اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395051376085819

برگزاری آیین سروش ایزد در مهریز یزد

کد: 1395051376085819

http://goo.gl/hDIXk4

، تهران , (اخبار رسمی): هر ساله از دوازدهم مرداد، آئین مذهبی زرتشتیان معروف به روزِ «سروش ایزد» به مدت 5 روز در استان یزد برگزار می شود.

مراسم آیین سروش ایزد در مهریز یزد

به گزارش شرکت تریپ با ما، در این مراسم 3 هزار نفر در «پیر نارکی» که یکی از قدیمی ترین زیارتگاه های زرتشتیان ایران است، گرد هم می آیند.در این مراسم زوج های جوانی که در نخستین سال ازدواجشان به سر می برند به هم کیشان خود شیرینی تعارف می کنند و با این کار، آغاز زندگی مشترکشان را اعلام می دارند. در این همایش، خانواده ها گرد هم می آیند، به نیایش همگانی می پردازند و در پنجگاه عبادت می کنند.

از دیگر بخش های این مراسم سدره پوشی است. سدره پوشی به منزله زایش نوین است و از این رو این آیین را «نوزاد» یا «نوزات» نیز می نامند. دانش آموزان شرکت کننده در آیین سدره پوشی، در جشنی با شکوه، لباس نیک اندیشی سدره به تن کرده و کمربند کشتی بر کمر می بندند و به جرگه بسته کشتیان می پیوندند.

«پیر نارکی» در ‎فاصله بیست کیلومتری شمال غربی مهریز و در دامنه کوهی کم ارتفاع به همین نام قرار دارد. برای اسکان زائران، 75 اتاق (یا اصطلاحاً خیله) به سبک معماری سنتی و از خشت و گل توسط زرتشتیان ایجاد شده است. زرتشتیان اعتقاد دارند که کوه پیرنارکی، محل غیبت ناز بانو شاهزاده یزدی است. آن ها معتقد هستند که نازبانو، عروس پادشاه پارس بوده است که رهسپار یزد می شود و در این کوه درپناه خدای خویش آرام می گیرد.

در شهر یزد، زیارتگاه های متعددی وجود دارند که از جمله می توان به پیر سبز، پیرنارکی، پیرمهر ایزد، خاتون بانو، نارستانه، پیرهریشت، ستی پیر، پیرالیاس شاه وهرام یزد و چهل چراغ اشاره کرد. حدود 150 هزار زرتشتی در جهان وجود دارد که از این تعداد، 30 هزار نفر در استان های فارس، کرمان، یزد، خوزستان، تهران و کهگیلویه و بویراحمد ساکن هستند. حدود شش هزار زرتشتی در استان یزد زندگی می کنند.

وبلاگ تریپ باما

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تریپ با ما

تیم TripBaMa فعالیت خود را با هدف تغییر الگوی سفر از مناطق پربازدید به مقاصد کمتر شناخته شده آغاز کرد؛ که این امر از طریق جمع آوری اطلاعات جامع با ادبیاتی ساده در مورد مکان های دیدنی، رستوران، هتل و مراکز خرید شهرهای ایران میسر شد و تا امروز دستیابی به اطلاعات اغلب شهرهای ایران از طریق وب سایت امکان پذیر می باشد. در ادامه با ایده «برنامه ریزی سفر» زمینه طراحی تور شخصی را فراهم کرد تا مسافرانی که با وسیله شخصی خود یا وسایل حمل و نقل عمومی راهی جاده ها می شوند، سفری دلخواه و بهینه در زمان و هزینه را تجربه کنند. که این امکان بوسیله برنامه های سفر «تریپ با ما» میسر می باشد. کسب رتبه برتر در هفتمین جشنواره وب ایران و موفقیت به دریافت تندیس برترین مطالعه موردی در یازدهمین همایش زنان کارآفرین در حوزه گردشگری با مدیریت خانم آخوندان، انگیزه ای مضاعف برای ما خواهد بود تا همچنان ثابت قدم در مسیر شکوفایی هرچه بیشتر خانواده گردشگری ایرانی گام برداریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی