاد آن 9.6 در 9.6 است، MICRO-ATX تا چهار اسلات را پشتیبانی می‌کند که می‌تواند به صورت آزادانه با PCI، ISA و PCI/ISA ترکیب شوند.

سوراخ‌های نصب این مدل با ATX تغییرات در اندازه داشته‌است اما با اکثر کابینت‎‌های ATX نیز سازگار هستند. این فاکتور فرم مادربرد از پردازنده‌های INTEL و AMD پشتیبانی می‌کند و بیشتر در رایانه‌های کوچک رومیزی استفاده می‌شوند.

فرم MICRO  MINI-ITX

این مدل، فرم مادربرد کم مصرف با اندازه 6.7 در 6.7 اینچی هست، ابعاد آن مشخصه این نوع مدل مادربرد است، اگرچه این نوع مادربردها با هدف توانمند سازی گروه‌های کم مصرف طراحی شده اند، اما در حال حاضر هیچ محدودیتی وجود ندارد و از نظر مزایا، گام‌های بلندی برداشته است.

از زمان معرفی مدل MICRO MINI-ATX به لطف عامل استاندارد باز، در همه نوع برنامه کاربردی گسترش یافته است، MINI-ATX یک فرمت استاندارد، برای انواع تجهیزات است، مانند رایانه‌های جاسازی شده در خودرو، برنامه‌های صنعتی و اینترنت اشیا.

MINI-ATX اولین سیستم استاندارد با فرمت کاهش یافته است که رواج یافته و به انواع پروژه‌ها و هرگونه تجهیزات، در صورت لزوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرم MICRI NANO-ATX

NANO-ATX فرم دیگری از مدل های مادربرد است که اندازه ابعاد آن 4.7 در 4.7 اینچ است. NANO-ATX تخته های کاملا یکپارچه هستند که برای مصرف برق بسیار کم طراحی شده‌اند.

این نوع مادربرد می‌تواند در بسیاری از برنامه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، اما مخصوص سرگرمی‌های هوشمند مانند PVR ها، مراکز رسانه ای، تلویزیون های هوشمند، دستگاه های داخل خودرو و موارد دیگر طراحی شده اند.

فرم MICRO PICO-AXT

فرم MICRO PICO-AXT کوچک ترین فرم مادربرد این لیست است، اندازه ابعاد آن 3.9 در 2.8 اینچ است و 75% کوچکتر از  مدل  MINI-ATX است. این مادربرد توسط VIA  طراحی شده اس تا نوآوری را برای دستگاه های IOT کوچکتر، به ارمغان بیاورد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]