اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395043068234765

در «سمت» برگزار شد

بازخوانی کتاب آموزش تاریخ در دانشگاه

کد: 1395043068234765

https://goo.gl/EtTRD3

، تهران , (اخبار رسمی): نشست «بررسی و بازخوانی کتاب آموزش تاریخ در دانشگاه (ارتقای سطح یادگیری و فهم)» صبح امروزدر سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) برگزار شد.

نشست بررسی و بازخوانی کتاب «آموزش تاریخ در دانشگاه» در «سمت» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی «سمت»، نشست معرفی و نقد کتاب آموزش تاریخ در دانشگاه نوشته آلن بوث و با ترجمه سیدمحسن علوی، توسط مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» برگزار شد و طی آن اهمیت بازنگری تدریس تاریخ تببین و ضرورت توجه به مسائل مطرح شده در کتاب آموزش تاریخ در دانشگاه (ارتقای سطح یادگیری و فهم) مطرح شد.

مهدی احمدی، رئیس مرکز تحقیق و توسعه «سمت» در ابتدای نشست به معرفی و توضیح عملکرد و ماهیت مرکز تحقیق «سمت» پرداخت عملکرد و درباره اهمیت مطالعات کتاب درسی دانشگاهی گفت: «از سالها پیش به این جمع‌بندی رسیدیم که نگارش کتاب درسی دانشگاهی نیاز به بررسی عمیق و جدی دارد؛ کتاب درسی صرفاً یک رسانه آموزشی است و اگر کلیت نظام آموزشی مشکل داشته باشد، بهترین کتاب آموزش هم بازده تعلیمی خوبی نخواهد داشت. بنابراین سعی کردیم با گسترش حوزه فعالیتمان به بررسی ابعاد اصلی آموزش که کتاب درسی خوب یکی از آنهاست، بپردازیم. ارتقای مهارتهای دانشجویی، برنامه درسی و شیوه تدریس از دیگر ابعاد این مهم هستند که همگی باید در کنار هم موفق عمل کنند تا خروجی آموزشی موفقی داشته باشیم.»

وی تصریح کرد: «در بررسی وضعیت آموزش دروس مرتبط با تاریخ در ایران، اختلاف و فاصله بسیار زیادی با سایر کشورها وجود دارد. به همین منظور تصمیم به ترجمه این کتاب گرفتیم که یکی از آثار مهم در زمینه تاریخ و یکی از اولویتهای پژوهشی بلندمدت مرکز تحقیق در زمینه آموزش تاریخ به شمار می‌رود. محتوای این اثر نشان‌دهنده چگونگی مواجهه علمی و دانشگاهی با موضوع آموزش رشته‌های علوم انسانی و به طور خاص رشته تاریخ است.»

مهدی احمدی افزود: «این کتاب، در فرایند ارزیابی، از میان چندین کتاب مشابه پیشنهادیِ مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانیِ «سمت»، نهایتاً از سوی شماری از استادان تاریخ دانشگاههای معتبر کشور برای ترجمه انتخاب شد و به چاپ رسید.»

سپس صیامیان، دبیر نشست، به اهمیت و ضرورت بازاندیشی در آموزش تاریخ در دانشگاههای ایران پرداخت و گفت: «این کتاب اولین کتاب در حوزه آموزش تاریخ در دانشگاه است. امروز نیز آموزش تاریخ در کشور ما حافظه‌محور است، در نتیجه رویکرد آموزشی ما مبتنی بر حفظ اطلاعات است.»

وی آموزش تاریخ و طراحی فضای درسی آن را متفاوت خواند و گفت: «آموزش تاریخ به متغیرهای مختلفی بستگی دارد. برای طراحی یک برنامه درسی فعال برای این رشته، هیچ الگوی جهانشمول یادگیری وجود ندارد و باید با توجه به ویژگیهای فرهنگی و تاریخی همان کشور طراحی شود.»

در ادامه جلسه مطالبی چون راهکارهای فعال یادگیری در کلاس، تأکید بر یادگیری فعال همراه با مشارکت و تأمل انتقادی و مسئولیت‌پذیری، استقلال و آزادای دانشجو در یادگیری در کنار تدریس خوب، آموزش خودانتقادی به دانشجو و ارزیابی عملکرد دانشجو بر مبنای عملکرد انسانی، در توضیح محتوای این کتاب مطرح شد. در پایان نیز میزگردی تخصصی با حضور دکتر شهرام یوسفی‌فر، دکتر علیرضا ملائی توانایی و دکتر ابوالحسن فیاض انوش و سخنرانی دکتر عبدالرسول خیراندیش، دانشیار دانشگاه شیراز برگزار شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سمت

سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) مسئولیت تهیه منابع درسی و دانشگاهی را در زمینه علوم انسانی بر عهده دارد. تهیه و تدوین کتب زبان تخصصی کلیه رشته‌ها نیز از دیگر وظایف آن است. در همین راستا تاکنون بیش از 1910 عنوان کتاب منتشر کرده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب