اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140209137713817382
در دسترس نیست

تفاوت دو ورق فولادی صنعتی A516 و St52

کد: 140209137713817382

، تهران , (اخبار رسمی): ورق‌های صنعتی St52 دارای استحکام بالایی بوده و در صنایعی که به این ویژگی نیاز باشد، از آن ها استفاده می‌شود. ورق‌های A516 هم از مقاومت بالایی در برابر دما و فشار برخوردارند. به همین خاطر، عمدتا جهت ساخت تجهیزات مورد استفاده در این شرایط (مثل صنایع پتروشیمی و نفت و گاز) به کار گرفته می‌شوند.

تفاوت دو ورق فولادی صنعتی A516 و St52
تفاوت دو ورق فولادی صنعتی A516 و St52

ترکیب شیمیایی مهمترین جنبه تفاوت فولاد St52 و A516 است.کربن، سیلیسیم، فسفر، گوگرد و منگنز عناصر اصلی در آلیاژ St52 و گوگرد، آلومینیوم، نیکل، کروم، مولیبدن، نیوبیوم و تیتانیوم عناصر اصلی A516 هستند.

برخی ورق های فولادی به دلیل ساختار شیمیایی، ویژگی ها و قابلیت های خود، برای استفاده در صنایع مناسب بوده و ورق صنعتی نامیده می‌شوند. این گروه از شیت های فولادی خود دارای انواع گوناگونی هستند که ورق A516 و St52، دو مورد از مشهورترین آن‌‌ها به شمار می‌آیند. ورق‌های صنعتی St52 و A516 در بسیاری از ویژگی ها با هم شباهت داشته و هر دو از استحکام و مقاومت کششی مناسبی برخوردارند. اما در بسیاری از خواص و قابلیت ها هم با یکدیگر تفاوت هایی دارند. برای مثال، استحکام ورق St52 نسبت به شیت های A516 بیشتر است. اما در عوض، ورق A516 در خاصیت انعطاف پذیری برتری دارد. این موضوع باعث شده از هر نوع ورق، در یک سری صنایع خاص استفاده شود. برای این که بتوانید جهت مصارف صنعتی گوناگون بهترین و متناسب ترین نوع ورق را خریداری کنید، باید تفاوت های این دو ورق فولادی صنعتی را بدانید.

ورق های A516 و St52 چه تفاوت هایی دارند؟

شیت های St52 دارای استحکام بالایی بوده و در صنایعی که به این ویژگی نیاز باشد، از آن ها استفاده می‌شود. پلیت های A516 هم از مقاومت بالایی در برابر دما و فشار برخوردارند. به همین خاطر، عمدتا جهت ساخت تجهیزات مورد استفاده در این شرایط به کار گرفته می‌شوند. اما این دو نوع ورق صنعتی فولادی، از جنبه های دیگری هم با یکدیگر تفاوت دارند. برخی از مهمترین وجوه تفاوت ورق های A516 و St52، به شرح ذیل هستند:

  • ترکیب و ساختار شیمیایی: ترکیب شیمیایی مهمترین جنبه تفاوت پلیت های فولادی St52 و A516 است که بر روی سایر فاکتورها هم تاثیر دارد. صفحات St52 در ساختار خود دارای عناصری همچون کربن، سیلیسیم، فسفر، گوگرد و منگنز هستند. درصد بالای کربن در ترکیب آلیاژهای St52، مهمترین دلیل استحکام آن‌ها محسوب می‌شود. گوگرد، آلومینیوم، نیکل، کروم، مولیبدن، نیوبیوم و تیتانیوم هم عناصر اصلی ترکیب ورق A516 هستند.
  • مقاومت کششی و تنش تسلیم: به طور کلی، ورق صنعتی St52 در هر دو ویژگی نسبت به شیت های A516 برتری دارد. زیرا مقاومت کششی این ورق ها به ترتیب در بازه ۴۹۰ تا ۶۳۰ و ۳۸۰ تا ۵۸۵ مگاپاسکال قرار می‌گیرد. تنش تسلیم آن‌ها هم به ترتیب در بازه ۳۱۵ تا ۳۵۵ و ۲۰۵ تا ۲۴۰ مگاپاسکال قرار دارد.
  • استحکام: صفحات St52 به دلیل درصد کربن بالا، از استحکام فوق العاده مناسبی برخوردار بوده و از این لحاظ نسبت به ورق های A516 برتری دارند. البته این بدان معنا نیست که محصولات A516 استحکام بالایی ندارند. استحکام این محصولات نیز به قدری بالاست که در صنایع فشار قوی مورد استفاده هستند.
  • انعطاف پذیری: انعطاف پذیری صفحات A516 بهتر از انعطاف پذیری صفحات St52 است.

· قیمت ورق: قیمت این ورق ها به هم نزدیک بوده و به گرید آن ها بستگی دارد. ولی معمولا گرید 70 نِیس ورق A516 مقداری گران‌تر به فروش می‌رسد.

کاربردهای صنعتی ورق St52 ورق صنعتی St52 دارای استحکام بالایی بوده و از مقاومت کششی مناسبی برخوردارند. مقاومت در برابر ضربه، قابلیت جوشکاری مناسب و توانایی تحمل وزن بالا از دیگر ویژگی های بارز این ورق های فولادی محسوب می‌شوند. به همین دلیل، از ورق St52 عمدتا در صنایع گوناگون برای ساخت تجهیزاتی که نیاز به استحکام و تحمل وزن بالایی دارند، استفاده می‌شود. به طور کلی، برخی از مهمترین کاربردهای صنعتی پلیت های St52، عبارتند از:

  • ساخت انواع تیر برق
  • تولید قطعات خودرو و کانتینر ساخت جرثقیل و ماشین آلات سنگین
  • خطوط لوله انتقال
  • ساخت توربین های بادی
  • استفاده در ساختمان ها و پل ها سازه های دریایی و زیر زمینی
  • به کارگیری در ساخت انواع سوله و تجهیزات کشاورزی

کاربردهای صنعتی ورق A516

شیت های A516 دارای انعطاف پذیری مناسبی بوده و مقاومت فوق العاده بالایی در برابر دما و فشار دارند. به همین خاطر، برای ساخت تجهیزاتی که در دما و فشار بالا کاربرد دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته این نوع ورق خود دارای چهار گرید مختلف می‌باشد که هر یک از نظر ویژگی‌هایی مانند مقاوت کششی، انعطاف پذیری و نقطه تسلیم با هم تفاوت دارند. بنابراین بسته به مورد کاربرد، از گرید مناسب استفاده می‌شود. به طور کلی، برخی از مهمترین کاربردهای ورق صنعتی A516، به شرح ذیل است:

  • ساخت مخازن تحت فشار و مخازن ذخیره دیگ های صنعتی
  • تجهیزات انرژی تجدید پذیر
  •  اتصالات و مُبدل‌های تحت فشار

همچنین بخوانید در مورد: ورق آجدار

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان