اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140201227232219100
در دسترس نیست

سیستم سوخت رسانی چیست؟

سیستم سوخت رسانی چیست؟

کد: 140201227232219100

، (اخبار رسمی): سیستمی که سوخت خودرو را از باک به موتور خودرو انتقال می دهد و باعث تولید انرژی در موتور میشود. که منجر به تحرک خودرو میشود.

سیستم سوخت رسانی چیست؟
سیستم سوخت رسانی

سیستم سوخت رسانی چیست؟

سیستمی که سوخت خودرو را از باک به موتور خودرو انتقال می دهد و باعث تولید انرژی در موتور میشود. که منجر به تحرک خودرو میشود.

سیستم سوخت رسانی چگونه عمل میکند؟

در سیستم خودرو های جدید بنزین از طریق سوزن های انژکتور پودر میشود و با جرقه شمع خودرو باعث احتراق و تولید نیرو از طریق به حرکت دراوردن پیستون در سیلندر و همچنین با بالا و پایین رفتن شاتون خودرو که متصل به میل لنگ می باشد؛ محرک اصلی موتور یعنی همان میل لنگ باعث به حرکت درآمدن موتور و در نهایت خودرو میشود

اجزاء سیستم سوخت رسانی

  • باک خودرو
  • لوله ها و شلنگ های اتصال سوخت
  • انژکتور
  • شمع خودرو
  • کوئل ها
  • پمپ بنزین
  • صافی بنزین
  • سه مشکل رایج سیستم سوخت

خرابی پمپ بنزین 

پمپ بنزین یک قطعه قابل سرویس است، یعنی در صورت خرابی میتوان قطعاتی مثل صافی بنزین، مغزی پمپ بنزین (که برقی میباشد) و یا درجه داخل باک آن تعویض شود. به طور کلی در داخل باک بنزین خودرو قرار دارد و تنها هدف آن پمپاژ بنزین از باک به موتور است. خرابی پمپ می تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند، که بزرگ ترین مشکل این است که موتور ماشین شما استارت می زند ولی روشن نمی شود. هر چند قبل از اینکه به آن نقطه برسد، احتمالاً در سرعت های بزرگراه یا شتاب های نامناسب، تکان های ناگهانی را تجربه خواهید کرد.

فیلتر سوخت کثیف

سیستم سوخت مجهز به یک فیلتر سوخت است که برای فیلتر کردن ریز آشغال ها از بنزین طراحی شده است تا موتور و انژکتورهای سوخت را تمیز نگه دارد. در حالی که تعویض فیلترهای سوخت نسبتاً کار دشواری است، بسیاری از خودروهای جدید آنها را در داخل باک بنزین در کنار پمپ نصب می کنند. این امر در کوتاه مدت باعث صرفه جویی در هزینه هم برای سازنده و هم برای مالک خودرو می شود،

گرفتگی فیلتر بنزین جریان بنزین را به موتور محدود می‌کند و باعث می‌شود خودرو به‌طور ناگهانی سرعت یا قدرت خود را از دست بدهد یا هنگام تلاش برای شتاب گرفتن، حرکت تند و ناگهانی ایجاد کند.

نکته مهم اینکه صافی بنزین برای خودرو های خاورمیانه به دلیل بنزین بی کیفیت باید هر 20 الی 25 هزار کیلومتر تعویض گردد ولی برای خودروهاای با بنزین اروپایی تا 30 هزار کیلومتر افزایش می یابد

انژکتور های معیوب

انژکتورهای سوخت چیزی هستند که در واقع بنزین را به داخل محفظه احتراق می پاشند. اگر آنها کثیف، مسدود یا شروع به نشت کنند، ممکن است مجموعه وسیعی از مشکلات برقی را تجربه کنید. و همچنین مصرف سوخت شما را بسیار افزایش میدهند.

 و ممکن است با موتوری مواجه شوید که ضربه می زند یا حتی روشن نمی شود. انژکتورهای سوخت را می توان در صورت نیاز تمیز و سرویس کرد، بنابراین باید مکانیک شما به آنها نگاهی بیندازد.

و هرگز از مصرف مکمل های اصلی غافل نشوید. که باعث تمیز نگه داشتن انژکتور خودروی شما میشود 

سیستم سوخت نادرست می تواند از روشن شدن موتور جلوگیری کند، اما مشکلات دیگری مانند عدم جرقه، مسدود شدن ورودی هوا، یا پارگی تسمه تایم و نبود سوخت در باک، می تواند مانع از روشن شدن موتور شود.

انواع سیستم های سوخت رسانی

  • کاربراتور
  • انژکتور

سیستم کاربراتوری

درگذشته خودرو ها با سیستم تلفیق بنزین با هوا از طریق کاربراتور باعث ایجاد نیروی محرک در خودرو میشد که با اشکالات بسیار زیادی رو به رو بودیم و این سیستم سوخت رسانی دارای اشکالات زیاد میبود و همچنین خیلی زود باید قطعات آنها تعویض میشد.

پخش کردن سوخت پودر شده به میزان برابر بین سیلندر ها هم از وظایف این نوع از سوخت رسانی میباشد.

درسیستم کاربراتور با فشار دادن پدال گاز، هوا توسط سیلندر مکیده میشود و داخل کاربراتور جریان پیدا میکند اگر مسیر سوخت به این قسمت متصل باشد سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا وارد سیلندر میشود.

انواع کاربراتور از نظر جریان هوا

1)کاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین

2)کاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا

3)کاربراتور با جریان هوا افقی

سیستم انژکتوری

این سیستم که طی چند دهه گذشته سیستم سوخت رسانی بروز شد و از سوزن های انژکتوری جهت تولید انرژی در خودرو استفاده شد که خود این سیستم جدید شامل انواع مختلفی بوده است.

انواع سیستم های انژکتوری

  • مکانیکی
  • الکترونیکی
  • چند نقطه ای
  • یک نقطه ای
  • مستقیم
  • متوالی

کاربرد سوزن انژکتور

کار سوزن انژکتور پودر کردن مایع سوخت (بنزین یا گازوئیل) است که سوخت را آماده احتراق میکند. انژکتورهای سوخت توسط پمپ بنزین به حرکت در می آید.

اگر سوزن انژکتور گرفتگی داشته باشد باید بنزین بیشتری مورد استفاده قرار گیرد چون مقدار زیادی از آن سوخت چکه کرده و به پودر تبدیل نمیشود به همین دلیل مصرف سوخت خودرو بیشتر میشود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار