اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140208227682317382
در دسترس نیست

میلگرد بستر چیست و چرا باید استفاده شود؟

کد: 140208227682317382

، تهران , (اخبار رسمی): میلگرد بستر با افزایش استحکام و مقاومت دیوارها در برابر نیروهای کششی و فشاری، آسیب پذیری آن‌ها را در برابر بلایی طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان به حداقل می‌رساند. در ایران پس از زلزله کرمانشاه اهمیت این مقطع در ساختمان سازی آشکار گردیده و استفاده از آرماتورهای بستر در دیوارها الزامی شد.

میلگرد بستر چیست و چرا باید استفاده شود؟
میلگرد بستر چیست و چرا باید استفاده شود؟

میلگردهای بستر از جنس فولادِ روکش گالوانیزه هستند. این مقاطع در شاخه‌های سه متری تولید می‌شوند و وزن سبکی دارند. برای ساخت آن‌ها، باید از میلگردهای آجدار قطر حدأقل 4.5 میلیمتر استفاده شود.

میلگرد بستر با افزایش استحکام و مقاومت دیوارها در برابر نیروهای کششی و فشاری، آسیب پذیری آن‌ها را در برابر بلایی طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان به حداقل می‌رساند. استفاده از میلگرد در ساختمان‌ های مختلف به ویژه سازه های بتنی، پیشنه زیادی دارد. این مصالح مهم معمولا در بخش‌ های بتنی مانند فونداسیون، ستون و سقف به کار گرفته می‌شوند تا مقاومت کششی بتن را افزایش دهند. اما آرماتور بستر در دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا استحکام و مقاومت خمشی آن‌ها را بهبود بخشد. به این ترتیب، دیوارها در اثر نیروهای ناگهانی، کششی و فشاری، به سادگی آسیب نمی‌بینند. به کارگیری میلگردهای بستر از حدود ۷۰ سال قبل در آیین نامه‌ بین المللی و معتبر آمریکا الزامی شده است. اما در ایران پس از زلزله کرمانشاه اهمیت این مصالح مهم به وضوح آشکار گردیده و از سال ۱۳۹۲، استفاده از آرماتورهای بستر در دیوارها الزامی شد.

نقش میلگرد بستر در مقاوم سازی دیوارها

میلگرد یا آرماتور بستر به نوعی المان فلزی گفته می‌شود که از دو شاخه آرماتور طولی تشکیل شده و مفتول‌ های عرضی با اشکال نردبانی و خرپایی بین آن ها جوش داده می‌شوند. این شکل فیزیکی و ساختاری، مقاومت آرماتورها را تا چند برابر نسبت به حالت عادی افزایش می‌دهد. در زمان تیغه کشی، آرماتور بستر را به صورت افقی در میان ردیف‌های دیوار قرار می‌دهیم. معمولاً به ازای هر چهار ردیف بلوک چینی، یک ردیف میلگرد بستر قرار می‌دهیم. این مصالح مهم در وهله اول، مقاومت خمشی دیوارها را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، در برابر نیروهای خارج از صفحه مقاومت کرده و از آسیب پذیری دیوار جلوگیری می‌کنند. به همین خاطر، دیوارهای ساختمانی که با آرماتورهای بستر مسلح شده باشند، استحکام خوبی دارند. بنابراین هنگام بروز بلایی طبیعی مانند سیل، طوفان و به‌خصوص زلزله، به سادگی آسیب نمی‌بینند.

اندازه استاندارد میلگردهای بستر طبق آیین نامه مقررات ملی ساختمان، اندازه های استاندارد و مشخصی برای میلگرد بستر تعریف شده است. بر این اساس، قطر این آرماتورها باید بین ۴ تا ۴.۵ میلیمتر باشد. هم چنین، قطر و ضخامت لایه ملاتی که بر روی آن ها قرار می‌گیرد، ۱۰ میلیمتر در نظر گرفته شده است. از این رو هنگام مسلح سازی دیوارها با آرماتورهای بستر، باید به این اصول توجه شود تا مقاومت و استحکام دیوار به حداکثر میزان ممکن برسد. البته در برخی موارد و بسته به شرایط، ممکن است ضخامت لایه ملات بین رگ ها و ردیف های افقی دیوار افزایش پیدا کند. در این گونه موارد، می‌توان قطر مفتول بستر را هم افزایش داد. به طور کلی، حداقل قطر این میلگردها باید ۴ میلیمتر و حداکثر قطرشان نصف ضخامت لایه ملات مورد استفاده بین رگ های دیوار باشد.

شیوه اجرای آرماتورهای بستر هنگام اجرای میلگرد بستر، قبل از هر چیز باید تعداد استاندارد این مصالح مشخص شود. برای انجام این کار دو شیوه مختلف وجود دارد:

  1. روش تجویزی
  2. روش طراحی

در روش تجویزی، ارتفاع دیوار مد نظر قرار گرفته و به ازای حداکثر هر ۶۰ سانتی متر دیوار، یک ردیف آرماتور بستر تعبیه خواهد شد. اما روش طراحی بر اساس سطح مقطع عمل می‌کند و مجموع سطح مقطع میلگردهای بستر، باید 0.0007 سطح مقطع موثر باشد. علاوه بر محاسبه تعداد میلگردها، تعیین عرض آن ها هم اهمیت زیادی دارد. عرض این مصالح باید حدود ۲ تا ۳ سانتی متر از عرض دیوار کمتر باشد و به صورت کامل درون دیوار قرار گیرد. اگر در گوشه های دیوار از مصالح وادار مانند تیرآهن، میلگرد و غیره استفاده شده باشد، می‌توان مفتول بستر را به آن ها جوش داد. در غیر این صورت، می‌توان میلگرد بستر را در دو ضلع دیوار به هم متصل کرد.

مزیت ها و کاربردهای میلگرد

بستر میلگردهای بستر به دلیل افزایش استحکام و مقاومت دیوارها، در انواع گوناگون دیوار از جمله باربر و غیر باربر، آجری، سفالی، بلوکی و غیره به کار گرفته می‌شوند. در پاسخ به این سوال هم که چرا باید از میلگرد بستر استفاده شود، کافی است مزایای این مصالح مهم فولادی را بررسی نمود. برخی از مهمترین مزایای مفتول بستر، عبارتند از:

  • بهبود شکل پذیری خارج از صفحه دیوار افزایش مقاومت برشی دیوارها کنترل ترک های دیوار تامین اتصالات لازم اطراف بازشوها افزایش مقاومت دینامیکی دیوار بهبود یکپارچگی دیوار

برای خرید و یا استعلام  قیمت میلگرد بستر با شرکت آنلاین سازه تماس بگیرید: 66396090- 021؛ 90000011

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان