اطلاعات تماس
  • 041328*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140105126335118281

10 علت اصلی کم شدن آب رادیاتور

کد: 140105126335118281

https://bit.ly/3A0nE7V

، (اخبار رسمی): نشت آب از واشر سرسیلندر میتواند اثرات نامطلوب و هزینه‌بری بر روی موتور ایجاد کند که استفاده از این محصول باعث جلوگیری از این پدیده میشود.

لامع گستر ارس با ارسال رایگان افتتاح شد

نشت گیر سیلندر

دلایل کم شدن آب رادیاتور چه چیزهایی هستند؟ از کجا بفهمیم آب رادیاتور کم شده است؟ چطور این مقدار کم شده را جبران کنیم؟ برای دانستن اطلاعات بیشتر تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

محلول خنک کننده که همان آب و ضد یخ هستند، نقش بسزایی در انتقال حرارت از موتور به رادیاتور دارد. کاهش سطح این محلول در رادیاتور، عملکرد آن را کاهش می دهد. در کنار رادیاتور یک خط ماکزیمم و مینیم وجود دارد که آب از ماکزیمم نباید بیشتر باشد و از مینیمم نباید کمتر باشد.

هر گاه آب از خط مینیمم کمتر شود باید دنبال علت بگردیم و سریع آن را رفع کنیم. در ادامه دلایل اصلی کم کردن آب رادیاتور را نوشته و تک تک بررسی می کنیم:

سوراخ شدن رادیاتورو نشتی مایع خنک کننده

سوراخ شدن رادیاتور دلایل زیادی دارد. هر کدام از این دلایل می تواند به کاهش سطح آب داخل رادیاتور منجر شود. کاهش سطح آب رادیاتور هم عمل خنک کاری را مختل کرده و در نهایت موتور آسیب می بیند.

  • برخورد اشیا تیزخارجی با رادیاتور
  • شکستن پروانه فن و برخورد با رادیاتور
  • تصادف و ضربه شدید به رادیاتور
  • نداشتن ضد یخ و پوسیدگی رادیاتور
  • جوش آوردن ماشین و باز شدن پرس های بالا یا پایین رادیاتور
  • فرسودگی و تمام شدن عمر رادیاتور
  • سوراخ شدن و یا پارگی شیلنگ های آب مثل رادیاتور، بخاری، منبع انبساط و…

شیلنگ ها در موتور حکم رگ های بدن رو دارند. هرگونه سوراخ شدن و یا پارگی باعث تخلیه آب موتور می شود. شیلنگ های رایاتور و بخاری از جنس لاستیک مخصوص نخ دار هستند که در اثر حرارت زیاد و گرم و سرد شدن مقاومت بالایی دارند. این شیلنگ ها در دراز مدت دجار فرسودگی شده و ترک بر می دارند. اگر به موقع تعویض نشوند احتمال تخلیه کامل آب در حال حرکت و بالا رفتن دمای موتور و آسیب رسیدن به موتور وجود دارد.

 اگر این شیلنگ ها نشتی ریز داشته باشند فقط در حال حرکت که فشار آب موتور بسیار بالاست دچار نشتی می شوندو پیدا کردن این سوراخ های ریز بسیار سخت است.

شیلنگ منبع انبساط اگر سوراخ باشد در هنگام سرد شدن موتور و برگشت آب از منبع انبساط، به جای آب هوا وارد موتور می شود. گاهی بست ها و سوکت های شیلنگ منبع انبساط خراب می شود که باید سریعا تعویض و جایگزین شود.

در پراید لوله اصلی فلزی و لوله فرعی نازک فلزی هم اگر سوراخ شوند باعث کم شدن آب رادیاتور می شوند. در خودرو 206 هم لوله آب پلاستیکی وجود دارد.

شیلنگ یو در پراید، سه راهی های آب، رابط های آب منی فولد همه در کاهش آب رادیاتور نقش دارند و در صورت خرابی باید سریعا بررسی و در صورت لزوم تعویض شوند.

شل شدن و خراب شدن بست های رادیاتور و بخاری و سایر شیلنگ های آب

بست ها نگهدارنده شیلنگ ها هستند. در هنگام روشن شدن و حرکت خودرو فشار آب داخل موتور بالا می رود و شیلنگ ها حتما باید توسط بست محکم بسته شوند. درصورت خرابی و شل شدن بست هاف احتمال در رفتن شیلنگ و تخلیه کامل آب وجود دارد که می تواند بسایر خطر ناک باشد.

خراب شدن واتر پمپ و یا واشر واتر پمپ

واتر پمپ یکی از قطعات مهم خودرو است که آب را از رادیاتور و یا سیلندر گرفته و با فشار وارد مجرا های آب موتور می کند. واتر پمپ از یک قطعه به نام فیبر و فنر برای آب بندی استفاده می کند که مانع خروج آب به خارج از واتر پمپ می شود. اگر فیبر و فنر و یا واشر آب بندی واتر پمپ خراب شوند، آب از سوراخ داخل بدنه واتر پمپ خارج شده و اگر این نشتی زیاد باشد آب رادیاتور کم می شود. احتمال اینکه نشتی آب واتر پمپ به تسمه تایم خسارت وارد کند هم بسیار است.

خرابی واشر سرسیلندر

بر روی سیلندر و سرسیلندر خودرو کانال‌های آب وجود دارد. این کانال‌ها بر روی واشر سرسیلندر هم وجود دارد. حرارت موتور به مرور باعث فرسوده شدن واشر می شود و آب از سمت کانال‌های آب وارد کانال‌های روغن و داخل محفظه احتراق می شود. هر کدام از این نشتی ها علائم خاص خودش رو داره. خرابی واشر سرسیلندر باید باید به زودی برطرف شود و واشر تعویض شود.

خرابی منبع انبساط یا در منبع انبساط

در منبع انبساط در بعضی از خودرو ها مانند ال 90 و پژو 206 که رادیاتور در ندارد، حکم در رادیاتور را دارند. در صورت خرابی، باعث کاهش آب موتور می شوند. در خودرو هایی مانند پراید هم اگر خراب باشد مانع برگشت آب شده و آب رادیاتور کم شده و باعث جوش آوردن موتور می شود.

منبع انبساط در صورتی خرابی و یا شکستگی باید سریعا تعویض شود.

خرابی رادیاتور بخاری

یکی از قسمت‌هایی که در صورت خرابی می ‌تواند باعث کاهش آب رادیاتور شود، بخاری و متعلقات آن هستند. یکی از اصلی ترین قطعات بخاری، رادیاتور بخاری است. در خودرو پیکان در صورت خرابی شیر بخاری هم نشتی آب پیدا می کند و باعث کاهش آب می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 041328*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی