اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395040359115442

طرح انتقال آب به سیستان و بلوچستان آماده بهره‌برداری

کد: 1395040359115442

https://goo.gl/z2x8LB

، تهران , (اخبار رسمی): این پروژه در حاشیه مرز ایران و افغانستان اجرا شده و بخش‌های از زمین‌های کشاورزی منطقه که به علت اختلاف ارتفاع با رودخانه‌های پریان مشترک امکان استفاده از آب به صورت ثقلی را نداشته و اراضی "بلند آب" خوانده می‌شود را به زیر کشت خواهد برد.

طرح انتقال آب به اراضی بلندآب در سیستان و بلوچستان آماده بهره‌برداری است

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: پروژه آبگیر ایستگاه پمپاژ و کانال انتقال آب به اراضی بلند آب سیستان به‌زودی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
به‌گزارش اخبار رسمی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)،  "اتابک جعفری" در این خصوص اظهار داشت: عملیات اجرایی این پروژه درآبان‌ماه سال 1393 با هدف جمع آوری موتورپمپ‌ها و به عنوان زیر مجموعه‌ای از طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه این پروژه قادراست آب کشاورزی سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی حاشیه دیوار امنیتی در مرز دو کشور ایران و افغانستان را تأمین کند، اضافه کرد: بر اساس مصوبه کمیساران آب هیرمند مبنی بر جمع‌‎آوری موتور پمپ‌های حاشیه رودخانه پریان مشترک و رعایت مفاد پروتکل و معاهده بین دولت ایران و افغانستان مبنی بر برداشت آب در سه نقطه از این رودخانه پروژه انتقال آب به اراضی مذکور مطالعه و اجرا شده است.
جعفری در ادامه گفت: تأمین آب کشاورزی بخشی از اراضی بین دیوار امنیتی و رودخانه پریان مشترک که به عنوان مرز دو کشور محسوب می‌شود از اهداف اصلی این پروژه است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان احداث ایستگاه پمپاژ با دبی سه مترمکعب بر ثانیه با 5 عدد موتور پمپ و ظرفیت هر پمپ 750 لیتر بر ثانیه را از مشخصات فنی این پروژه برشمرد و افزود: این پمپ‌ها از نوع ملخی با ارتفاع 13 تا 15 متر و توان 1250 کیلووات است.
وی اضافه کرد: طول 13 هزار و 990 متر کانال با عرض کف 1.2 متر و ارتفاع لانینگ 1.3 متر و همچنین اجرای 220 متر با با ارتفاع 1.6 متر از دیگر مشخصات این پروژه است و همچنین تعداد 11 سازه آبگیر و کنترلی برای تنظیم سطح جریان آب برای آن درنظرگرفته شده است.
جعفری در پایان افزود: در حال حاضر این پروژه از 98 درصد پیشرفت فیزیکی برخورداراست که امید می‌رود در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد.
این پروژه در حاشیه مرز ایران و افغانستان اجرا شده و بخش‌های از زمین‌های کشاورزی منطقه که به علت اختلاف ارتفاع با رودخانه‌های پریان مشترک امکان استفاده از آب به صورت ثقلی را نداشته و اراضی "بلند آب" خوانده می‌شود را به زیر کشت خواهد برد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت نیرو

وزارت نیرو عهده‌دار مدیریت عرضه و تقاضای آب، برق، انرژی، خدمات آب و فاضلاب و همچنین ارتقای سطح آموزش، پژوهش و فناوری و بسترسازی توسعه بازار کالا و خدمات صنعت آب و برق می‌باشد و نقش محوری خود را به نحو مؤثر در صیانت از منابع ملی، حفظ محیط‌زیست، ارتقای بهداشت عمومی، رفاه اجتماعی و خود اتکایی برای توسعه پایدار کشور ایفاء می‌کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته