اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140009305594015090

آشنایی با خصوصیات یک تیم ورک موفق

کد: 140009305594015090

https://bit.ly/3qh1bNH

، تهران , (اخبار رسمی): در کنار ویژگی‌های ذاتی کار گروهی به آن‌ها اشاره کردیم، استفاده از تیم ورک در اداره‌ی یک مجموعه، مزایای معینی دارد که بد نیست به آن‌ها نیز اشاره‌ی کوتاهی داشته باشیم.

آشنایی با خصوصیات یک تیم ورک موفق
تیم ورک برای بالا بردن کسب و کار

نتیجه‌ی کار مال همه است!! کار تیمی مطلوب سبب می‌شود تک‌تک اعضای یک مجموعه خودشان را صاحب کار بدانند.

لابد همه‌ی شما دست‌کم یک مرتبه این ضرب‌المثل را شنیده‌اید: یکی برای همه، همه برای یکی! این جمله‌ی مشهور در واقع عصاره و ماهیت کار گروهی است. یک مجموعه‌ متشکل است از افراد و رفتار فردی، در نهایت به یک رفتار جمعی ختم می‌گردد که معرف آن مجموعه و البته تعیین کننده‌ی خط مشی و میزان موفقیت‌های آن خواهد بود. بنابراین تیم ورک اصولا وقتی اتفاق می‌افتد که هر عضو یک مجموعه برای رسیدن به هدفی مشترک تلاش می‌کند و وظیفه‌ای را انجام می‌دهد. اما در نهایت بر اساس تعاریف کار گروهی، این نتیجه‌ی کار مجموعه است که مورد قضاوت قرار می‌گیرد، نه کارهای افراد مشغول در آن مجموعه. با این وصف برای موفقیت در کار گروهی، نیاز است از افرادی استفاده کنیم که ویژگی اخلاقی منعطف‌تری دارند و می‌توانند برای موفقیت یک مجموعه یا کسب و کار تلاش کنند و موفقیت‌‌های فردی را در درجه‌ی دوم اولویت قرار می‌دهند. در واقع همیّت فردی، صفتی است که اگر در تک‌تک اعضای مجموعه‌های کاری وجود داشته باشد، کارگروهی آن‌ها را به سرانجام خوشی می‌رساند.

آشنایی با خصوصیات یک تیم ورک موفق

پازل بزرگی را تصور کنید که از تکه‌های کوچکی تشکیل شده است. آن تکه‌های کوچک به تنهایی شکل خاصی ندارند و کسی بابت‌شان پولی پرداخت نمی‌کند. اما وقتی تکه‌ها هر کدام سر جای مخصوص خودشان می‌نشینند، تصویر کاملی ساخته می‌شود. تیم ورک نیز چنین است؛ قرار نیست در یک پروسه‌ی گروهی همه‌ی اعضاء گروه، کارهای یکسانی انجام بدهند. در حقیقت برای دستیبابی به مطلوب‌ترین نوع کار گروهی، فقط کافی است هر فرد عضو گروه، کار خودش را چه بزرگ و چه کوچک، به خوبی و با نهایت مسئولیت‌پذیری به انجام برساند. چنین فرآیندی از اساس دارای یک‌سری ویژگی‌های مثبت در جهت انجام کارهای هر مجموعه خواهد بود که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

الف. در یک پروسه‌ی گروهی، اگر یکی از اعضا به هر دلیلی دچار مشکل شود و از ادامه‌ی کار باز بماند، این امکان وجود دارد که وظیفه‌ی محوله‌ به او به کس دیگری واگذار شود. زیرا در فرآیندهای تیم ورک، سلسله‌مراتب کاری آنچنان مهم نیست و هدف اصلی کل مجموعه، رسیدن به مقصود جمعی است.

ب. اصولا در کارهای گروهی، انعطاف بیش‌تری وجود دارد. یعنی اگر یک وضعیت اضطراری پیش بیاید، امکان تغییر مسیر و حرکت به سمت افق جدیدتری وجود خواهد داشت.

پ. عضویت در مجموعه‌ای که به‌صورت تیم ورک اداره می‌شود، امکان و احساس پیشرفت، برابری و رفاقت را برای تمام اعضای گروه فراهم می‌آورد و همین همدلی که میان افراد مجموعه ایجاد می‌شود، سبب‌ساز رشد و توسعه‌‌ی آن مجموعه خواهد شد.

مزایای کار گروهی چیست؟

در کنار ویژگی‌های ذاتی کار گروهی به آن‌ها اشاره کردیم، استفاده از تیم ورک در اداره‌ی یک مجموعه، مزایای معینی دارد که بد نیست به آن‌ها نیز اشاره‌ی کوتاهی داشته باشیم.

روح زنده‌ی کار و خلاقیت

ایده‌ها در تنهایی بیدار نمی‌شوند. در واقع روح کار و خلاقیت در یک تیم ورک فعال، زنده خواهد شد و خودی نشان خواهد داد. برآیند دیدگاه‌ها و ایده‌های فردی است که در یک کار گروهی جلوه می‌کند و به نتایج مثبتی می‌رسد. اصولا دانش مشترک که برآمده از تجربیات و دانش افراد یک مجموعه است، پربارتر از آزمون‌ و خطاهای فردی خواهد بود و در کسب مهارت‌های تازه افراد را یاری خواهد کرد. از طرف دیگر کار تیمی انگیزه‌ی بالایی را در افراد یک مجموعه ایجاد می‌کند تا برای هم‌تراز نمودن خودشان با اعضای دیگر مهارت‌آموزی را در برنامه‌ی همیشگی خودشان قرار دهند.

ایفای نقش مکمل

یکی دیگر از مزایای کار گروهی این است که افراد مجموعه می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. تصور کنید فردی در یک مجموعه‌ی کاری ایده‌‌های خلاقانه‌ی فوق‌العاده‌ای را مطرح می‌کند ولی برای برنامه‌ریزی و سامان‌دهی به این ایده‌ها در جهت صحیح، نیاز به فرد دیگری دارد که از قضا او هم با چنین استعداد و توانایی در گروه کاری حضور دارد. اما برای این‌که افراد یک مجموعه بتوانند توانایی‌ها و مهارت‌های فردی خود را با کمک اتکاء به یک تیم ورک مطلوب افزایش دهند، نیاز به آموزش دارند و همچنین نیاز به ایجاد بستر یک تیم ورک مناسب و مبتنی بر قاعده‌های استاندارد.

اعتماد در حکم عامل پیش‌برنده

یک تیم ورک موفق، اعتماد پررنگی در میان اعضای مجموعه‌ی خود پدید می‌آورد. در حقیقت افراد مجموعه‌ای که در کار گروهی مشارکت دارند و با اتکاء به یکدیگر فعالیت‌ها و وظایف خودشان را انجام می‌دهند، خیلی سریع نسبت به یکدیگر اعتماد پیدا می‌کنند. اما این اعتماد چه کارکردها و منافعی برای مجموعه خواهد داشت؟ مهم‌ترین آن برطرف ساختن تناقض‌ها و اختلاف نظرها است. وقتی همه یقین دارند که برای هدف مشترکی تلاش می‌کنند، جایی برای اختلاف‌نظر و چالش‌های اینچنینی وجود نخواهد داشت. از طرف دیگر اعتماد ایجاد شده در میان اعضا، سبب‌ساز پدیدار شدن امنیت ذهنی و محیطی در میان افراد مجموعه می‌شود. این امنیت نیز مهم‌ترین عامل در مسیر رسیدن به ایده‌های نو و خلاقانه است.

عبور از اختلاف‌ نظرها

با همه‌ی اوصافی که گفته شد، افراد مختلفی که در یک مجموعه و در بستر یک تیم ورک مطلوب و استاندارد در کنار هم مشغول فعالیت می‌شوند، در نهایت به علت این‌که هر کدام پس‌زمینه‌های زیستی و کاری مخصوص به خودشان را دارند، گاهی دچار اختلاف عقیده در فکر و عمل می‌گردند. اگر مدیر و افراد مجموعه نتوانند این اختلاف‌نظرها را به سرعت حل و فصل کنند، به عنوان عاملی کند کننده، حرکت کل مجموعه را دچار خلل خواهد نمود. بنابراین آموزش ترفندهای عبور از اختلاف‌نظرها در کارهای تیمی، یکی از الزامات این نوع فعالیت به‌شمار می‌رود.

نتیجه‌ی کار مال همه است

کار تیمی مطلوب سبب می‌شود تک‌تک اعضای یک مجموعه خودشان را صاحب کار بدانند. نتیجه‌ و محصول یک تیم ورک متعلق به کل اعضای مجموعه است و به یک نفر تعلق ندارد. این حس مالکیتی که تیم ورک در اعضای مجموعه پدید می‌آورد، خود عاملی است که موجب می‌گردد تک‌تک افراد نهایت تلاش خود را برای رسیدن به هدف به کار ببندند. آن‌ها خود را کارمند کس دیگری حس نمی‌کنند، بل‌که تیم ورک روحیه‌‌ی مالکیت را در آن‌ها تقویت می‌کند و از این طریق همیّت را در افراد پررنگ‌تر می‌نماید.

افزایش شجاعت برای ریسک کردن

تصور کنید مسئولیت پروژه‌ای کاری، به تنهایی به گردن شما افتاده است. به قاعده شما تلاش می‌کنید با کم‌ترین ریسک ممکن و در کوتاه‌ترین فاصله کار را فیصله بدهید تا از مسئولیت آن رهایی بیابید. اما در یک تیم ورک موفق، به دلیل این‌که افراد می‌توانند به ایده‌های یکدیگر اتکاء کنند و همچنین مسئولیت پروژه بر عهده‌ی یک نفر نیست، احتمال ریسک پذیری افزایش می‌یابد. در حقیقت همان‌طور که موفقیت پروژه به نام تمام افراد مجموعه است، عدم موفقیت آن نیز بر عهده‌ی تمام افراد مجموعه می‌باشد. با این وصف ترس مسئولیت سنگین شکست از دوش افراد برداشته می‌شود و روحیه‌ی ریسک‌پذیری در آن‌ها بالا می‌رود. لابد این جمله‌ی مشهور را نیز شنیده‌اید که موفقیت‌های بزرگ پشت دیوار ریسک‌پذیری پنهان شده‌اند.

منبع : رایان پی

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

درگاه پرداخت اینترنتی رایان پی

شرکت رایان پی یکی از زیر مجموعه های "هولدینگ بزرگ رایانمهر دانش سنج" که با بهره گیری از ظرفیت های بزرگ این هولدینگ و تجربه و توانایی سال ها هندل کردن تراکنش های شرکت های بزرگی مثل ایران سل, همراه اول, بانک ملت, به پرداخت, بانک پارسیان, آپک, رایتل, جیرینگ و ده ها شرکت پر تراکنش دیگر یکی از مطمئن ترین درگاه های پرداخت واسط را در بازار تجارت الکترونیک ایران ارائه می کند. همچنین با سابقه خوبی که در پشتیبانی از مشتریان B2C و B2B دارد پاسخگوی همیشگی تمامی نیاز های طرف های تجاری خود است...

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی