اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395040258784800

آینده گجت های هوشمند

سلامتی خود را به طور هوشمند رصد کنید

کد: 1395040258784800

https://goo.gl/Jw1mrG

، تهران , (اخبار رسمی): ما می خواهیم دریابیم که در حال حاضر و با تکنولوژی های هوشمند موجود چگونه به پایش پارامتر های سلامتی خود می پردازیم و این امر در آینده چگونه خواهد بود. چه معیارهایی مهم هستند؟ پوشیدنی‌های جدید باید دارای چه سنسورهای جدیدی باشند و ارائه‌ راه ‌حل برای چه مشکلاتی نظر مصرف‌کنندگان را به سمت این صنعت جلب خواهد کرد؟ امروز در تک لوک قصد داریم این مسائل را مورد بررسی قرار دهیم.

آینده‌ی گجت های هوشمند ردیاب چگونه خواهد بود؟

مسلماً جنبش Quantified Self به این زودی‌ها از حرکت باز نخواهد ایستاد. شمارش دقیق تعداد گام‌ها و مجموعه‌ای از آپشن های پایش ضربان قلب جزئی‌ترین و نهایی‌ترین اطلاعاتی نیست که ما می‌توانیم در مورد بدن و مغز خود به دست آوریم.

البته ما قادر به ارزیابی دقیق و با جزئیات تمام این تکنولوژی‌ها نیستیم. زمینه‌هایی از جمله ردیابی خواب و باروری هنوز میزبان ایده‌های و نوآوری‌های زیادی هستند اما ما امروز به بررسی تکنولوژی‌هایی خواهیم پرداخت که آینده موضوعاتی همچون تغذیه‌ سالم غذایی، تناسب‌اندام و کاهش استرس را رقم خواهند زد.

عادات غذا خوردن

در حال حاضر:به ‌راحتی می‌توانیم بگوییم که MyFitnessPal در حال حاضر کامل ترین اپلیکیشن ردیابی عادات غذایی است. این اپ در حال حاضر 85 میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد که همراه با پایگاه داده بزرگ (اگر چه نه خیلی جامع) و توانایی ذخیره‌ی منظم غذاهای صرف شده، وعده‌های غذایی و دستورالعمل‌ها، اسکن بارکد و تعیین اهداف تغذیه‌ای خاص است.

اگر چه این برنامه از طریق Google Fit  و Apple Health به مجموعه Under Armour Record و سایر اپلیکیشن های سوم شخص متصل می‌شود اما باز هم دارای قابلیت جستجوی غذاها، پیش‌بینی مقدار و واردکردن دستی مواد تشکیل‌دهنده  و میزان غذا است.

این برنامه همچنین دارای سیستم Im2Calories گوگل است که از هوش مصنوعی برای تخمین میزان کالری غذای شما با استفاده از عکس غذا استفاده می‌کند ، اگرچه شما شاید حوصله این‌که هر بار از غذای خود عکس بگیرید را نداشته باشید.

آینده:در حال حاضر چند پوشیدنی و سیستم برای ارائه‌ی اطلاعاتی دقیق غذای مصرف‌شده‌ ما در لحظه، در حال طراحی و تولید است. GoBe از کمپانی HealBe ادعای شناسایی خودکار میزان کالری در لحظه را از طریق اندازه‌گیری میزان گلوکز خون دارد. اگرچه به نظر می‌رسد پایه های علمی این دیوایس زیر سؤال رفته باشد، چرا که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد نتایج حاصل ‌شده از این دیوایس چندان کاربردی و دقیق نبوده است.

از طرف دیگر گوگل نیز در حال توسعه لنزهای تماسی هوشمند خود برای پایش سطح گلوکز خون است که به ‌طور خاص برای بیماران دیابتی طراحی ‌شده است ولی می‌تواند برای افراد حساس بر روی تغذیه نیز مفید باشد. در نهایت محققان دانشگاه نورث ایسترن چین ادعای توسعه‌ یک گردنبند هوشمند به نام AutoDietary  را دارند که قادر به تعیین میزان کالری از طریق مقایسه صدای بلعیدن و خوردن غذا با کاتالوگ صداهای موجود در این گجت است.

اگر بخواهیم اشاره به ردیاب‌های تغیر وزن هم داشته باشیم باید اول ‌از همه به محصول جدید آزمایشگاه C-Lab سامسونگ یعنی کمربند هوشمند Welt اشاره‌کنیم. اما کاربرد این کمربند چیست؟ مقابله با بحران چاقی.

این کمربند هوشمند با تکنولوژی ردیابی خود که در سگک کمربند تعبیه‌ شده است، به ‌وسیله‌ی اندازه‌گیری دقیق دور کمر شما و الگوریتم‌های اختصاصی‌اش قادر به شناسایی پرخوری، پف کردن شکم و اضافه‌ وزن واقعی می‌باشد و با استفاده از نمودارهای آنی خود، در هنگام چاق شدن شما را به حال خود نمی‌گذارد.

این ایده‌ها البته هنوز به مرحله‌ی تولید نرسیده‌اند و ما هم چنان در انتظار ظهور سیستم‌های واقع ‌گرایانه تری هستیم. اما مسلماً هرکدام از پوشیدنی‌های هوشمند که با هدف بهبود تغذیه و سالم غذا خوردن، ایجاد عادت‌های مناسب و کاهش وزن طراحی شود، جایگاه مناسبی در میان این تکنولوژی‌ها پیدا خواهد کرد.

تناسب‌اندام و سلامت جسمی

در حال حاضر:اگر شما هم مایل به استفاده از تکنولوژی‌های پوشیدنی برای ردیابی تناسب ‌اندام خود هستید، گجت های زیادی برای کمک به شما وجود دارد. امروزه ما گرایش به سمت اضافه کردن قابلیت پایش ضربان قلب را در میان دیوایس های جدید می‌بینیم ولی بسیاری از ردیاب‌های مستقل هم چون فیت بیت، میس فیت، Jawbones و جواهرات هوشمند بیشتر بر روی معیارهایی هم چون تعداد گام‌ها، زمان فعالیت، مسافت و کالری سوزانده شده تمرکز دارند.

تمام این قابلیت‌ها توسط یک شتاب سنج، ژیروسکوپ و در بعضی مواقع GPS قابل‌ردیابی است و قیمت این گجت ها نیز مخصوصاً قیمت گجت های دارای پایش ضربان قلب روزبه‌روز در حال کاهش است.

اخیراً دیو رایت مدیرعامل کمپانی MyZone که تولیدکننده برچسب‌های قفسه سینه پایش ضربان قلب است گفته بود که عمر تکنولوژی‌های شمارش تعداد گام رو به پایان است. او می‌گوید:"بر طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، هر هفته 150 دقیقه فعالیت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت شدید در دوره‌های 10 دقیقه‌ای برای سلامتی ضروری است. بنابراین 10000 قدم یا 20000 قدمی که یک دیوایس می‌شمارد معیاری برای تناسب‌اندام نخواهد بود، معیار اصلی شدت و میزان فعالیت است."

آینده:مرحله‌ بعدی در توسعه‌ ردیاب‌های تناسب‌اندام چه خواهد بود؟ مایکل ساو متخصص پوشیدنی‌های هوشمند در حال حاضر بر روی تکنولوژی تغییرپذیری ضربان قلب یا HRV در ردیاب‌های تناسب‌اندام پوشیدنی کار می‌کند. تلاش او برای تعبیه این تکنولوژی در نسل بعدی محصولات فیت بیت است و با این‌که هنوز امکان‌پذیری آن اثبات نشده است هرروزه مباحث زیادی حول این موضوع مطرح می‌شود.

HRV به معنای اندازه‌گیری فاصله‌ی زمانی بین ضربان‌های قلب است. به ‌طور مثال نوسانات کوچک قلب و نه صرفاً شمارش تعداد ضربان قلب در هر دقیقه. این قابلیت به‌وسیله‌ی پایشگرهای نوری ضربان قلب انجام می‌شود و در حال حاضر بر روی پوشیدنی‌هایی هم چون Jaybird Reign فعال است که بهترین زمان استفاده و اندازه‌گیری آن ‌هم صبح‌ها می‌باشد.

به ‌وسیله این تکنولوژی شما می‌توانید میزان فشار بر روی بدن خود را به ‌صورت کمی اندازه بگیرید و از زمان آماده شدن خود برای دوباره تمرین کردن آگاه شوید.

جیمز پارک مدیرعامل فیت بیت اعلام کرده است که محصولات این کمپانی قادر به پایش فشارخون و ارائه‌ی حالات و داده‌های بیشتری از عملکرد ورزشی خواهند بود. البته او به جزئیات این برنامه‌ها اشاره‌ای نکرده است، در حالی‌ که فیت بیت تلاش زیادی برای اثبات تکنولوژی PurePulse HRM خود در دادگاه داشته است.

در همین حال Jowbone نیز در سال 2015 یک شرکت تکنولوژی پزشکی به نام Spectros را خریداری کرد که علاوه بر تخصص در زمینه‌های متفاوت، به ‌طور خاص در اندازه‌گیری پالس اکسیمتری یا سطح اکسیژن خون تخصص دارد. این کمپانی همچنین در آینده‌ی نزدیک قصد تمرکز بیشتر بر روی محاسبه‌ی دقیق‌تر میزان کالری سوزانده شده و همچنین بینش عمیق‌تر بر روی میزان خواب عمیق و خواب REM دارد.

اما این روزها علاوه بر تمرکز بر روی توسعه تکنولوژی‌های پوشیدنی، تکنولوژی‌های شنیداری نیز مورد توجه خیلی از کمپانی‌ها هم چون Bragi،Samsung و Bose  قرارگرفته که تصمیم بر تغییر مکان سنسورهای ردیابی به گوش گرفته‌اند.

اما تغییر واقعی در نوع اطلاعات ردیابی شده و مکان ردیابی داده‌های تناسب‌اندام، در تکنولوژی قرص‌های قابل‌کشت و هوشمند است. به‌ عنوان‌ مثال می‌تواند به قرص الکترونیکی عملکرد BodyCap's e-Celsius اشاره کرد که قادر به ردیابی درجه حرارت مرکزی بدن از طریق دستگاه گوارش است.

این قرص‌ها بیشتر در آموزش ورزشکاران با استعداد مورد توجه قرارگرفته است و به‌زودی می‌تواند به‌عنوان بخشی از تجهیزات متصل عملکرد ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد.

احساسات و استرس

در حال حاضر:این‌که تکنولوژی‌های ضد استرس و سنجش احساسات هنوز در مراحل ابتدایی توسعه‌ی خویش هستند یک واقعیت است. نمونه‌ای از این پوشیدنی‌ها می‌تواند به سنگ‌های ترغیب مدیتیشن و تکنولوژی‌های تنفس گرای مستقل اشاره کرد.

یکی دیگر از این تکنولوژی‌ها Spire  است که بر روی کمربند نصب ‌شده و از روی دم و بازدم شما قادر به ردیابی تنفس است. اطلاعات موجود در اپلیکیشن این دیوایس به ‌راحتی در جهت تغییرات واقعی در عادات روزانه به کار خواهند رفت ولی متأسفانه این گجت به‌ راحتی فراموش شده است.

اما دیوایس هایی که به نسبت از Spire موفق‌تر بوده‌اند، هد بندهای سنجش مغز Muse و Bellabeat LEAF هستند که هر دو بر روی تمرینات تنفسی در جهت کاهش استرس و ایجاد آرامش تمرکز کرده‌اند.

به نظر می‌رسد نسل جدید تکنولوژی‌های بازخورد زیستی یا بایوفیدبک نسل بعدی گجت هایی باشند که هم ‌راستای تمرکز بر روی سلامت جسمی و تناسب‌اندام، بر روی سلامت روحی تمرکز دارند.

در نهایت جا دارد به اپلیکیشن Happiness که اقدام جدید از Pebble  است اشاره‌ کنیم. این اپلیکیشن اطلاعات سطح انرژی و حالت‌های روحی شما را در طول فعالیت‌های خود، مکان‌هایی که حضور دارید و افرادی که با آن‌ها تعامل دارید را دریافت می‌کند. پس ‌از این ارسال اطلاعات، اپلیکیشن یک گزارش درباره‌ی عوامل شادی زا و استرس‌زا از مدل زندگی شما عرضه خواهد کرد.

آینده:خوشبختانه اپل هم در حال ورود به این زمینه از تکنولوژی است. این هفته در کنفرانس WWDC، اپل بخش watchOS 3 را با توضیحات در مورد اپلیکیشن جدید Breath  به پایان رساند. این اپلیکیشن که در پاییز امسال به همراه بقیه‌ ویژگی‌های سیستم‌ عامل جدید ساعت‌های هوشمند اپل منتشر خواهد شد، از طریق دریافت بازخوردهای بصری و لمسی ملایم قادر به راهنمایی شما از طریق تمرینات مدیتیشن خواهد بود. این اپلیکیشن همچنین قادر به پایش ضربان قلب شما در جهت خاتمه تمرینات است. به این معنی که هنگامی‌که شما آرام شوید ضربان قلب پایین آمده و در حالت ایده آل قرار می‌گیرید.

همچنین در ماه مارس آینده ما منتظر عرضه و ارسال Zenta  از استارتاپ لندنی Vinaya هستیم، این پوشیدنی متمرکز بر روی احساسات هیجان‌ برانگیز خواهد بود. این دستبند بایومتریک قادر به ردیابی پاسخ‌های گالوانیک پوست (از دیگر تکنولوژی‌های مد روز در کنار HRV)  می‌باشد که در جهت تعیین میزان شادی، عصبانیت، استرس و همچنین میزان آرامش به کار می‌رود. این دیوایس ردیابی دما و هدایت پوست را در کنار توانایی ردیابی خواب UP3 خواهد داشت.

Zenta در کنار پایش ضربان قلب نوری ( برای ضربان قلب و تغییرپذیری ضربان قلب) و همچنین دارا بودن سنسور دمای IR، شتاب سنج و دریافت اطلاعات از رسانه‌های اجتماعی، تقویم و سایر اپلیکیشن ها، قادر به ساخت یک ساختار لحظه‌ای از احساسات شما خواهد بود و از طریق الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادر به ارائه‌ پیشنهادات و راهنمایی‌های لازم است. البته تمرینات تنفسی را نیز نباید فراموش کنیم. این دستبند در صورت عرضه در آینده می‌تواند فقدان دسترسی به روان‌پزشکان و درمانگران را برای تعدادی از افراد مبتلا به مسائل مختلف روحی حل کند.

به نظر شما کاربردی‌ترین تکنولوژی پوشیدنی برای شما چیست؟ نیاز اصلی اکثر کاربران چیست؟ ردیاب تناسب‌اندام حرفه‌ای‌تر و یا دیوایس های مدیریت استرس؟! منتظر نظرات شما هستیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مجله فناوری تک‌لوک

اولین وب سایت تخصصی معرفی، نقد وبررسی و اخبار روز گجت های پوشیدنی و هوشمند

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی