اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951222244045442

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان خبر داد

مشارکت 30 سرمایه گذار خصوصی در پروژه های آبی قشم

کد: 13951222244045442

https://goo.gl/V9HFFA

، تهران , (اخبار رسمی): مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: در پروژه های آب شیرین کن جزیره قشم، 30 سرمایه گذار بخش خصوصی مشارکت داشته اند.

مشارکت 30 سرمایه گذار خصوصی در پروژه های آبی قشم

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت نیرو، " عبدالحمید حمزه پور" مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان در نشست خبری در جزیره قشم گفت: در دولت تدبیر و امید برای اولین بار به منظور راه اندازی سایت های آب شیرین کن از مشارکت 30 سرمایه گذار بخش خصوصی برای تولید20 میلیون متر مکعب آب در سال استفاده شده است.
وی افزود: میزان این سرمایه گذاری 2500 میلیارد ریال بوده که تا کنون بالغ بر 18 سایت آب شیرین کن با تولید 11 میلیون متر مکعب در سال به بهره برداری رسیده است و مشکل 200 روستا به صورت اساسی رفع شده است.
برطرف شدن مشکل آب 132 روستا تا پایان سال  96
حمزه پور تصریح کرد: با تکمیل 10 سایت آب شیرین کند دیگر به ظرفیت 5 میلیون متر مکعب در سال، تا پایان سال 96 مشکل 132 روستای دیگر نیز مرتفع خواهد شد.
وی در خصوص آبرسانی به روستاهای جزیره قشم با بیان این مطلب که تا سال قبل هیچ روستایی در جزیر قشم از آب لوله کشی سالم و بهداشتی برخوردار نبوده است افزود: بر اساس راهبرد استراتژیک وزارت نیرو مبنی بر استفاده از طرح های آب شیرین کن، هم اکنون سامانه های آب شیرین کن با مشارکت بخش خصوصی با ظرفیت  16 هزار متر مکعب در شبانه روز به تولید مشغول هستند تا ضمن اینکه 70 درصد آب پایدار و با کیفیت روستا ها تامین شود، تا یک سال آینده شاخص بهره برداری به 100 درصد برسد.
مدیرعامل آبفار هرمزگان  ادامه داد: هم اکنون با استفاده از تکنولوژی RO تولید آب و برق همزمان در جزیره قشم ادامه دارد.
وی همچنین با بیان این مطلب که استان هرمزگان دارای 72 هزار کیلومتر مربع مساحت و یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت است که بیش از نیمی از آنها ساکن روستا هستند اظهار داشت: این استان با وجود 14 جزیره بزرگ و کوچک ،‌13 شهرستان و 38 شهر و 1730 آبادی و دسترسی به چهار شبکه ریلی ،‌هوایی، ترابری زمینی و دریایی از موقعیت ویژه ای در کشور برخوردار است.
بهره مندی بیش از 1200 روستای هرمزگان از آب سالم و بهداشتی
عبدالحمید حمزه پور با اشاره به اینکه هرمزگان تحت تاثیر آب و هوای بیابانی و دارای تابستان های طولانی و گرم و زمستان های کوتاه و ملایم است و در دو دهه اخیر با بحران خشکسالی و افت سطح منابع آب زیرزمینی مواجه بوده است گفت: این استان دارای 1731 روستا با جمعیت 774 هزارو 502 نفراست که در زمان حاضر 1265 روستا با جمعیت 703 هزارو 914 نفر از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند هستند.
او شاخص بهره مندی شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان از آب سالم و بهداشتی را 60 درصد و جمعیت برخوردار از آب سالم و بهداشتی را در زمان حاضر 90 درصد عنوان کرد و ادامه داد: در مجموع تعداد 1059 روستا با جمعیت 586 هزارو 238 نفر در قالب 172 هزارو 168 مشترک آب تحت پوشش آبفار هرمزگان هستند.
حمزه پوراضافه کرد: منابع آبی این روستاها شامل 375 حلقه چاه ، 52 دهنه چشمه، ‌یک رشته قنات، 18 دستگاه آب شیرین کن فعال و 97 انشعاب از تاسیسات همجواراست.
او تاسیسات این روستاها را شامل 118 هزارو 380 مترمکعب  مخزن آب و 3هزارو 910 کیلومتر خط انتقال آب و 6 هزارو 265 کیلومتر شبکه توزیع ذکر کرد و ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب روستایی در راستای مواجه با بحران خشکسالی و بهره مندی روستاهایی که تاکنون از نعمت آب آشامیدنی بهره مند نبوده اند، پروژه هایی را شامل آبرسانی به 30 مجتمع (شامل 611 روستا) و 28 پروژه تک روستایی با جمعیتی بالغ بر 430 هزار نفر با اعتباری معادل 855 میلیارد ریال در دست اجرا دارد.
عملکرد آبفار هرمزگان در دولت تدبیر و امید
 وی سپس با اشاره به اینکه برای اولین بار به روستاهای استان هرمزگان اعتبارات ردیف ملی و همچنین اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که اعتبارات ملی اختصاص یافته طی سال های 93 و 94 معادل 427 میلیارد ریال و اعتبارات صندوق توسعه ملی معادل 855 میلیارد ریال طی سال های 94 و 95 تعلق بوده است افزود: با این اعتبارات عملیات آبرسانی به تعداد 30 مجتمع  روستایی آغاز شد که هم اکنون از پیشرفت فیزیکی 60 درصدی برخوردار است.
مدیر عامل آبفار هرمزگان  با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید طی سال های 94 و 95 از محل اعتبارات تملک داریی های سرمایه ای ، دو درصد نفت و گاز ماده 10 و 12 و 180 و تبصره 6، در مجموع 2 هزارو 697 میلیارد ریال مصوب و یک هزارو 41 میلیارد ریال تخصیص یافته است افزود: با این اعتبارات عملیات اجرایی 55 پروژه در قالب 93 طرح روستایی با جمعیتی معادل 70 هزار نفر اجرایی شده است.
وی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت تدبیر و امید آب بیش از 400 روستا به وسیله تانکر تامین می شد افزود: با تامین اعتبارات لازم از طریق دولت و مشارکت بخش خصوصی، و توسعه آب شیرین کن ها، تعداد این روستا ها به 150 روستا کاهش یافته و با تکمیل مجتمع های آبرسانی تا دو سال آینده این روستاها نیز به آبرسانی پایدار خواهند رسید.
عبدالحمید حمزه پور تصریح کرد: تعداد روستاهایی که در استان هرمزگان با تانکر آبرسانی می شوند تا دو سال آینده به 50 روستا کاهش خواهند یافت.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری بخش خصوصی از طریق خرید تضمینی بوده است.
پرداخت دیون دولت قبل به پیمانکاران
او همچنین یادآور شد، در دولت تدبیر و امید جهت پرداخت دیون مانده از دولت قبل‌ به شرکت های پیمانکاری، مبلغ 110 میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه اسلامی پرداخت شده است.
مدیر عامل شرکت آبفار هرمزگان در خصوص آبرسانی به روستاهای جزیره قشم با بیان این مطلب تا دو سال گذشته هیچ روستایی در جزیر قشم از آب لوله کشی سالم و بهداشتی برخوردار نبوده است ولی بر اساس راهبردهای استراتژیک وزارت نیرو، هم اکنون سامانه های آب شیرین کن با مشارکت بخش خصوصی با ظرفیت  16 هزار متر مکعب در شبانه روز به تولید آب با کیفیت مشغول هستند تا بتوانند 70 درصد آب پایدار و با کیفیت روستا ها را تامین کنند.
وی اظهار امیدواری کرد، تا یک سال آینده شاخص بهره برداری به 100 درصد برسد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت نیرو

وزارت نیرو عهده‌دار مدیریت عرضه و تقاضای آب، برق، انرژی، خدمات آب و فاضلاب و همچنین ارتقای سطح آموزش، پژوهش و فناوری و بسترسازی توسعه بازار کالا و خدمات صنعت آب و برق می‌باشد و نقش محوری خود را به نحو مؤثر در صیانت از منابع ملی، حفظ محیط‌زیست، ارتقای بهداشت عمومی، رفاه اجتماعی و خود اتکایی برای توسعه پایدار کشور ایفاء می‌کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته