اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011095668215975

درمان روماتیسم در خانه

روش‌های درمان خانگی روماتیسم مفصلی

کد: 140011095668215975

https://bit.ly/3gy1kYs

، تهران , (اخبار رسمی): روماتیسم یک بیماری خود ایمنی بوده به صورتی که بدن شروع می‌کند به حمله به بافت‌های خودش. درمان‌های خانگی به تنهایی نمی‌توانند به‌طور مؤثری روماتیسم را درمان کنند یا از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند، بنابراین توصیه می‌شود قبل از اقدام به درمان‌های خانگی با پزشک مشورت کنید.

روش‌های درمان خانگی روماتیسم مفصلی
روش‌های درمان خانگی روماتیسم مفصلی

پرهیز از کم تحرکی، غذای با طبع سرد، هوای سرد برای این بیماران توصیه می‌شود. بنابراین می‌توان با روغن‌هایی مانند روغن سیاه دانه و روغن بابونه روزی چند مرتبه مفاصل را ماساژ داد.

 روماتیسم یک بیماری خود ایمنی بوده به صورتی که بدن شروع می‌کند به حمله به بافت‌های خودش. اگرچه تحقیقات در مورد آرتریت روماتوئید در حال انجام است، اما متاسفانه فعلا هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و این یک بیماری مادام العمر و پیشرونده  محسوب می‌شود.

با این حال، یک رژیم غذایی سالم، مدیریت استرس، ورزش منظم و سایر درمان‌ها می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شما در کنار درمان پزشکی کمک کند.

البته دقت شود که درمان‌های خانگی به تنهایی نمی‌توانند به‌طور مؤثری روماتیسم را درمان کنند یا از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند، بنابراین توصیه می‌شود قبل از اقدام به درمان‌های خانگی با پزشک مشورت کنید.

در صورت مشاهده تورم مفاصل، درد یا علائم دیگر که بدتر می‌شوند یا علائم جدیدی ظاهر می‌شوند، بیماران باید فورا به پزشک یا کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کنند.

در ادامه تعدادی از این راه حل ها معرفی شده است.

داشتن خواب کافی

خواب کافی برای همه مهم است، اما به ویژه برای مبتلایان به روماتیسم بسیار مهم است. در واقع که کیفیت پایین خواب بر میزان درد و توانایی شما برای حرکت تاثیر می گذارد. سعی کنید هر شب حداقل 8 ساعت بخوابید.

انجام تمرینات کششی

کشش عضلات اطراف مفاصل آسیب دیده می‌تواند به کاهش ناراحتی و درد مرتبط با آرتریت روماتوئید کمک کند. حرکات کششی و تقویتی ساده می‌تواند درد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

توصیه می‌شود برای یادگیری تمرینات کششی موثر با فیزیوتراپ خود مشورت کنید زیرا برخی از ورزش‌ها می‌توانند فشار را بر روی مفاصل افزایش داده و باعث آسیب بیشتر شوند.

ورزش

انواع ورزش‌های سبک، پویا و کم استرس مانند تای چی، یوگا، پیلاتس، شنا و دوچرخه‌سواری می‌تواند برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مفید باشد.

شنا و دوچرخه‌سواری تمرینات سبکی هستند که می‌توانند به طور موثر عضلات مفصلی را تقویت کنند، وزن را کاهش دهند و شرایط کلی بدن را بهبود بخشند.

تمرینات مقاومتی مانند استفاده از نوارهای مقاومتی نیز به تقویت عضلات شما کمک می‌کند. ورزش منظم راهی عالی برای تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی مفاصل است.

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش ممکن است کیفیت خواب و خستگی را در افراد مبتلا به روماتیسم بهبود بخشد. ورزش هایی را انتخاب کنید که به مفاصل شما فشار وارد نکنند.

از ورزش‌های پرتحرک اجتناب کنید به خصوص زمانی که علایم مفاصل شما شعله‌ور شده‌اند و مفاصل به شدت ملتهب هستند، تمرینات خیلی سبک را انجام دهید.

استفاد از پک های گرمایی و سرمایی

استفاده از بسته‌های گرمایشی یا خنک کننده می‌تواند به کاهش ناراحتی در مناطق آسیب‌دیده کمک کند. بیماران ممکن است از کیسه‌های یخ (مکعب‌های یخ پیچیده شده در پارچه، زیرا یخ نباید مستقیما روی پوست اعمال شود) یا پدهای گرم‌کننده روی نواحی آسیب دیده برای کاهش درد استفاده کنند.

کمپرس گرم می‌تواند ماهیچه‌های شما را شل کند و جریان خون را تحریک کند.

استراحت کافی

تعادل بین سبک زندگی فعال و استراحت برای جلوگیری از استرس بیش از حد بر مفاصل مهم است. سبک زندگی بی‌تحرک می‌تواند درد مفاصل را بدتر کند، در حالی که فعالیت بیش از حد می‌تواند التهاب و درد مفاصل را بدتر کند.

داشتن استراحت کافی نه تنها به معنای خواب کافی است بلکه باید دقت کنید زمان انجام کار هم دوره‌های استراحت کافی در برنامه خود داشته باشید. اما دقت کنید که با وجود علائم، بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید باید به طور منظم از مفصل آسیب‌دیده استفاده کنند تا آن را انعطاف‌پذیر نگه دارند و از تخریب غضروف جلوگیری کنند.

مدیریت استرس

کاهش استرس فیزیکی و روانی می‌تواند برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مفید باشد و شعله‌ور شدن علایم را کاهش دهد. کاهش استرس ممکن است با مدیتیشن، تای چی، یوگا، یا مشاوره برای استرس عاطفی به دست آید.

می‌توانید از تکنیک‌هایی مانند تمرینات تنفسی برای کمک به آرامش خود استفاده کنید.

رژیم غذایی

در کنار فعالیت و آرامش، رژیم غذایی متعادل یکی از ارکان یک سبک زندگی سالم است. رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری می‌تواند برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفید باشد و سلامت کلی را بهبود بخشد.

یک رژیم غذایی غنی از میوه‌های تازه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه‌ها به طور قابل توجهی التهاب، درد و ناراحتی را در روماتیسم کاهش می‌دهد. سعی کنید تا حد امکان از مواد غذایی یخ زده، فرآوری شده و فست فودها استفاده نکنید و به جای آن رژیم غذایی مدیترانه‌ای را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

همچنین در برنامه غذایی خود منابع فیبر مانند دانه چیا، کتان و غذاهای تخمیری و پروبیوتیک‌ها را در نظر داشته باشید تا حرکات روده را بهبود ببخشند.

روغن ماهی

روغن ماهی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است که التهاب، درد را کاهش می دهد و سلامت کلی را بهبود می بخشد.

ادویه جات

ادویه هایی مانند دارچین، فلفل، سیر و زنجبیل  و زردچوبه وقتی به رژیم غذایی اضافه می‌شوند می‌توانند به کاهش درد مفاصل و کاهش پیشرفت بیماری کمک کنند. این ادویه‌ها حاوی پلی فنل هستند که ترکیباتی هستند که به کاهش تغییرات دژنراتیو در سلول ها کمک می‌کنند.

چای سبز

پلی فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز  خاصیت ضد التهابی داشته و در برخی از بیماران برای درد مفاصل مفید است.

ماساژ درمانی

گرفتگی و تنش  عضلانی درد را بدتر می‌کند. با دریافت ماساژ ملایم به کاهش تنش‌های عضلانی خود کمک کنید. این ماساژ میتواند توسط فرد آموزش دیده یا یکی از اعضای خانواده و یا حتی خودتان انجام شود.

دقت کنید که در زمان ماساژ، باید کاملا ریلکس بوده و نباید هیچ گونه دردی را احساس کنید.

وسایل کمکی

وسایل کمکی زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند که همچنان بتوانید فعالیت خود را حفظ کنید. آتل‌ها، بریس‌ها می‌توانند مفاصل ملتهب را تثبیت  کرده و به  استراحت این مفاصل کنند.

کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌ها

کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌های موضعی را می‌توان مستقیما روی پوست مالید تا به کاهش درد مفاصل کمک کند. همانطور که پوست مواد تشکیل دهنده را جذب می کند، ممکن است به طور موقت درد مفصلی را کاهش دهید.

به طور مثال، کرم پیروکسیکام و کرم دیکلوفناک درد و تورم را برای آرتریت روماتوئید کاهش می‌دهد.

طب سنتی

در طب سنتی عقیده بر این است  که این بیماری یک بیماری با طبع سرد بوده در نتیجه در خانم‌ها از اقایان شایع‌تر است. برای کاهش علایم بیمار روماتیسمی باید از افزایش سردی و رطوبت بدن جلوگیری شود.

بنابراین پرهیز از کم تحرکی، غذای با طبع سرد، هوای سرد برای این بیماران توصیه می‌شود. بنابراین می‌توان با روغن‌هایی مانند روغن سیاه دانه و روغن بابونه روزی چند مرتبه مفاصل را ماساژ داد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فیزیوتراپی بهروزی

در کلینیک فیزیوتراپی بهروزی سعی کرده‌ایم روش‌های گوناگون مبتنی بر آخرین دستاوردهای پزشکی که ممکن است در درمان بیماری‌های عصبی ـ عضلانی اسکلتی و دردهای ناشی از آن به بیمار کمک کند را فراهم آوریم و بر اساس نوع بیماری و تجارب مرکز تخصصی فیزیوتراپی بهروزی، بهترین درمان ممکن از بین روش‌های مختلف را برای هر بیمار انتخاب نموده و ارائه دهیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان