اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395040259035442

استاندار کردستان:

مصرف آب را باید بر اساس الگوی کشت کاهش داد

کد: 1395040259035442

http://j.mp/28PMJ9n

، تهران , (اخبار رسمی): استاندار کردستان در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان گفت: باید سعی شود مصرف آب را بر اساس الگوی کشت کاهش داد نه اینکه مصرف آب را با نوع کشت خود حتی اگر محصولات پرمصرف باشد تطبیق داد.

مصرف آب را باید بر اساس الگوی کشت کاهش داد

 

به‌  گزارش اخبار رسمی،  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "عبدالمحمد زاهدی" در اولین جلسه شورای حفاظت منابع آب در سال 95 که در سالن جلسات استانداری برگزار شد با اشاره به بحرانی بودن وضعیت منابع آب در کشور و دشت‌های شرقی استان اظهار داشت: در صورتی که با اقدام‌های صورت گرفته در حوزه آب‌های زیرزمینی و کاهش میزان تخصیص آب به کشاورزان، هنوز در دشت‌های شرقی استان کردستان سطح آب‌های زیرزمینی افزایش پیدا نکرده، به طور قطع مشکلی وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر رفع شود.

وی تاکید کرد: آب‌های زیرزمینی و کاهش یا افزایش سطح آن در دشت‌های شرقی استان باید به صورت فنی بررسی شود تا بتوان از بحرانی تر شدن وضعیت آن‌ها جلوگیری کرد.
استاندار کردستان با تاکید بر اینکه کشاورزان باید از درآمد برخوردار باشند، افزود: اگرچه باید به درآمد کشاورزان توجه کرد، اما در جایی که کمبود آب وجود دارد باید الگوی کشت را تغییر داد و از کشت محصولات پر مصرف جلوگیری کرد.
وی همچنین درباره انسداد چاه‌های غیرمجاز گفت: چاه‌هایی که در حال حاضر کشت سبز دارند باید تا پایان کشت، آب در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران غیرمجاز آن‌ها گذاشته شود ولی جریمه و خسارت وارده به سفره آب زیرزمینی از آن‌ها اخذ شود و بلافاصله پس از اتمام آن، از برداشت آب جلوگیری به عمل آید و این شرایط به هیچ وجه برای سال آینده تکرار نخواهد نشد و اجازه کشت به چاه‌های غیرمجاز داده نخواهد شد.
زاهدی با تاکید بر اینکه ایران کشوری است که در حال تبدیل شدن به کویر است، تصریح کرد: باید سعی شود مصرف آب را بر اساس الگوی کشت کاهش داد نه اینکه مصرف آب را با نوع کشت خود حتی اگر محصولات پرمصرف باشد تطبیق داد.
وی همچنین با اشاره به اینکه 124 هزار بهره‌بردار در استان کردستان وجود دارد، افزود: اگرچه اعمال نظر و مدیریت در کشاورزی بسیار کار سختی است، اما می‌توان با تاکید بر اجرای سیستم‌های آبیاری و کشت گلخانه‌ای از هدررفت آب جلوگیری کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان نیز در این جلسه ضمن اشاره به آغاز هفته صرفه جویی در مصرف آب، به میزان بارش‌ها در سال آبی 95-94 اشاره کرد و اظهار داشت: متوسط بارندگی در سال آبی جاری در استان حدود 565 میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته 53 درصد و نسبت به دراز مدت از افزایش 20 درصدی برخوردار بوده است.
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت نیرو

وزارت نیرو عهده‌دار مدیریت عرضه و تقاضای آب، برق، انرژی، خدمات آب و فاضلاب و همچنین ارتقای سطح آموزش، پژوهش و فناوری و بسترسازی توسعه بازار کالا و خدمات صنعت آب و برق می‌باشد و نقش محوری خود را به نحو مؤثر در صیانت از منابع ملی، حفظ محیط‌زیست، ارتقای بهداشت عمومی، رفاه اجتماعی و خود اتکایی برای توسعه پایدار کشور ایفاء می‌کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته