اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011175687815975

درمان سکته مغزی در خانه

کد: 140011175687815975

https://bit.ly/3Gx0cPt

، تهران , (اخبار رسمی): سکته مغزی یک تجربه ناگهانی و متحول کننده زندگی هم برای بیماران و هم برای عزیزانشان است. بیماران سکته مغزی بسته به مدت زمانی که مغز جریان خون نداشته و بخشی از مغز تحت تاثیر قرار گرفته ممکن است دچار ناتوانی موقت یا دائمی شوند.

درمان سکته مغزی در خانه
درمان سکته مغزی در خانه

در حالی که پزشکان می‌توانند در مورد خطرات رایج و اقدامات پیشگیرانه توصیه کنند، بهتر است بیمار را در محیط خانه مشاهده و تغییراتی را اتخاذ کنید که برای خانه شما و نیازهای بیمار بهترین کار را انجام دهد.

سکته مغزی یک تجربه ناگهانی و متحول کننده زندگی هم برای بیماران و هم برای عزیزانشان است. اما بیش از هر چیز، مشکلات  عاطفی بیماران سکته مغزی بسیار زیاد است. آنها برای مثبت‌اندیشی به تمام حمایتی که می‌توانند از جانب دوستان، خانواده و مراقبین دریافت کنند نیاز دارند.

بیماران سکته مغزی بسته به مدت زمانی که مغز جریان خون نداشته و بخشی از مغز تحت تاثیر قرار گرفته ممکن است دچار ناتوانی موقت یا دائمی شوند.

اثرات موقت سکته مغزی شامل افتادگی صورت، ضعیف شدن عضلات و عدم تعادل حرکتی است که ممکن است چند ماه طول بکشد. عوارض طولانی مدت سکته مغزی شامل مشکلات در بلع، صحبت کردن یا راه رفتن است.

برخی از بیماران ممکن است قادر به انجام عملکردهای اساسی نباشند، به طور مستقل حرکت کنند، مهارت‌های حرکتی یا هماهنگی اولیه خود را از دست بدهند و در نتیجه نیاز به عصا یا ویلچر برای کمک به آنها در فعالیت های روزانه داشته باشند.

بهبود سکته مغزی معمولا در بیمارستان شروع می‌شود و در خانه ادامه می‌یابد. اکثر بازماندگان سکته مغزی در طی چند ماه و حتی سالها بهتر می‌شوند، به این معنی که قبل از زمان بهبودی کامل  از بیمارستان ترخیص شده‌اند و ادامه درمان باید در خانه صورت گیرد.

در ادامه تعدادی از راهکارها برای کمک به بهبودی این بیماران معرفی شده است.

ایجاد تغییرات در خانه

ایجاد تغییرات در خانه برای کمک به عملکرد بهتر بیمار سکته مغزی و جلوگیری از صدمات بسیار مهم است. این تغییرات ممکن است شامل جابجایی اقلام برای سهولت در دسترسی، تعریض راهروها و درها، نصب میله‌های دستگیره در حمام، قرار دادن تشک‌های ضد لغزش یا فرش برای جلوگیری از افتادن بیماران باشد.

در حالی که پزشکان می توانند در مورد خطرات رایج و اقدامات پیشگیرانه توصیه کنند، بهتر است بیمار سکته مغزی را در محیط خانه مشاهده کنید و تغییراتی را اتخاذ کنید که برای خانه شما و نیازهای بیمار بهترین کار را انجام دهد.

رژیم غذایی، دارو و استراحت

همراه با داروهای تجویز شده، یک رژیم غذایی مغذی نقش مهمی در دادن انرژی لازم برای ترمیم و بازسازی سلول‌ها دارد و در عین حال به کنترل خطر سکته مغزی مکرر کمک می‌کند.

برای کمک به ایجاد برنامه‌های غذایی یا تمرینات ملایم متناسب با بدن و سبک زندگی بیمار، به خصوص اگر بیمار دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا فشار خون بالا باشد، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

در واقع برنامه غذایی بیمار شما برای بهبودی بسیار مهم است. سالمندان ممکن است نیاز به تغییر رژیم غذایی پس از سکته داشته باشند تا چربی و نمک در رژیم غذایی خود را کاهش دهند.

آنها همچنین از افزودن سبزیجات و میوه‌های مغذی بیشتری بهره‌مند می‌شوند که به قوی ماندن بدن کمک می‌کنند. به یاد داشته باشید که فیبر همچنین برای کاهش سطح کلسترول مفید است که می‌تواند باعث کاهش ریسک سکته دوم  بیمار شما شود.

خوب غذا خوردن مهم است

میوه ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی، غلات کامل و روغن‌های گیاهی سالم (مانند روغن زیتون) انتخاب‌های هوشمندانه‌ای هستند. مراقب میزان چربی اشباع شده، غذاهای سرخ شده و قندی که می‌خورید باشید.

اگر پزشک شما دارویی را برای کمک به بهبودی یا کاهش احتمال سکته مغزی دیگر توصیه کرد، آن را طبق دستور مصرف کنید. این ممکن است شامل دارو برای کنترل فشار خون بالا، جلوگیری از لخته شدن خون، یا حذف رسوبات چربی به نام پلاک از شریان‌های شما باشد.

اگر عوارض جانبی دارد که شما را آزار می‌دهد، به تیم پزشکی خود اطلاع دهید. اما هرگز دوز مصرفی خود را تغییر ندهید یا دارو را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید.

توجه داشته باشید که برخی از بیماران ممکن است هنگام غذا خوردن و بلع دچار مشکل و ناراحتی شوند. برای جلوگیری از خفگی، به بیمار کمک کنید تا خود را تنظیم کند و به او توصیه کنید به آرامی بجود و ببلعد و سر خود را به یک طرف بچرخاند.

یک محیط آرامش بخش برای بیمار ایجاد کنید تا استراحت و خواب کافی داشته باشد که در بهبودی مهم است.

افزایش دامنه حرکتی با یوگا

پس از سکته مغزی، سفتی در مفاصل و ماهیچه‌ها رایج است که با انجام حرکات ساده یوگا می‌توان آن را برطرف کرد. به خاطر داشته باشید بیمار شما ممکن است در حین انجام ژست‌های مختلف برای حفظ تعادل به کمک نیاز داشته باشد. البته باید دقت کنید که  بیمار در مرحله‌ای باشد که قادر به انجام یوگا باشد.

افزایش فرصت‌های اجتماعی برای تقویت توانایی‌های صحبت کردن

در بعضی از سکته‌های مغزی تکلم افراد هم درگیر می‌شود که این مسئله برای بیماران و خانواده‌هایشان بسیار ناراحت کننده است.  بهبود قدرت تکلم یکی از نشانه‌هایی است که برای این بیماران بسیار امیدوار کننده است، به همین دلیل لازم است که در کنار گفتار درمانی بیمار از یک یا چند نفر از نزدیکان برای کمک و تمرین صحبت کردن استفاده کند.

برای ایجاد تعادل، تای چی را امتحان کنید

همانطور که شرایط  بیمار شما به ثبات می‌رسد، می تواند از حرکات ملایم تای چی برای ایجاد تعادل استفاده کند. این تمرین‌ها در حالت ایستاده انجام می‌شوند، بنابراین مطمئن شوید که یک مراقب در دسترس داشته باشید تا با قوی‌تر شدن، فرد مورد علاقه‌تان به انجام حرکات کمک کند.

تای چی ماهیچه ها را می‌سازد و هماهنگی و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد.

رایحه درمانی را برای کاهش استرس آزمایش کنید

بهبودی پس از سکته مغزی استرس‌زا است. رایحه درمانی شامل استفاده از رایحه‌های خاص برای کمک به آرامش سالمندان است. به عنوان مثال، اسطوخودوس و وانیل برای اثرات آرامش بخش خود شناخته شده‌اند.

عطرهای دیگر مانند مرکبات، می‌توانند به سالمندان کمک کنند تا هوشیاری خود را افزایش دهند تا درمان بهتر عمل کند.

از ماساژ درمانی برای بازیابی توانایی های حرکتی ظریف استفاده کنید

از تکنیک های ساده ماساژ می‌توان برای تحریک اعصاب و ماهیچه‌های اندام‌های بیمار خود استفاده کرد. مثل همیشه، سالمندان باید قبل از انجام هر گونه ماساژ با متخصصان پزشکی خود مشورت کنند.

با این حال، اغلب می‌توان ماساژ دست و پا را توسط مراقبین آموزش دیده انجام داد تا حس را در اندام‌های آسیب دیده بازگرداند.

از وسایل کمکی برای ایجاد استقلال استفاده کنید

ممکن است زمان زیادی طول بکشد بیمار شما بتواند بسیاری از کارها را به طور مستقل انجام دهد. وسایل کمکی می‌توانند که به او اجازه دهد کارها را بدون کمک شما انجام دهد.

وزن خود را مدیریت کنید

حفظ وزن سالم و نسبت چربی بدن یا شاخص توده بدن سالم راه خوبی برای مدیریت بسیاری از عوامل خطر سکته مغزی است.

کاهش وزن می تواند باعث موارد زیر شود:

  • بهبود فشار خون
  • کاهش کلسترول
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2
  • کاهش چربی بدن

ممکن است از فیزیوتراپی برای کمک به بازیابی حداکثر تحرک عملکردی بهره‌مند شوید. فیزیوتراپی ممکن است در یک بیمارستان یا یک کلینیک سرپایی انجام شود، اما گزینه دیگر این است که فیزیوتراپی در منزل خود، در محیط راحت و آشنای خود داشته باشید که در این صورت برای بیمار و همراه او اسانتر بوده و نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت.

توجه داشته باشید قبل از هر گونه اقدامی برای درمان، باید با پزشک خود یا متخصص مغز و اعصاب در تهران مشورت کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فیزیوتراپی بهروزی

در کلینیک فیزیوتراپی بهروزی سعی کرده‌ایم روش‌های گوناگون مبتنی بر آخرین دستاوردهای پزشکی که ممکن است در درمان بیماری‌های عصبی ـ عضلانی اسکلتی و دردهای ناشی از آن به بیمار کمک کند را فراهم آوریم و بر اساس نوع بیماری و تجارب مرکز تخصصی فیزیوتراپی بهروزی، بهترین درمان ممکن از بین روش‌های مختلف را برای هر بیمار انتخاب نموده و ارائه دهیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی