اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140208057652323452
در دسترس نیست

گیربکس اتوماتیک چیست و نحوه کار کردن جعبه دنده های اتومات

کد: 140208057652323452

، تهران , (اخبار رسمی): گیربکس اتوماتیک چیست؟ دنده اتومات یا گیربکس اتوماتیک یکی از بخش های مهم خودرو محسوب میشود که به نگهداری و مراقبت های بیشتری نیاز دارد. گیربکس اتوماتیک به صورت خودکار حالت دنده را تغییر میدهد و نیازی به دخالت دستی راننده نیست

گیربکس اتوماتیک چیست و نحوه کار کردن جعبه دنده های اتومات
گیربکس اتوماتیک چیست

امروزه اکثر خودروهای تولیدی در دنیا از گیربکس های اتوماتیک استفاده میکنند. گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس های دستی از تکنولوژی پیچیده تری ساخته شده اند و از حساسیت بالای برخوردارند

گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس اتوماتیک یکی از مهم ترین قطعات خودرو است و به دلیل حساسیت بالایی که دارند، باید به محض مشاهده هرگونه آسیب، گیربکس اتوماتیک خودرو خود را تعمیر کنید. در غیر این صورت آسیب جدی به سایر قسمت های خودرو از جمله سایر قطعات گیربکس وارد می کند و خودرو با مشکلات زیادی مواجه می شود.

   امروزه میلیون ها و حتی میلیاردها خودرو در جهان وجود دارد که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و عملکردهای ویژه ای را به راننده و سرنشینان ارائه می دهند.

 با این حال همه این خودروها دارای گیربکس هستند. گیربکس اتوماتیک یا جعبه دنده اتومات یکی از قطعات حیاتی خودروها محسوب می شود که وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخ ها را بر عهده دارد.

طی سال‌هایی که خودروها تولید می‌شوند، گیربکس‌ها پیشرفت زیادی کرده‌اند و کارایی و عملکرد آنها هر روز افزایش می‌یابد. امروزه رایج ترین و پرکاربردترین نوع گیربکس، گیربکس اتوماتیک است که دنده ها به صورت اتوماتیک تعویض می شوند. در زیر به معرفی آنها می پردازیم و نحوه عملکرد آنها را بررسی می کنیم.

   گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

برای اینکه بفهمیم گیربکس چگونه کار می کند، ابتدا باید بدانیم گیربکس اتوماتیک چیست؟ و نقش آن در خودرو چیست؟ به طور کلی می توان گفت که گیربکس های اتوماتیک از تکنولوژی و پیچیدگی بسیار بالایی ساخته شده اند که بسیار پیشرفته تر از گیربکس های دستی هستند و در صورت خرابی باید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کرد تا مشکلات را به صورت تخصصی برطرف کند.

    در خودرو وظیفه تولید نیروی محرکه بر عهده موتور است. موتورهای بنزینی و دیزلی محدوده دور موتور خاصی دارند. گیربکس های اتوماتیک این مشکل را حل کرده و به خودرو اجازه می دهند محدوده سرعت بالایی داشته باشد.

   جعبه اتوماتیک یا گیربکس اتوماتیک مجموعه ای از چرخ دنده ها و قطعاتی است که نیروی محرکه را از موتور به میل لنگ منتقل می کند. گیربکس اتوماتیک می تواند با دنده های خود سرعت و قدرت خودرو را کم و زیاد کند و حتی جهت حرکت آن را تغییر دهد. ماشین بدون گیربکس نمی تواند به عقب برگردد.

   در گیربکس اتوماتیک چندین دنده وجود دارد که اندازه های متفاوتی دارند و هر کدام مقداری گشتاور را به محور محرک و در نهایت به چرخ ها منتقل می کنند.

 دنده‌های بزرگتر، گشتاور بیشتری را به چرخ‌ها منتقل می‌کنند و باید هنگام استارت زدن، حرکت با سرعت کم یا مسیرهای ناهموار استفاده شوند. هرچه دور موتور بیشتر باشد و سرعت خودرو بیشتر باشد، باید از دنده های کمتری استفاده کرد.

 اجزای گیربکس اتوماتیک

  1.    مبدل گشتاور
  2. مجموعه تجهیزات (خورشیدی)
  3. سیستم کنترل
  4. کامپیوتر مرکزی (ESU)
  5. شیر برقی یا برقی.

انواع گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک انواع مختلفی دارند و نحوه کار هر کدام با دیگری متفاوت است. در زیر سه نوع از آنها را با هم بررسی خواهیم کرد:

   گیربکس های AMT

گیربکس های نیمه اتوماتیک که گاهی به گیربکس های دستی بدون کلاچ نیز معروف هستند، دارای قسمت های مشترک زیادی با گیربکس های دستی هستند و شباهت های زیادی بین این دو دیده می شود. در این نوع گیربکس پدال کلاچ برداشته شده و تمام اتوماتیک است.

 گیربکس های AMT در دو مدل نیمه اتوماتیک و اتوماتیک عرضه می شوند. در مدل نیمه اتوماتیک کلاچ وجود ندارد اما همچنان راننده وظیفه تعویض دنده را بر عهده دارد. در مدل های اتوماتیک تعویض دنده بر اساس نقاط از پیش برنامه ریزی شده و البته شرایط جاده انجام می شود.

   به طور کلی گیربکس اتوماتیک مصرف سوخت بیشتری نسبت به گیربکس دستی دارد. این در حالی است که در بین مدل های اتوماتیک، گیربکس AMT مصرف سوخت کمتر و کارایی بیشتری دارد.

   گیربکس های نسبت متغیر (CVT)

در گیربکس های معمولی از دنده های مختلفی برای تغییر گشتاوری که به چرخ های خودرو منتقل می شود استفاده می شود. در گیربکس های CVT هیچ دنده ای وجود ندارد و یک جفت قرقره که توسط یک تسمه به هم متصل شده اند جای چرخ دنده ها را گرفته است.

 حرکت این غلتک ها باعث ایجاد نسبت های مختلف دنده می شود تا در نهایت گشتاور مناسب به میل لنگ منتقل شود.

 در گیربکس معمولی ضرایب دنده نیز به دلیل محدود بودن تعداد دنده ها محدود است اما در گیربکس های CVT ضرایب دنده بی نهایت وجود دارد. این ویژگی مهم ترین مزیت گیربکس های CVT نسبت به رقبا است.

   گیربکس اتوماتیک دوکلاچه (DCT)

در گیربکس های دستی، زمانی که راننده پدال کلاچ را فشار می دهد، موتور برای چند دقیقه از جعبه دنده جدا می شود و تعویض دنده همزمان انجام می شود. 

گیربکس های دو کلاچه همانطور که از نامشان پیداست از دو کلاچ برای تعویض دنده استفاده می کنند. یک کلاچ وظیفه تعویض دنده های زوج را بر عهده دارد و دیگری وظیفه تعویض دنده های فرد را بر عهده دارد. به لطف وجود دو کلاچ، گیربکس های DCT همیشه اتصال خود را به موتور حفظ می کنند و جریان قدرت متوقف نمی شود.

 مهمترین مزیت این نوع گیربکس سرعت بالای تعویض دنده است. در یک گیربکس اتوماتیک معمولی، تعویض دنده معمولاً نیم ثانیه طول می کشد. در حالی که با گیربکس های DCT، تعویض دنده تنها در هشت میلی ثانیه انجام می شود.

    نتیجه

در این مقاله سعی شده است تا انواع گیربکس های اتوماتیک را ارائه کرده و نحوه عملکرد هر یک از آنها را شرح دهیم. اگرچه گیربکس های دستی مصرف سوخت کمتری دارند، اما گیربکس های دستی نسبت به گیربکس های اتوماتیک ساییدگی و پارگی بیشتری دارند و رانندگی با آنها دشوارتر است. البته هنوز افراد زیادی هستند که نوع دستی را به اتوماتیک ترجیح می دهند.

منبع: تحلیل بازار

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک در تعمیرگاه گیرکس تک به صورت تخصصی و تضمینی انجام میشود

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید