اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394091450114784

تاثیر کیفیت شهربازی‌ها و فضاهای تفریحی در جذب مشتری

کد: 1394091450114784

http://j.mp/1jH8B8o

، تهران , (اخبار رسمی): تفریحات سالم از ضروریات یک جامعه سالم به شمار می‌رود. با توجه به رشد و توسعه تفریحات در ایران بررسی عوامل مهم کیفیت در شهربازی‌ها می‌تواند اهمیت بسیاری داشته باشد.امروزه در صنعت توریسم شهربازی‌ها وپارک‌های موضوعی از عوامل مهم جذب توریست در کشورهای دنیا محسوب می‌شوند.افزایش تعداد شهربای‌های بی‌کیفیت در ایران می‌تواند خطر بزرگی برای صنعت تفریحات باشد، لذا بررسی و آگاهی‌رسانی در خصوص ایجاد کیفیت بالاتر اهمیت زیادی دارد.

طراحی و احداث شهربازی

عوامل مهم در جذابیت دستگاه‌های مورد استفاده عبارتند از: مدرن بودن دستگاه‌ها، کافی بودن دستگاه‌ها، انتخاب درست دستگاه‌ها با توجه به موقعیت، خاص بودن دستگاه‌ها، جذاب بودن، داشتن طراحی و ظاهر مناسب دستگاه، داشتن جنبه‌های آموزشی در دستگاه‌ها، قابل اعتماد بودن وسایل و داشتن حس امنیت

انواع شهربازی‌ها و تعریف شهربازی

شهربازی‌ها به‌صورت کلی به دو دسته شهربازی‌های روباز و سرپوشیده تقسیم می‌شوند. شهربازی، محلی است با تنوع دستگاهی و بازی‌های مختلف که در یک محیط با طراحی خاص و یا یک برنامه خاص اجرا می‌شوند.

شهربازی‌های سرپوشیده: اینگونه شهربازی‌ها عموما در دنیا به عنوان یکی از لنگر‌های مهم در یک مرکز تجاری یا هتل‌ها ساخته می‌شوند و هدف اصلی آنها جلب مشتری برای افزایش مشتری‌ها و بازدیدکنندگان مجتمع تجاری و هتل‌ها است. از ویژگی‌های مهم این شهربازی‌ها و فضا‌های تفریحی وجود بازی‌های خانوادگی و محیطی با امنیت بالا است.

شهربازی‌های روباز: این نوع شهربازی‌ها با استفاده از دستگاه‌های جذاب مکانیکی در محیط‌های با ویژگی‌های طبیعی زیبا ساخته می‌شوند. Them Park یا شهربازی‌های موضوعی از مهم‌ترین مدل‌های شهربازی‌های روباز هستند که علاوه بر استفاده از دستگاه‌های جذاب، نمایش‌ها و کارناوال‌های متعدد نیز در آن برگزار می‌شود. شهربازی‌های روباز یکی از عوامل مهم در جذب توریست در کشورهای جهان به شمار می‌آیند .

 

شهربازی‌ها در ایران

با توجه به قیمت بالای تجهیزات تفریحی در شهربازی‌های ایران بیشتر بهره‌برداران این صنعت به جز تعداد محدودی، از دستگاه‌های با کیفیت پایین استفاده می‌‌کنند.

شهربازی‌های روباز معمولا همان پارک‌های زیر نظر شهرداری هستند که بنابر قراردادی چندساله در اختیار بهره‌برداران خصوصی قرار می‌گیرند و بهره‌بردار خصوصی و معمولا سنتی ایرانی تمایل به استفاده از دستگاه‌های به‌روز و جدید خارجی به دلیل قیمت بالا و تعرفه‌های گمرکی زیاد آنها ندارد و از دستگاه‌های با درجه کیفی پایین و یا دست دوم و چینی درجه‌چندم استفاده می‌کند. البته هستند بهره‌بردارانی که کارهای بهتری به نسبت دیگر بهره‌برداران انجام می‌دهند و از دستگاه‌های باکیفیت‌تری استفاده می‌کنند که تعدادشان محدود است.

در شهربازی‌های سرپوشیده نیز تمایل به بازگشت سرمایه سریع‌تر وجود دارد و بنابراین دستگاه‌های درجه دو چینی می‌تواند گزینه مناسبی برای این این بهره‌برداران باشد. البته تعداد شهربازی‌های سرپوشیده باکیفیت بسیار بالاتر از شهربازی‌های روباز است، چون به طور کلی معمولا مجتمع‌های تجاری اقدام به راه‌اندازی شهربازی سرپوشیده به عنوان یک لنگر افزایش مشتری برای مرکز تجاری می‌کنند.

تولیدکنندگان برتر دستگاه‌های مکانیکی در دنیا عمدتا آمریکایی و اروپایی هستند. البته برخی شرکت‌های تایوانی و چینی در حال به‌روز شدن و تولید برخی دستگاه‌های خوب هستند، ولی به طور کلی دستگاه‌های ژاپنی و آمریکایی و ایتالیایی از نظر کیفیت در رده بالایی هستند. تولیدکنندگان ایرانی بیشتر در حوزه دستگاه‌های مکانیکی فعالیت دارند و صادرات جزئی به کشورهای منطقه داشته‌اند.

 

عوامل موثر در افزایش کیفیت شهربازی و جذب مشتری بیشتر

افزایش تعداد شهربای‌های بی‌کیفیت در ایران می‌تواند خطر بزرگی برای صنعت تفریحات باشد، لذا بررسی و آگاهی‌رسانی در خصوص ایجاد کیفیت بالاتر اهمیت بسیاری دارد.

طی نظرسنجی انجام‌شده در مجله TOSEE در یکی از شهربازی‌های اروپای شرقی 80 درصد استفاده‌کنندگان از شهربازی‌ها افراد کمتر از 40 سال سن هستند. 70 درصد استفاده‌کنندگان از شهربازی‌ها مردم همان کشور و منطقه و 30 درصد توریست‌هایی از کشورهای دیگر هستند.

البته تحقیق فوق در مورد شهربازی‌های روباز است. در نظرسنجی‌های انجام‌شده مردم در پاسخ سوالی که چه عواملی برای استفاده در شهربازی شما را ترغیب می‌کند، لذت و هیجان و بالا بردن آدرنالین و فرار از روتین‌های زندگی را از عوامل مهم استفاده از شهربازی دانسته‌اند.

حال در پاسخ به این پرسش که چه عواملی سبب افزایش کیفیت و بالا رفتن تعداد مشتریان یک شهربازی می‌شود، موارد ذیل قابل ذکر است که هم در شهربازی‌های روباز و هم سرپوشیده اهمیت زیادی دارد. در بررسی‌های انجام‌شده اطلاعات به‌دست امده از مشتریان بدین شرح است:

 

1- دستگاه‌های شهربازی

  • دستگاه‌های شهربازی
  • دسته‌بندی دستگاه‌های شهربازی
  • دسته بازی‌های مکانیکی (دستگاه‌هایی با ظرفیت بالا5 نفر و قابل استفاده در فضا‌های روباز و سرپوشیده واز نظر)
  • دسته بازی‌های ویدئویی (بازی‌های مخصوص شهربازی‌های سرپوشیده)
  • دسته بازی رومیزی (بازی‌های مخصوص شهربازی‌های سرپوشیده و برخی نمونه‌های ضدآب برای استفاده در شهربازی‌های روباز)
  • دسته بازی‌های کارناوالی (بازی‌های مخصوص شهربازی‌های سرپوشیده و روباز)
  • دسته بازی‌های جایزه مستقیم (بازی‌های مخصوص شهربازی‌های سرپوشیده)
  • دسته بازی‌های تیکتی (بازی‌های مخصوص شهربازی‌های سرپوشیده)
  • سازه‌های کودکان (شهربازی‌های روباز و سرپوشیده)
  • تکان‌دهنده‌های کودک (شهربازی‌های سرپوشیده)

عوامل مهم در جذابیت دستگاه‌های مورد استفاده عبارتند از: مدرن بودن دستگاه‌ها، کافی بودن دستگاه‌ها، انتخاب درست دستگاه‌ها با توجه به موقعیت، خاص بودن دستگاه‌ها، جذاب بودن، داشتن طراحی و ظاهر مناسب دستگاه، داشتن جنبه‌های آموزشی در دستگاه‌ها، قابل اعتماد بودن وسایل و داشتن حس امنیت

 

2 - طراحی داخلی

طراحی مناسب شهربازی از دیگر عوامل جذب مشتری است. طراحی قوی با تیمینگ زیبا باعث می‌شود مشتری احساس لذت بشتری کرده و مدت زمان بیشتری را در محیط سپری کند. طراحی در شهربازی‌های روباز معمولا تعریفی غریبه است، زیرا کمتر شهربازی‌هایی هستند که دارای تیمینگ و هماهنگی از نظر طراحی داخلی باشند و معمولا در ایران تکیه بر دستگاه‌ها اهمیت بیشتری بر طراحی دارد، در صورتی که در نمونه‌های خارجی طراحی مهم‌تر از دستگاه است.

در شهربازی‌های سرپوشیده البته استفاده از طراحی در داخل شهربازی‌ها فراوانی بیشتری دارد. ذکر این نکته ضروری است که طراحی نباید تکراری و کپی باشد. طراحی شهربازی نیاز به کار تخصصی دارد .

 

3- چیدمان مناسب

چیدمان مناسب دستگاه‌ها نیز می‌تواند به عبور و مرور درست افرد کمک شایانی کند. پلان چیدمان دستگاه‌ها جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم برق، تاسیسات و .... مورد نیاز است.

 

4- خدمات و سرویس‌دهی

سرویس‌دهی مناسب در بالابردن مشتریان و کیفیت شهربازی اهمیت بسیاری دارد. در دسترس بودن پرسنل، داشتن کارمندان و پرسنل کافی جهت سرویس‌دهی، درست انجام دادن خدمات، دادن اطلاع صحیح به مشتری، سرعت ارائه خدمات و ادب کارکنان و حل مشکلات مشتریان از عوامل حساس در این بخش هستند. همچنین استفاده از اتوماسیون‌های مناسب در فروش می‌تواند کیفیت خدمات را بالاتر ببرد.

 

در پایان نیز نام بهترین شهربازی‌های دنیا از نگاه سایت trip adviser که انتخاب کاربرانی است که به این مکان‌ها سفر کرده اند، ذکر می‌شود:

 

1. Universal's Islands of Adventure - Orlando, Florida

2. Discovery Cove - Orlando, Florida

3. Magic Kingdom - Orlando, Florida

4. Universal Studios Hollywood - Los Angeles, California

5. Disney's Hollywood Studios - Orlando, Florida

6. Universal Studios Florida - Orlando, Florida

7. Europa-Park - Rust, Germany

8. Disneyland Park - Anaheim, California

9. Beto Carrero World - Penha, Brazil

10. Port Aventura Park - Salou, Spain

 

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس www.asrejadidco.com شرکت خدمات تفریحی عصرجدید مراجعه کنند.

 

نویسنده: آرشام صفی پوریان، مشاور و کارشناس احداث شهربازی‌های مدرن 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت خدمات تفریحی عصر جدید

شرکت عصر جدید اولین شرکت ایرانی در زمینه احداث شهربازیهای مدرن درایران میباشد. مشاوره احداث فضا های تفریحی و شهربازی طراحی و شخصیت پردازی فضا های تفریحی و شهربازی.پلان چیدمان و مشاوره مهندسی احداث شهربازی.تجهیز و نصب دستگاههای شهربازی.مدیریت و آموزش پرسنل. مشاوره جذب برند مراکز تجاری و مشاوره مدیریت انکر ها

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]