اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140007205471415090

تفاوت درگاه پرداخت مستقیم و درگاه واسط

درگاه پرداخت واسط چه مزیت های نسبت به درگاه پرداخت مستقیم دارد؟

کد: 140007205471415090

https://bit.ly/3FOCMWK

، تهران , (اخبار رسمی): با توجه به توضیحات بالا، درگاه واسط به درگاه‌های پرداختی گفته می‌شود که توسط پرداخت یارها ارائه می‌گردند، و مشخص است چون پرداخت یار، واسط بین شما و یکی از شرکت‌های psp است، واژه واسط برای این سرویس در نظر گرفته شده است.

درگاه پرداخت واسط چه مزیت های نسبت به درگاه پرداخت مستقیم دارد؟
کدام درگاه پرداخت را انتخاب کنم؟ درگاه واسط یا درگاه مستقیم

برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم نیاز به ارائه مدارک و مجوزهای لازم را دارید، در درجه اول اطلاعات هویتی، نماد الکترونیک، کد مالیاتی و مجوز کسب و کار را برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم الزامی است

در این مقاله به طور اختصای تفاوت‌های درگاه مستقیم با درگاه واسط را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با تفاوت و مزایای آن بیشتر آشنا شوید و انتخاب بهتری برای کسب و کار خود داشته باشید. در گام اول توضیحاتی در مورد اینکه چرا دو واژه مستقیم و واسط برای درگاه پرداخت‌ها ایجاد شده است می‌پردازیم و چرا دو نوع درگاه پرداخت در ایران مرسوم شده است.

مجوز ارائه خدمات و درگاه پرداخت توسط بانک مرکزی به طور انحصاری فقط به ۱۲ شرکت داده شده که به این شرکت‌ها PSP (Payment Service Provider) گفته می‌شود. در ادامه بانک مرکزی برای تسهیل فرایند پرداخت، مجوزهای به عنوان “پرداخت یار” به شرکت‌های خصوصی ارائه داد. پرداخت یار؛ موظف است که با یکی از شرکت های psp قرار داد داشته باشد و خدمات پرداختی را که ارائه می‌دهد از طریق شرکت psp باشد.

در این میان خلأ برای نظارت بر ساختار شبکه بانکی نیز وجود داشت که بانک مرکزی با ارائه سامانه شاپرک این خلا را نیز بر طرف کرد. شاپرک ایجاد بستر پرداخت و نظارت بر آن را برعهده دارد. تصویر زیر ارتباط سازمان و شرکت‌های مختلف را نشان می‌دهد.

با توجه به توضیحات بالا، درگاه واسط به درگاه‌های پرداختی گفته می‌شود که توسط پرداخت یارها ارائه می‌گردند، و مشخص است چون پرداخت یار، واسط بین شما و یکی از شرکت‌های psp است، واژه واسط برای این سرویس در نظر گرفته شده است.

نحوه دریافت درگاه

برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم از شرکت‌های psp شما نیاز به ارائه مدارک و مجوزهای لازم را دارید، در درجه اول اطلاعات هویتی، نماد الکترونیک، کد مالیاتی و مجوز کسب و کار را برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم الزامی است، داشتن این مدارک و مجوزها برای شرکت‌های نوپا کمی چالش بر انگیز خواهد بود، در صورتی که در زمان دریافت درگاه واسط فقط نیاز به مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی و احزار هویت می‌باشد. البته با قوانین جدید مالیاتی ارائه کد مالیاتی برای دریافت درگاه واسط در برخی از شرکت‌های پرداخت یار نیز الزامی می‌باشد.

کسب اطلاعات بیشتر از نحوه دریافت درگاه

مدت زمان دریافت درگاه

شرکت psp به دلیل قوانین سختگیرانه و روال اداری طولانی تر، بعد از ارائه مدارک و درخواست درگاه بستگی به شرکت انتخابی شما حدود 3 الی یک هفته کاری زمان می‌برد تا درگاه پرداخت مستقیم در اختیار شما قرار دهند، در صورتی که شرکت‌های پرداخت یار در کمتر از 2 ساعت اداری، درگاه پرداخت واسط فعال در اختیار شما قرار می‌دهند.

پشتیبانی ۲۴ ساعته

یکی دیگر از ویژگی مهم در انتخاب درگاه پرداخت پشتیبانی مجموعه ارائه دهنده آن است، در مقایسه درگاه مستقیم و واسط، شرکت‌های پرداخت یاری پشتیبانی به مراتب خیلی بهتری دارند. باز در میان شرکت‌های واسط پشتیبانی برخی بهتر از دیگری است. داشتن پشتیبانی ۲۴ ساعته این اطمینان را به شما می‌دهد که در هر زمان مشکلی رخ دهد شما می‌توانید پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

اطلاع رسانی

درگاه مستقیم چون از خدمات شرکت‌های بزرگ psp هستند، به همین دلیل اطلاع رسانی کاملی در زمان تغییرات و تراکنش‌ها در اختیار شما قرار نمی‌دهد، یکی از مزیت‌های درگاه واسط این است که اگر شما تراکنش موفقی یا تسویه داشته باشید از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود تا بتوانید بهتر و سریع تر سفارش های دریافتی را مدیریت و ارسال نمایید. در صورتی که درگاه مستقیم این قابلیت را به شما ارائه نمی‌دهد.

پیگیری تراکنش

زمانی مشکلی برای تراکنش شما پیش بیاید، به عنوان مثال در زمان خرید، اینترنت خریدار قطع شود و فرایند پرداخت به درستی انجام نشود، شما نیاز به پیگیری دارید تا سریع تر خدمات خود را به خریدار ارائه دهید یا به مشتری اطلاع دهید که پرداخت موفق نبوده است. باز به دلیل طولانی بودن فرایند اداری شرکت‌های psp، پیگیری تراکنش ها بیش از 24 ساعت طول خواهد کشید، در صورتی که خدمات پرداخت از شرکت‌های پرداخت یار بصورت واسط دریافت کرده باشید، در سریع ترین زمان ممکن تراکنش شما را پیگیری و نتیجه را اعلائم می‌کنند.

امنیت

تمام شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، موظف هستند از استاندارها و قوانین سامانه شاپرک تبعیت کنند، پس از نظر امنیت نهایی تفاوتی نمی‌کنند و هر دو درگاه مستقیم و واسط بر بستر شاپرک ارائه می‌شود.

گاهی کلاه برداری از طریق درگاه پرداخت دیگران صورت می‌گیرد که نیاز به پاسخ گویی سریع برای جلوگیری از واریزی و تسویه است، شرکت‌های واسط عملکرد بهتری نسبت به شرکت‌های psp در این نوع شکایت دارند و پیگیری بهتری برای رفع مشکل انجام می‌دهند.

تسهیم

یکی از فرایندهایی که شرکت‌های پرداخت یار (درگاه واسط) برای تسهیل پرداخت انجام می‌دهند، قابلیت تسهیم است، این ویژگی این اجازه را به شما می‌دهد در صورت داشتن شریک در کسب و کار بر اساس قرار داد هوشمندی که تعیین می‌شود، تسهیم بین شرکا انجام شود. به طور مثال : شما فروش اینترنتی دارید و جنس را از تامین کننده فراهم و به فروش می‌رسانید، سیستم به طور اتوماتیک درصد سود شما را محاسبه می‌کند و سود را به حساب شما و باقی را به حساب تامین کننده واریز می‌کند.

مسیر دهی هوشمند

زمانی که شما از شرکت psp درگاه پرداخت تهیه می‌کنید، کسب و کار شما تنها همان درگاه پرداخت را خواهد داشت و برای داشتن چند درگاه باید مجدد درخواست خود را به دیگر شرکت‌های psp ارائه دهید، در صورتی که درگاه‌های واسط با داشتن قرار داد با شرکت‌های متفاوت psp این امکان را فراهم می‌کنند که بصورت هوشمند، درگاه پرداختی که درصد پایداری بالاتری دارد، برای پرداخت انتخاب و مشتری را به همان درگاه پرداخت هدایت نماید.

به طور مثال دو درگاه پرداخت “به پرداخت” و “سداد” را در نظر بگیرید، سداد به علت عملیات فنی ساعت ۲۳ در بانک ملی در این زمان پایداری کمتری نسبت به “به پرداخت بانک ملت” دارد، به همین دلیل مسیردهی هوشمند درگاه به ملت را برای پرداخت مشتری انتخاب می‌کند.

صدور فاکتور

از دیگر قابلیت های درگاه‌های واسط که در درگاه مستقیم وجود ندارد، صدور فاکتور آنلاین می‌باشد، برخی از شرکت‌های پرداخت یار، امکان صدور فاکتور به همراه لینک پرداخت را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، کسب و کارها با این قابلیت می‌توانند فاکتور رو برای مشتری ارسال کنند تا مشتری خرید خود را مستقیم و خارج از سایت انجام دهد.

کیف پول

یکی دیگر از قابلیت‌های پرداخت، کیف پول است، کیف پول این امکان را فراهم می‌کند شما با برداشت از کیف پول، خرید از فضاهای ممکن را انجام دهید، این قابلیت را در اسنپ و برنامه آپ دیده‌اید که می‌توانید از طریق کیف پول، پرداخت قبوض، خرید اینترنتی از سامانه‌های تعریف شده را انجام دهید. به طور کلی این قابلیت در برخی از درگاه‌های پرداخت مستقیم و واسط وجود دارد و نمی‌توان آن را به عنوان یک مزیت مجزا در مقایسه به حساب آورد.

کارمزد

شاید یکی از تفاوت‌های اصلی درگاه واسط و مستقیم کارمزد آن باشد که برای کسب و کارهای که تعداد فروش بالایی دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است، درگاه مستقیم در حال حاضر بدون کارمزد است در حالی شرکت‌های پرداخت یار به دلیل ارائه خدمات بهتر و بیشتر، ۱ درصد از مبلغ تراکنش‌های موفق شما را به عنوان کارمزد کسر می‌کنند.

شرکت پرداخت یار برای رقابت با شرکت‌ها psp در زمینه کارمزد، پیش بینی های نیز کرده‌اند، به طور مثال امکان کاهش کارمزد نزدیک به صفر برای کسب و کارهای که بیش از 100 تراکنش در روز دارند یا ارائه پکیج هایی که با خرید آن کارمزد شما تا سقف 3000 تراکنش موفق بدون کارمزد خواهد بود.

همچنین تعیین کسر کارمزد از مشتری یا پذیرنده در درگاه واسط وجود دارد، یعنی هزینه کارمزد زمانی که مشتری از درگاه پرداخت استفاده می‌کند به مبلغ خرید اضافه شود که از نظر فروش حرفه ای کمی برای برند شما نامناسب است.

تسویه

تسویه درگاه مستقیم بصورت روزانه است، ولی در درگاه‌های واسط امکان پرداخت بصورت تسویه آنی، یا تعداد برداشت معین در روز وجود دارد و این موضوع برای کسب و کارهای نوپا اهمیت فراوانی دارد زیرا برای تامین کالا و خدمات خود نیاز به هزینه دریافتی دارند و نمی‌توانند از سرمایه اولیه خود هزینه زیادی کنند.

به طور کلی تسویه در درگاه مستقیم بصورت اتوماتیک انجام می‌شود و درگاه‌های واسط نیز این خدمات را به سرویس های خود نیز اضافه کرده‌اند و تعداد کمی از آنها تسویه بصورت دستی انجام می‌دهند، از دیگر قابلیت های تسویه درگاه پرداخت واسط می‌توان درخواست برداشت باشد، گاهی شما نیاز ندارید که روزانه تسویه صورت نگیرد و در زمان مناسب درخواست تسویه خود را به شرکت پرداخت یار اعلام می‌کنید و در همان روز تسویه شما را انجام می‌دهند.

نحوه نمایش

دیگر تفاوت مهم درگاه مستقیم و واسط، نمایش نام برند شما در صفحه درگاه پرداخت می‌باشد، زمانی که شما درگاه پرداخت مستقیم برای کسب و کار خود تهیه می‌کنید در صفحه پرداخت نام برند شما در صفحه پرداخت درج می‌گردد ولی در زمان استفاده از درگاه پرداخت واسط، نام شرکت پرداخت یار در صفحه پرداخت نمایش داده می‌شود، این ویژگی باعث حس اعتماد بیشتر کاربر در زمان پرداخت می‌گردد و این اطمینان را ایجاد می‌کند که واریزی به سایت مقصد در حال انجام است.

برخی از شرکت پرداخت یار نیز سعی کرده اند این موضوع را مدیریت کنند و درگاه واسط با قابلیت اختصاصی و نمایش برند شما در صفحه پرداخت را نیز ارائه دهند ولی به صورت کلی درگاه پرداخت واسط این ویژگی را دارا نمی‌باشد.

پیامک رمز پویا

زمانی که شما خرید اینترنتی انجام می‌دهد و درخواست رمز پویا را کلیک می‌کنید، برای افزایش امنیت و جلوگیری از کلاه برداری، مبلغ و سایتی که خرید را از آن انجام می‌دهید برای شما همراه رمز پویا ارسال می‌گردد، زمانی که شما از درگاه مستقیم استفاده نمایید در پیامک رمز پویا نام برند شما و زمانی که از درگاه واسط استفاده می‌کنید نام شرکت پرداخت یار ارسال می‌گردد، این ویژگی اعتماد مشتری در زمان خرید را افزایش می‌دهد که هزینه را به درستی به سایتی که از آن خرید را انجام می‌دهد واریز کند.

مشاهده نام سایت و برند در پیامک کمی در حوزه برندینگ به شما کمک می‌کند و تاثیری مثبتی خواهد داشت.

دانش پیاده سازی

کسب و کارها با بستر و زبان برنامه نویسی متفاوتی در سطح وب پیاده سازی شده‌اند، بدین صورت که بسیاری از سایت‌ها با سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا، درپال و…  یا بصورت اختصاصی با زبان های برنامه نویسی بصورت سفارشی پیاده سازی شده‌اند، حال اگر شما از درگاه مستقیم استفاده کنید نیاز است با استفاده از دانش فنی درگاه پرداخت را به سایت خود متصل نمایید یا افزونه و موارد نیاز خود را تهیه نمایید. در صورتی که اگر از درگاه واسط استفاده نمایید، شرکت‌های پرداخت مستندات و افزونه‌های مختلف خود را بصورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند تا سریع‌تر سایت کسب و کار شما به شبکه پرداخت متصل گردد.

گزارش گیری

از دیگر قابلیت‌های درگاه واسط که درگاه مستقیم از آن بهرمند نیست، ویژگی گزارش‌گیری دقیق از تراکنش‌های موفق و ناموفق شماست، با استفاده از این ویژگی آنالیز فروش بر بروی تراکنش‌های خود را دارید و می‌توانید از درامد، مبلغ فروش، کدام محصول فروش بیشتری داشته است و… آگاهی کسب کنید و در پلن کسب و کار خود برای افزایش فروش برنامه ریزی هدفمندتری داشته باشید.

امکان ساخت فرم دلخواه

درگاه واسط ویژگی دیگری را دارد و آن سرویس لینک پرداخت یا فرم پرداخت است، با استفاده از ویژگی شما می توانید برای خود فرم پرداخت سفارشی برای محصول ایجاد کنید و لینک فرم را برای مشتری ارسال نمایید و مشتری فرم را پر کرده و محصول مورد نیاز خود را خریداری نماید.

ارائه اپلیکیشن موبایلی

برخی از شرکت های پرداخت یار در جهت تسهیل پیگیری و مشاهده تراکنش و دیگر ویژگی های خود، اپلیکشن موبایلی ارائه می‌دهند که شما بتوانید بدون مراجعه به سایت وضعیت تراکنش و فروش خود را بررسی نمایید و سریع تر از واریزی و خرید اینترنتی خود آگاه شوید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

درگاه پرداخت اینترنتی رایان پی

شرکت رایان پی یکی از زیر مجموعه های "هولدینگ بزرگ رایانمهر دانش سنج" که با بهره گیری از ظرفیت های بزرگ این هولدینگ و تجربه و توانایی سال ها هندل کردن تراکنش های شرکت های بزرگی مثل ایران سل, همراه اول, بانک ملت, به پرداخت, بانک پارسیان, آپک, رایتل, جیرینگ و ده ها شرکت پر تراکنش دیگر یکی از مطمئن ترین درگاه های پرداخت واسط را در بازار تجارت الکترونیک ایران ارائه می کند. همچنین با سابقه خوبی که در پشتیبانی از مشتریان B2C و B2B دارد پاسخگوی همیشگی تمامی نیاز های طرف های تجاری خود است...

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی