اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960806265784765

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد:

باید به سوی کاربردی کردن علوم انسانی پیش برویم

کد: 13960806265784765

https://goo.gl/Np6SS8

، تهران , (اخبار رسمی): وحید احمدی، معاون پژوهشی وزیر علوم، فعالیت سازمان مطالعه و تدوین (سمت) در عرصه نشر الکترونیک را خبری خوشحال‌کننده دانست و گفت: در دنیای امروز، حوزه‌ی علوم انسانی و نیازهای ما در حال تحول و دگرگونی است و این وظیفه‌ی سنگینی برای وزارت علوم و سازمان «سمت» ایجاد می‌کند.

باید به سوی کاربردی کردن علوم انسانی پیش برویم
وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم

پژوهشکده‌‌ی «سمت» می‌تواند مرکز فعالی برای برقراری ارتباط با مراکز دانشگاهی و پژوهشی مختلف بوده و «سمت» می‌تواند بر آن اتکا کند و ارتباطش را با دانشگاه‌ها و مراکز مختلف از طریق این کانال گسترش دهد.

باید توان خود را با مجموعه نیازهای جدید تطبیق دهیم و در دانشگاه و در سطح جامعه به سوی کاربردی کردن و تجاری‌سازی علوم انسانی پیش برویم.

به گزارش روابط عمومی «سمت»، وحید احمدی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درباره فعالیت سازمان مطالعه و تدوین (سمت) در عرصه نشر الکترونیک کشور، گفت: «شنیده‌ام که حدود 1000 عنوان از کتاب‌های «سمت» به نسخه الکترونیک تبدیل و عرضه شده است. به نظرم کار بسیار خوبی است و خیلی خوشحالم از اینکه چنین خبری را می‌شنوم. در دنیای امروز، حوزه علوم انسانی و نیازهای ما نیز در حال تحول و دگرگونی است؛ و این وظیفه سنگینی برای وزارت علوم و سازمان «سمت» ایجاد می‌کند. ما نیز باید توان خود را با مجموعه نیازهای جدید تطبیق دهیم و در دانشگاه و در سطح جامعه به سوی کاربردی کردن و تجاری‌سازی علوم انسانی پیش برویم».

وی افزود: «بازار نشر باید از روند سنتی خارج شود، چون با توجه به تغییرات دنیای امروز، ادامه آن روند محکوم به شکست است. طبیعتاً «سمت» به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت علوم باید حرکت خوب خود در این مسیر را ادامه و توسعه دهد. سه‌زبانه بودن نرم افزار کتابخوان «سمت»  نیز حرکت خوبی است که امکان دسترسی و مطالعه را برای افراد خارج از کشور نیز فراهم آورده است. در واقع ورود به این حوزه، جزو ضروریات است».

احمدی، وزارت علوم را حامی فعالیت‌های اینچنین خواند و گفت: «ما در وزارت علوم آمادگی کامل داریم که در معرفی این حرکت خوب «سمت»، هر کمک و حمایتی را که لازم باشد انجام دهیم؛ از جمله معرفی «سمتا» در وبسایت وزارت علوم و معرفی آن به مراکز علمی زیرمجموعه و دانشگاه‌ها. در حوزه وزارت علوم، پژوهشگاه‌ها و مراکزی وجود دارند که انتشارات مختص به خود را دارند و کتاب‌های آنها می‌تواند در این بازار قرار گیرد».

 

علوم انسانی یکی از سرمایه‌های اساسی کشور است

معاون پژوهشی وزارت علوم، علوم انسانی را یکی از سرمایه‌های اساسی کشور دانست و تصریح کرد: «کشور ما در زمینه علوم انسانی، پیشینه عظیمی دارد و ذخایر ارزشمندی در حوزه‌ی علوم انسانی داریم؛ ولی در واقع کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی با اینکه گنجینه‌هایشان به اندازه ما نیست، به علوم انسانی اهمیت بیشتری می‌دهند. ما باید علوم انسانی را در مجامع بین‌المللی به خوبی عرضه و به عنوان سرمایه اصلی کشورمان مطرح کنیم؛ این رسالت سنگینی است که باید به آن بپردازیم و برای این کار برنامه عملیاتی داشته باشیم».

احمدی افزود: «در دنیا بخش عمده شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مانند گوگل، مایکروسافت، اپل و ... را علوم انسانی تشکیل می‌دهد؛ بخش‌های حقوقی، اقتصاد، بازاریابی، روان‌شناسی اجتماعی و ... . یعنی در شرکت‌های فنی، بخشی که مربوط به عرضه و فروش محصول است، به علوم انسانی نیازمند است. اینکه چگونه محصول را به بازار عرضه کنند و اینکه چگونه بازار و مخاطب را متقاعد کنند که محصول‌شان را انتخاب کند و بخرد، از طریق بخش‌های علوم انسانی انجام می‌شود. در واقع بازار بین‌المللی امروز، مشتری را با نگرش علمی جذب می‌کند».

وی در ادامه گفت: «فرهنگ‌سازی مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهیم؛ جوان ما نباید فکر کند که اگر رشته علوم انسانی را برگزید، زندگی‌اش تأمین مالی نمی‌شود؛ استاد، مدیر، دانشجو و کارشناس ما فکر می‌کنند علوم انسانی بازار کار ندارد. البته همه‌ آن هم دست ما نیست؛ فرهنگ خود بازار هم باید درست شود. کارخانه‌ای که تأسیس می‌شود، باید بداند که نیازمند حوزه بازاریابی، حقوقی و تیم قوی علوم انسانی است و باید کارشناسان این حوزه را دعوت به کار کند».

 

به پژوهشکده «سمت» برای بررسی نیازهای علوم انسانی کشور کمک می‌کنیم

معاون پژوهشی وزیر علوم، سازمان مطالعه و تدوین (سمت) را ابزار وزارت علوم برای تأمین منابع علوم انسانی دانشگاه‌های کشور خواند و افزود: «پژوهشکده‌ «سمت» که به تازگی احیا شده است، می‌تواند مرکز فعالی برای برقراری ارتباط با مراکز دانشگاهی و پژوهشی مختلف بوده و با استفاده از ظرفیت‌های آنها در همین مسیر و ایجاد متون بین‌رشته‌ای و متون جدید به زبان‌های مختلف، مثمر ثمر باشد. فعال شدن پژوهشکده «سمت» نقش بسیار مهمی است که «سمت» می‌تواند بر آن اتکا کند و ارتباطش را با دانشگاه‌ها و مراکز مختلف از طریق این کانال گسترش دهد. در واقع پژوهشکده «سمت» باید نیازهای علوم انسانی کشور را بررسی کند و از مجموعه ظرفیت‌های دانشگاه‌ها کمک بگیرد؛ ما در این قضیه حاضریم به این سازمان کمک کنیم که ارتباط بین مجموعه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و بین‌المللی با «سمت» تقویت شود».

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سمت

سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) مسئولیت تهیه منابع درسی و دانشگاهی را در زمینه علوم انسانی بر عهده دارد. تهیه و تدوین کتب زبان تخصصی کلیه رشته‌ها نیز از دیگر وظایف آن است. در همین راستا تاکنون بیش از 1910 عنوان کتاب منتشر کرده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]