اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140212187852223452
در دسترس نیست

روش های پیشگیری از خرابی گیربکس های اتوماتیک

روش های مراقبت و پیشگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک

کد: 140212187852223452

، تهران , (اخبار رسمی): چگونه از خرابی گیربکس اتوماتیک جلوگیری کنیم؟ گیربکس های اتوماتیک بدلیل پیچیدگی اجزای داخلی آن از حساسیت بالایی برخوردارند و به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند. در این مقاله 9 روش پیشگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک را توضیح میدهیم تا از خرابی زودرس گیربکس خودروی خود جلوگیری کنید

روش های مراقبت و پیشگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک
روش های مراقبت و پیشگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک

۹ روش پیشگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک؟ گیربکس اتوماتیک یکی از مهمترین قسمت های خودرو میباشد، بنابراین باید راه های جلوگیری از خرابی گیربکس اتومات را بشناسید و از گیربکس خودرو نگهداری و مراقبت کنید

روش های جلوگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک

1- از خلاص شدن خودرو در حین رانندگی خودداری کنید.

یکی از مهمترین دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک خلاص کردن خودرو هنگام رانندگی است. برخی از رانندگان خودرو برای کاهش مصرف سوخت خودرو را در سراشیبی ها خلاص میکنند و نمی دانند چه آسیبی به گیربکس خودرو وارد می کنند. این عمل نه تنها باعث کاهش مصرف سوخت نمی شود، بلکه روغن کاری گیربکس از کار می افتد و باعث از کار افتادن گیربکس اتوماتیک می شود.

2- عدم تغییر حالت دنده در حین رانندگی

در خودروهای اتوماتیک هرگز نباید هنگام رانندگی دنده را عوض کنید. این عمل باعث خرابی زودرس گیربکس اتوماتیک می شود. برای تغییر حالت دنده ابتدا باید کاملاً توقف کنید سپس دنده را عوض کنید.

3- قبل از توقف کامل حالت پارک را انتخاب نکنید.

تا زمانی که وسیله نقلیه کاملا متوقف نشده است، دنده را به سمت P تغییر ندهید. این عمل باعث آسیب دیدن گیربکس اتوماتیک می شود.

4- تعویض روغن گیربکس

تعویض روغن گیربکس در زمان مشخص شده راه دیگری برای پیشگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک است. گیربکس های اتوماتیک از قطعات پیچیده زیادی تشکیل شده اند و برای عملکرد و کارایی بهتر نیاز به روغن کاری دارند. روغن گیربکس از قطعات در برابر سایش و زنگ زدگی محافظت می کند و عمر قطعات را افزایش می دهد. همچنین روغن، گیربکس را خنک نگه می دارد و از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می کند. روغن دنده نباید کدر، تیره و بوی بدی داشته باشد و با گیربکس خودروی شما مناسب و سازگار باشد.

5- رعایت اصول رانندگی

رانندگی صحیح باعث افزایش طول عمر گیربکس می شود. از شتاب گیری های ناگهانی خودداری کنید و اصول تعویض دنده را در حین رانندگی رعایت کنید.

6- از حمل بار اضافی خودداری کنید

از ماشین خود به عنوان یدک کش استفاده نکنید و از حمل بار اضافی خودداری کنید. این عمل به گیربکس فشار وارد می کند و به مرور زمان باعث خرابی گیربکس اتوماتیک می شود.

7- انجام سرویس های دوره ای به موقع

یکی دیگر از راه های مراقبت از گیربکس اتوماتیک، انجام سرویس های دوره ای در زمان مشخص شده است. عدم توجه به سرویس های دوره ای، باعث کاهش عملکرد و کارایی گیربکس شود. سرویس های دوره ای از خرابی زودرس گیربکس اتوماتیک جلوگیری می کند و شما را از مشکلات احتمالی مطلع می کند. با توجه به تجربه کارشناسان تعمیرگاه تک گیربکس و توصیه های آنها، بهتر است سرویس های دوره ای هر 4 هزار کیلومتر انجام شود. البته ممکن است این فاصله زمانی برای برخی از دارندگان این وسیله نقلیه بسته به محیط و شرایط رانندگی آنها متفاوت باشد.

8- از شستشوی موتور خودرو خودداری کنید.

گیربکس های اتوماتیک دارای سنسورها و مدارهای الکترونیکی حساس هستند و در صورت خیس شدن ممکن است آسیب ببینند. بنابراین بهتر است تا حد امکان از شستشوی موتور خودرو خودداری کنید.

9- به علائم هشدار دهنده روی گیربکس توجه کنید

در صورت بروز مشکل در گیربکس خودرو با روشن شدن چراغ گیربکس به شما هشدار می دهد. با مشاهده چنین هشدارهایی، توصیه می شود برای جلوگیری از آسیب بیشتر به گیربکس خودرو ، در اسرع وقت به یک مجموعه تخصصی گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که انتخاب بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک می تواند از آسیب بیشتر گیربکس جلوگیری کرده و هزینه های شما را کاهش دهد.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک چیست؟

برای مراقبت و جلوگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک بهتر است علائم خرابی های آن را بشناسید و با مشاهده آنها هر چه سریعتر نسبت به رفع ایرادات اقدام کنید.

رایج ترین علائم خرابی گیربکس اتوماتیک عبارتند از:

روغن ریزی گیربکس اتوماتیک، تق تق گیربکس، ناله یا جیغ گیربکس، بوی سوختگی هنگام رانندگی، گرم شدن بیش از حد گیربکس و بالا رفتن دور موتور، قاطی کردن دنده یا خلاص شدن آن، لیز خوردن یا لرزش هنگام رانندگی، خرابی پدال کلاچ، کاهش شتاب خودرو از جمله موارد مهم علائم خرابی گیربکس اتوماتیک است.

آخرین کلمه

در این مقاله به مهم ترین راه های جلوگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک پرداخته ایم. گیربکس اتوماتیک مهمترین قطعه خودرو به حساب می آید و در صورت خرابی به دلیل پیچیدگی و سختی بالا هزینه تعمیرات آن نسبت به سایر قطعات خودرو بسیار بالاست. بنابراین توصیه می شود به محض مشاهده کوچکترین علائم خرابی، اقدام به برطرف کردن آن کنید.

منبع: تلنگر

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک در تعمیرگاه گیرکس تک به صورت تخصصی و تضمینی انجام میشود

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید