اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108106801117382
در دسترس نیست

پروفیل زد چیست و چه کاربردی دارد؟

کد: 140108106801117382

، تهران , (اخبار رسمی): پروفیل زد یک مقطع فلزی به صورت حرف Z لاتین است. این مقطع به صورت ساده، لبه دار و پانچ شده در بازار موجود است. Z18، 20، 22 و Z16 پر استفاده ترین سایز مقاطع زد شکل هستند. این محصول در نوع فولادی و گالوانیزه تولید می شود و استفاده از آن، استحکام زیادی به سازه‌های فولادی می‌بخشد.

پروفیل زد چیست و چه کاربردی دارد؟
پروفیل زد چیست و چه کاربردی دارد؟

برای ساخت سقف سوله، سقف پمپ بنزین، سقف سالن های ورزشی استفاده از پروفیل زد مقرون به صرفه ترین گزینه است. زیرا علاوه بر وزن سبک، مقاومت ساختاری بسیار عالی به سقف سازه شما می بخشد.

پروفیل زد مقطع فلزی رایج در ساختمان سازی و صنعت به شمار می‌آید که از آن بخصوص در بخش سقف سازه ها استفاده می‌کنند. به طور کلی، پروفیل ها مقاطعی هستند که در یک طول مشخص، شکلی ثابت دارند و در انواع متعددی تولید می‌شوند. زد یک نمونه رایج پروفیل است که شکلی شبیه به حرف Z لاتین دارد. دلیل نام گذاری این نوع پروفیل هم دقیقا شکل ظاهری آن است. کاربرد فراوان پروفیل زد در ساختمان‌سازی باعث شده تا این محصول را به عنوان یک مصالح ساختمانی بشناسند. با این حال، تنها کاربرد پروفیل های Z در بخش ساختمان‌سازی و عمران نیست؛ بلکه در سایر حوزه ها هم از این محصول مهم برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود.

پروفیل زد چیست؟ پروفیل Z در صنعت با عنوان پرلین زد هم شناخته شده و در سایزهای مختلفی تولید می‌شود. شکل ظاهری خاص این پروفیل که شبیه به حرف Z لاتین است، هم دلیل نام گذاری آن گردیده و هم موجب استفاده از آن در کاربردهای خاصی شده است. پروفیل زد در انواع مختلفی تولید می‌شود، جهت استفاده از آن ابتدا باید شناخت مناسبی از این موارد داشته باشید. این گونه می‌توانید متناسب‌ترین نوع پروفیل Z با کاربرد مدنظرتان خریداری نمایید.

انواع پروفیل زد مقاطع زد شکل در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر کدام بیشتر برای یک سری کاربردها مناسبند. برای دسته‌بندی پروفیل زد دو معیار مهم مورد نظر قرار می‌گیرد که شامل سایز و شکل ظاهری است. البته شکل ظاهری این پروفیل در انواع مختلف، یکسان است و فقط در برخی جزئیات با هم تفاوت دارند. در این بخش، انواع گوناگون پروفیل Z را بر اساس سایز و شکل ظاهری معرفی کرده‌ایم.

انواع پروفیل زد بر اساس سایز شرکت های تولیدکننده این نوع پروفیل را در سایزها و اندازه های مختلفی تولید می‌کنند و مصرف کنندگان با توجه به نیاز خود، می‌توانند سایز مناسب را انتخاب نمایند. البته هر سایز پروفیل زد هم خود در چند ضخامت مختلف ساخته می‌شود. با افزایش ضخامت، مقاومت و استحکام افزایش یافته و قیمت آن هم گرانتر خواهد شد. برخی از رایج‌ترین سایزهای پروفیل زد و ضخامت ساخت آن در هر سایز، به شرح ذیل است:

  •  ۱۶ Z: تولید در ضخامت‌های ۲، ۲.۵ و ۳ میلیمتر
  •  ۱۸ Z: تولید در ضخامت‌های ۲، ۲.۵ و ۳ میلیمتر
  •  ۲۰ Z: تولید در ضخامت‌های ۲، ۲.۵، ۳ و ۳.۵ میلیمتر
  • ۲۲ Z: تولید در ضخامت‌های ۲، ۲.۵، ۳ و ۳.۵ میلیمتر

انواع پروفیل زد بر اساس شکل ظاهری پروفیل های زد بر اساس شکل ظاهری خود هم به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. با این که شکل کلی تمام این پروفیل ها شبیه به حرف Z لاتین است، اما تفاوت در برخی جزئیات منجر به تفاوت در ویژگی‌ها و کاربردشان گردیده است. انوع پروفیل زد بر اساس شکل ظاهری، عبارتند از:

پروفیل ساده منظور از ساده بودن این پروفیل، عدم وجود لبه یا برجستگی بر روی قسمت های انتهایی آن می‌باشد. به طور کلی، این نمونه پروفیل از یک بخش میانی با عنوان جان و دو بال کوچک تر در قسمت بالا و پایین آن ایجاد می‌شود. در پروفیل ساده، بال ها به صورت کاملا ساده و بدون هیچ لبه ای به جان متصل می‌شوند.

پروفیل لبه دار این نوع پروفیل زد هم از نظر ساختار کلی کاملا با پروفیل ساده مشابه است؛ با این حال، در بخش انتهایی سطح مقطع آن، از هر دو طرف یک لبه کوچک وجود دارد. به عبارت دیگر، این لبه ها بر روی هر دو بال پروفیل قرار گرفته اند. لبه موجود در این نوع پروفیل در بسیاری از موارد کار اتصال را ساده تر می‌کند.

زد پانچ شده آخرین مدل پروفیل Z از نظر شکل ظاهری، تنها به دلیل وجود پانچ با موارد قبل تفاوت دارد. نوع پانچ‌دار، می‌تواند ساده و یا لبه‌دار باشد. در واقع، بسته به نیاز و درخواست مشتری، ابتدا پروفیل را پانج کاری و سپس عرضه می‌کنند.

پروفیل زد چه کاربردهایی دارد؟ در حالت عادی، پروفیل Z به عنوان یک نمونه مصالح ساختمانی شناخته می‌شود. دلیل آن هم استفاده فراوان این پروفیل در حوزه ساختمان سازی و عمران می‌باشد. اگر چه این پروفیل در صنایع دیگر هم برای مصارف گوناگونی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهمترین کاربردهای پروفیل زد، شامل موارد زیر است.

  • پوشش دادن سقف ساختمان بزرگ افزایش استحکام بخش های مختلف ساختمان
  • به کارگیری در کشتی سازی و مصارف صنعتی دیگر
  • ساخت انواع درب و پنجره
  • استفاده در ریل ها و پایه ها
  • به کارگیری جهت ایجاد انواع فریم های فلزی

استعلام قیمت پروفیل زد و خرید آن

جهت استعلام قیمت و خرید پروفیل زد و همچنین دریافت مشاوره از کارشناسان این مقطع، می توانید با ما در شرکت مهندسی آنلاین سازه تماس بگیرید. تماس رایگان از سراسر کشور با شمارۀ 90000011

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید