اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108096800316256
در دسترس نیست

آشنایی با انواع زرشک خواص آن

معرفی انواع زرشک، چه زرشکی بخریم؟

کد: 140108096800316256

، تهران , (اخبار رسمی): حتما تاکنون بارها نام‌هایی مانند زرشک پفکی، زرشک دانه اناری و زرشک زیرتالاری به گوش‌تان خورده است، اما نمی‌دانستید که فرق انواع زرشک چیست و کدام یک بهتر است.

معرفی انواع زرشک، چه زرشکی بخریم؟
معرفی انواع زرشک، چه زرشکی بخریم؟

انواع زرشک به دلیل نوع فرآوری آن بعد از برداشت به وجود آمده است . به طور کلی زرشک به دو دسته زرشک سیاه و زرشک قرمز تقسیم میشود

میتوان اشاره کرد، که ایران بزرگترین و اصلی ترین تولید کننده زرشک در جهان محسوب میشود . این گیاه دارویی دارای تاریخچه 2500 ساله می باشد که نشان میدهد از زمان های قدیم زرشک به دلیل برخورداری از خواص فراوان ، مورد استفاده همگان بوده است.

زرشک دارای طبع سرد و خشک بوده و بیشتر در مناطق نیمه گرمسیری رشد میکند . حدود 95 درصد زرشک دنیا را خراسان جنوبی تامین میکند . به همین دلیل است که از موارد مناسب برای صادرات محسوب میشود.

انواع زرشک

انواع زرشک به دلیل نوع فرآوری آن بعد از برداشت به وجود آمده است . به طور کلی زرشک به دو دسته زرشک سیاه و زرشک قرمز تقسیم میشود . اما اگر بخواهیم به صورت جزئی به تقسیم بندی زرشک قرمز بپردازیم ، شامل دسته های زیر می شود :

زرشک پفکی ، زرشک دانه اناری ، زرشک زیر تالاری و زرشک کوهی مهم ترین انواع زرشک در ایران محسوب می شوند . البته علاوه بر این موارد انواع دیگری از زرشک نیز وجود دارد .

در ادامه با ویژگی ها و خواص هر نوع زرشک بیشتر آشنا میشویم .

زرشک سیاه:

زرشک سیاه یک نوع زرشک کاملا ارگانیک است زیرا در مناطق کوهستانی رشد میکند .

به طور تقریبی زرشک سیاه و زرشک قرمز دارای خواص مشابهی هستند ولی به دلیل اینکه زرشک سیاه در مناطق کوهستانی رشد میکند ، خواص آن از زرشک قرمز بیشتر است و از قیمت بالاتری نیز برخوردار است .

این نوع زرشک بیشتر در خراسان جنوبی و استان های مرکزی به عمل می اید . بربرین که نوعی نمک آلکانوئید است ، علت برتری زرشک سیاه نسبت به زرشک قرمز شده است . این ماده موجب کاهش قند خون و کلسترول شده و برای قلب نیز بسیار مفید است .

زرشک سیاه به دلیل خود رو بودنش در بازار به صورت کم یافت می شود و کمیاب بودن آن از دیگر مواردی است که موجب افزایش قیمت آن شده است .

از زرشک سیاه در زمینه آبگیری ، مصرف دارویی و تهیه دمنوش استفاده میشود ولی به دلیل رنگ آن در مصارف خانگی کاربرد کمتری دارد.

زرشک قرمز

بیشترین زرشک موجود در بازار از دسته زرشک قرمز هستند که در مصارف خانگی نیز بسیار پر کاربردند . این نوع زرشک هم به صورت تازه و هم خشک به بازار عرضه میشود .

روش های مختلف نگهداری و خشک کردن آن باعث شده که زرشک قرمز خود دارای چهار نوع زرشک پفکی ، زرشک دانه اناری، زرشک زیرتالاری و  زرشک کوهی باشد .

زرشک پفکی

رنگ طبیعی و مرغوبیت آن باعث شده بهترین نوع زرشک برای صادرات به دیگر کشور ها به شمار آید . زرشک پفکی بیشترین مصرف خانگی در میان انواع زرشک را به خود اختصاص داده است .

حدودا بعد از گذشت 2 تا 6 ماه بعد از برداشت وارد بازار میشود . نحوه برداشت و خشک کردن آن به این صورت می باشد که ابتدا در اوایل پاییز که فصل برداشت زرشک است ، زرشک را با شاخه خود از درخت جدا کرده و در مکانی خنک و فاقد رطوبت که از نور نیز به دور است ، تا زمانی که به صورت کاملا خشک در آید نگهداری میکنند .

این مکان باید از تهویه مناسب برخوردار باشد تا زرشک پوسیده نشود و از کپک جلوگیری کند . زرشک پفکی به دلیل طولانی شدن پروسه نگهداری و خشک و همچنین دور بودن از نور خورشید و گرما از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و به صورت کاملا طبیعی خشک شده و رنگ قرمز و طبیعی خود را از دست نمی دهد .

زرشک پفکی به دلیل کیفیت بالایی که دارد ، بهترین نوع زرشک به شمار میرود . در مصارف خانگی همچون پخت و پز غذا ها ، تهیه ژله ، تهیه مربای زرشک ، آب زرشک و ... از این نوع زرشک استفاده می شود .

زرشک دانه اناری

برداشت این محصول نیز در اوایل پاییز صورت می گیرد . کیفیت این محصول نسبت به زرشک پفکی پایین تر است و موجب شده از قیمت مناسب تری برخوردار باشد و به همین دلیل مورد توجه واقع شده است .

نحوه برداشت آن به این صورت است که ابتدا زرشک ها را از قسمت خوشه جدا کرده و سپس در برابر نور آفتاب قرار گرفته تا خشک شود . برای جلوگیری از فاسد شدن و پوسیدگی زرشک ها آنها را تند تند زیر و رو میکنند . حدود 20 تا 30 روز فرایند خشک کردن آن زمان میبرد .

سپس هنگامی که زرشک ها کاملا خشک شد انها را باد کش میکنند به این صورت که ان ها را در برابر باد طبیعی یا مصنوعی قرار داده تا برگ ها از محصول جدا شوند.

زرشک زیرتالاری

تا به حال نام زرشک زیرتالاری را شنیده اید؟ اگر از کیفیت، رنگ و اندازه زرشک دانه اناری راضی نیستید و نمی­خواهید هزینه خیلی زیادی هم بپردازید، زرشک زیرتالاری بهترین گزینه است.

این زرشک درشت تر و روشن تر از زرشک دانه اناری است و نسبت به زرشک پفکی قیمت مناسب تری هم دارد. فرآیند تهیه این زرشک به این صورت است که هنگام خشک شدن زرشک های پفکی روی وسیله ای به نام تالار، برخی از آنها به دلیل زودتر خشک شدن به زیر تالار می­ریزند و زرشک زیرتالاری را پدید می ­آورند.

زرشک کوهی

همان طور که از اسمش پیداست این نوع زرشک بیشتر در مناطق کوهی و به صورت خود رو رشد میکند و رنگ آن نیز نسبت به زرشک پفکی روشن تر است .

این نوع زرشک بیشتر در مناطق شمالی ( شمال بجنورد و جنگل های گلستان ) می روید . دارای قیمت و کیفیت بسیار مناسبی می باشد و گزینه مناسبی برای صادرات به اروپا محسوب می شود .

برداشت این محصول به آب و هوا و میزان بارندگی سالانه بستگی دارد . به طور کلی برداشت این نوع زرشک به دلیل خود رو بودن ان نسبت به دیگر انواع زرشک کمتر می باشد و ارگانیک بودن آن موجب شده از عطر و طعم بی نظیری برخوردار باشد .

شما میتوانید نوع زرشک مورد نظر خود را از کشاورزان زحمت کش به صورت مستقیم و بدون واسطه از سایت مینی مارکت خریداری کنید . تمامی محصولات فروشگاه اینترنتی مینی مارکت کاملا ارگانیک و با کیفیت هستند و همچنین تمامی محصولات فروشگاه دارای 7 روز ضمانت بازگشت محصول می باشند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فروشگاه اینترنتی مینی مارکت

مینی مارکت به عنوان یکی از بهترین فروشگاه های اینترنتی در زمینه خشکبار، با پایبندی به سه اصل کلیدی، ارائه محصولات ارگانیک و پاک، 7 روز ضمانت بازگشت کالا و تضمین اصل‌ بودن کالا، مشتری مداری را سرلوحه کار خود قرار داده است. تمام محصولات مینی مارکت مستقیم و بدون واسطه از تولید کننده اصلی به دست شما مصرف کننده محترم می رسد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنایع غذایی و کشاورزی | علم و آموزش