اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394091650204800

آیا پایان عمر اسمارتفون های پرچمدار نزدیک است؟

کد: 1394091650204800

http://j.mp/1SIIgDd

، تهران , (اخبار رسمی): همین پنج سال پیش اگر کسی قصد خرید یک تلفن هوشمند رده بالا (یا اصطلاحا پرچمدار) را داشت، انتخاب زیادی پیش رویش نبود؛ تنها گزینه های موجود را آیفون، پالم پری (Palm Pre)، نوکیا N8 و ایکسپریا X10 تشکیل می دادند و به‌راحتی می شد پرچمدار هر شرکتی را شناسایی کرد. اما از سال 2011 و پس از ورود و ظهور روزافزون تلفن های اندرویدی، این روند بکلی تغییر کرد و در حال حاضر پرچمدار هر برند محدود به یک محصول رده بالا نمی شود. آیا دوران حضور پرچمداران به پایان رسیده است؟

آیا پایان عمر اسمارتفون های پرچمدار نزدیک است؟

همین پنج سال پیش اگر کسی قصد خرید یک تلفن هوشمند رده بالا (یا اصطلاحا پرچمدار) را داشت، انتخاب زیادی پیش رویش نبود؛ تنها گزینه های موجود را آیفون، پالم پری (Palm Pre)، نوکیا N8 و ایکسپریا X10 تشکیل می دادند و براحتی می شد پرچمدار هر شرکتی را شناسایی کرد. اما از سال 2011 و پس از ورود و ظهور روزافزون تلفن های اندرویدی، این روند بکلی تغییر کرد و در حال حاضر پرچمدار هر برند محدود به یک محصول رده بالا نمی شود. دست روی هر شرکت فعال در حوزه اسمارتفون که بگذاریم می توانیم چندین گزینه را انتخاب کنیم. مثلا بین G4 و V10 شرکت LG به کدام یک می توان لقب پرچمدار اطلاق کرد؟ در مورد رقیب و هموطنش سامسونگ چه طور، گلکسی S6 یا نوت 5؟ یا اینکه کدام آیفون جزو مهمترین محصولات اپل محسوب می شوند؟

در دنیای کنونی موبایل، بسیاری از سازندگان اسمارتفون به این نتیجه رسیده اند که با ارائه یک محصول در یک سایز خاص نمی توانند به تمام اهدافشان دست یابند. به همین جهت گوگل در کنار معرفی فبلت قدرتمند و بزرگتر نکسوس 6P، اقدام به معرفی محصول کوچکتر نکسوس 5X می کند. در طرف دیگر مایکروسافت هم دقیقا همین اندازه را برای پرچمداران امسال بر می گزیند؛ ردموندی ها تلفن 5,2 اینچی لومیا 950 را به همراه برادر 5,7 اینچیش، لومیا XL 950 رونمایی کردند. البته قبل از تمام محصولات یاد شده، این سونی بود که شیوه تولید پرچمداران در دو اندازه مختلف را در میان سایر برندها رواج داد. موتورولا حتی پا را فراتر گذاشته و اندازه صفحه نمایش را به عنوان یکی از آپشن های سرویس شخصی سازی موتو میکر (Moto Maker) خود قرار داده و عملا این مشتری ست که اندازه صفحه نمایش مورد نظرش را تعیین می کند.

ظاهرا اسمارتفون ها به دوران بلوغ خود رسیده اند و این دو روند دست به دست هم می دهند تا مفهوم یک تلفن منحصربفرد، ایده آل را از بین ببرند. یکی اینکه هم اکنون تنوع سیستم عامل هایی که طی چند سال گذشته وجود داشتند را شاهد نیستیم و از این منظر تعریف بهترین نرم افزار در دو گزینه خلاصه شده. در حال حاضر اثری از اکوسیستم های Palm، ویندوزموبایل و بلکبری نیست؛ فقط و فقط iOS و اندروید حکمران بلامنازغ  دنیای اسمارتفون ها هستند و رقابت نزدیک و تنگاتنگ، میان این دو اکوسیستم قدرتمند برقرار است. از سوی دیگر همزمان با بهتر شدن نرم افزارها، قابلیت های سخت افزاری نیز پیشرفت چشمگیری داشته اند. اکثر اسمارتفون های امروزی از صفحه نمایش عالی، تاچ اسکرین بسیار خوب و کیفیت ساخت قابل قبول برخوردارند. بسیاری از آنها (بویژه محصولات چینی) حتی مجهز به سنسور اثرانگشت، دوربین های پیشرفته و سریع شده، و با قیمتی حدود نصف قیمت پرچمداران سال گذشته روانه بازار می شوند.

موضوعی که در حال حاضر بسیار جلب توجه می کند، دشواری فروش تلفن های جدید در چنین بازار توسعه یافته، فوق العاده رقابتی، و غیرمتمایز است. اما در این میان هستند کمپانی‌هایی که در تلاشند تا به ابداعات جدید و بیشتری دست بزنند (مثلا لنوو در اسمارتفون Vibe P1 یک باتری عظیم 5000 میلی آمپر ساعتی قرار داده) و به ما کمک کنند بهترین مشخصات را برای تلفن های هوشمند آتی تعریف کنیم.

بازار بسیار سخت و رقابتی برای تولید کنندگان، اما شگفت انگیز و پرتنوع برای مصرف کنندگان

از آنجاییکه تولید کنندگان تلفن های هوشمند نمی توانند با عرضه یک محصول به تمامی نیاز بازار پاسخ دهند، ترجیح می‌دهند حق انتخاب و تنوع بیشتری را برای مشتریان خود قائل شوند. البته برخی از این اقدامات (مانند جنگ به راه افتاده بر سر قیمت های بسیار غیر قابل رقابت در کشور چین) اثر مخربی برای این تولید کنندگان داشته ‌ند، اما در مجموع این رقابت تنگاتنگ و بسیار فشرده، باعث پیشرفت قابل ملاحظه بازار کنونی اسمارتفون شده است.

برای مدت های مدید پس از عرضه آیفون ارجینال، بسیاری از اسمارتفون ها قصد داشتند جای آن را گرفته و به نوعی خود را به عنوان رقیبی جدی برای آیفون معرفی کنند. تاریخ نشان داد که همه این تلاش ها بی فایده بوده و حتی نامی از این محصولات باقی نمانده است. اما «آیفون» همچنان به حیات خود ادامه می دهد. همچنان آیفون ها از محصولات بزرگ و گران قیمت گرفته تا آیفون های کوچک و (نسبتا) ارزان قیمت بر بازار حکمرانی می کنند؛ اما در این میان با رقبای بسیاری باید دست و پنجه نرم کند. در حال حاضر می توان مشخصات و ویژگی یک پرچمدار را در هر سایز و با هر برچسب قیمتی خریداری کرد.

تقریبا اکثر تلفن های بی کیفیت از بازار خارج شده اند

خرید یک اسمارتفون در سال 2015 نسبت به سال 2010 کار پیچیده تری است. انتخاب سیستم عامل موردنظر اولین قدم است، اما پس از آن باید اندازه، متریال، رنگ، میزان حافظه رم، حافظه داخلی، و البته قیمت را انتخاب نمود. اگر هم دیوایسی برایتان جذاب باشد انتخاب برایتان ساده تر خواهد شد. اما یکی از مهمترین تفاوت های اسمارتفون های امروزی با پنج سال پیش این است که در حال حاضر شاهد عرضه و رونمایی دستگاه های بد و بی کیفیت نیستیم. مایکروسافت کینز (Kins) و بلکبری Torches جایی در این بازار ندارند، چون اصلا محصولات خوبی نبودند. در آن دوران تنوع محصول زیادی وجود نداشت، امروز کاربران کنونی حق انتخاب بسیاری دارند.

تمامی این موارد منجر شده تا گمان کنیم پرچمداران به دوران بازنشستگی خود رسیده اند. اسمارتفون های فوق العاده کنونی در مبحث نرم افزار بسیار یکپارچه شده و از مشخصات سخت افزاری بسیاری مشابه و نزدیک به هم برخودارند. دیگر نمی توان لقب پرچمدار تمام عیار را به یک دیوایس اطلاق کرد چراکه تمامی تلفن ها رشد بسیار خوبی داشته اند؛ و موردی که می تواند بهترین اسمارتفون را برای هر شخصی تعیین کند، شاید به ذهنیت، وسواس و حتی علاقه فرد بستگی داشته باشد.

به نظر شما با وجود محصولات خارق العاده کنونی، چه کسی به پرچمدار نیاز دارد؟

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مجله فناوری تک‌لوک

اولین وب سایت تخصصی معرفی، نقد وبررسی و اخبار روز گجت های پوشیدنی و هوشمند

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]