اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395052789274765

دکتر حداد عادل در مراسم رونمایی از کتاب اصول و مبانی روابط بین‌الملل

تحول علوم انسانی، یکی از ضروریات است

کد: 1395052789274765

http://goo.gl/RKHlfB

، تهران , (اخبار رسمی): مراسم رونمایی از کتاب اصول و مبانی روابط بین‌الملل (1)، نخستین اثر مشترک «سمت» و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، با حضور دکتر حداد عادل رئیس شورای تحول، دکتر احمد احمدی رئیس سازمان «سمت» برگزار شد.

یکی از ضروریات انقلاب اسلامی، تحول علوم انسانی است

مراسم رونمایی از کتاب اصول و مبانی روابط بین‌الملل (1)، نخستین اثر مشترک «سمت» و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، با حضور دکتر حداد عادل رئیس شورای تحول، دکتر احمد احمدی رئیس سازمان «سمت» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «سمت»، صبح امروز نخستین اثر مشترک شورای تحول و سازمان «سمت»، دو نهاد علمی در حوزه علوم انسانی، با حضور اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، معاونان، مدیران و اعضای هیأت علمی سازمان «سمت» و اساتید و دانشجویان رشته علوم سیاسی، در سالن اجتماعات سازمان «سمت» رونمایی شد.

یکی از ضروریات انقلاب اسلامی، تحول علوم انسانی است

دکتر حداد عادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در سخنرانی خود در این مراسم گفت: «انقلاب اسلامی ما در حال ورود به 40 سالگی است که دوران بلوغ شخصیتی نامیده می‌شود؛ ما در 3 دهه گذشته دستاوردهای خوبی از جمله در اداره جنگ، ترمیم خسارتهای بعد از آن و استقرار مرد‌م‌سالاری دینی در کشور عزیزمان داشته‌ایم، اما حال نوبت ثمرات عمیق‌تر و اساسی‌تر است. یکی از ضروریات انقلاب اسلامی، تحول علوم انسانی است و مثل روز روشن است که بدون داشتن فرهنگی مستقل که نرم‌افزار تمدن اسلامی به شمار می‌رود، نمی‌توان این تحول را ایجاد کرد و دستیابی به تمدن اسلامی بدون بومی‌سازی علوم انسانی ممکن نیست».

وی با اشاره به دوستی دیرینه خود با دکتر احمد احمدی، به ضرورت همکاری این دو نهاد علمی برای دستیابی به تحول علوم انسانی اشاره کرد و افزود: «من و دکتر احمدی سالها از دوران دانشجویی کنار هم دوست و رفیق بوده‌ایم و از همان آغاز آرزو داشتیم بتوانیم مبانی اسلامی را در دانشگاهها محقق کنیم و امروز پس از گذشت چند دهه از شروع آشنایی، چنین فرصتی مهیا شده است. حال باید این فرصت را مغتنم بشماریم و همگی با همفکری و همدلی و همراهی و همکاری، این کار را از حیث تألیف کتاب که یکی از ارکان مهم تحول است، به ثمر برسانیم. سازمان «سمت» به عنوان عضوی کاملاً مرتبط، در این شورا عضویت دارد و فلسفه عضویت این سازمان در شورا، خوب انجام شدن کار سنگینی است که طبق برآورد ما تألیف چندین هزار کتاب نو در حوزه علوم انسانی است. ما دو بازوی یک پیکریم و امروز اولین میوه درختی را می‌چینیم و می‌چشیم که قرار است سالهای سال بار بدهد. این یک کار اساسی، بزرگ و مهم است».

دکتر حدادعادل در ادامه افزود: «این کار باید همزمان با ایجاد سازمان «سمت» انجام می‌شد، ولی پشتوانه لازم آن، امروز با شکل‌گیری شورا در حال پدید آمدن است و به همین منظور لشگری از مؤلفان و اساتید تشکیل داده‌ایم. با آغاز ثمردهی کارهایی که در سالهای گذشته در این شورا آغاز کرده‌ایم، چشم‌انداز نوینی برای «سمت» به وجود آمده است و ما این آغاز را به فال نیک می‌گیریم».

 

«سمت» و شورای تحول مانند دو دریا به هم رسیده‌اند

دکتر احمد احمدی، رئیس سازمان «سمت» ضمن خوشامد گویی، رونمایی اولین اثر مشترک شورای تحول و سازمان «سمت» را رویدادی مبارک خواند و گفت: «امروز ما ثمره تلاش دو مرکز را عرضه می‌کنیم. حدیثی داریم که دوستی بالای 40 سال به برادری تبدیل می‌شود و این پیوند، پیوندی کاری و انقلابی است. این سخنرانیها تمام می‌شود، ولی کتابهاست که باقی می‌ماند».

وی افزود: «از سال 65 تاکنون عمر بنده و دوستان صرف این شده است که کتابها آسان و ارزان به دست دانشجو برسد. تا به امروز 1500 استاد با ما در «سمت» همکاری داشته‌اند. امروز نیز مانند آیه شریفه «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ، بیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ، ...، خْرجُ مِنْهُما الّلؤلؤ و الْمَرْجانُ»، «سمت» و شورای تحول مانند دو رود یا دو دریا به هم رسیده‌اند و لؤلؤ حاصل آن به دست شما خواهد رسید. این کار، کاری بسیار پر برکت و بی‌نظیر است. ما با دقت و وسواس دنبال این هستیم که کار کارستانی انجام دهیم و به جامعه دانشگاهی عرضه کنیم. بیش از 40 عنوان کتاب بر اساس مصوبات شورای تحول در دست تهیه و تدوین داریم که این کتاب نوبر آنهاست و سیل خروشانی در راه است».

 

تحول علوم انسانی: روزآمدسازی، کارآمدسازی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی

دکتر محمدباقر خرمشاد رئیس کارگروه علوم سیاسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی مؤلف اثر، سخنرانان بعدی این مراسم بودند که به بیان ویژگیهای کتاب اصول و مبانی روابط بین‌الملل و اهمیت آن پرداختند.

دکتر خرمشاد با اشاره به شعار شورای تحول ارتقای علوم انسانی، تصریح کرد: «تحول علوم انسانی عبارت از روزآمدسازی، کارآمدسازی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی علوم انسانی است که هر انسان منصفی به ضرورت لحاظ شدن این چهار مورد برای شکل‌گیری علوم انسانی در ایران اذعان دارد».

وی ضمن ابراز خوشحالی از اینکه کتابی از گروه علوم سیاسی به عنوان نخستین میوه این همکاری مشترک تولید و عرضه شده است، گفت: «به تعبیر بنده امثال دکتر دهقانی مرباهای انقلاب اسلامی هستند که به ثمر رسیده‌اند و ما امروز در این جلسه شاهد خروجی علم و دانش یکی یکی از بهترینهای آنها هستیم».

 

این کتاب اولین است ولی ممکن است بهترین نباشد

دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی نیز ضمن اشاره به اینکه این کتاب اولین است ولی ممکن است بهترین نباشد گفت: «امیدوارم این کتاب فتح بابی برای کتابهای بعدی بهتر و کامل‌تر و بی‌نقص‌تر باشد. مهم‌ترین ویژگی این اثر، روزآمد بودنش است و در نگارش آن سعی کردم در مرزهای علم و دانش حرکت کنم. البته جلد دوم این کتاب دی‌ماه سال گذشته تحویل «سمت» شد که به احتمال زیاد در سال تحصیلی جدید منتشر می‌شود».

وی افزود: «خواهشم از جامعه علمی این است که دو مجلد این کتاب را با هم و در کنار هم ارزیابی کنند چون اغلب بحثهای اسلامی‌سازی در جلد دوم آمده است».

در خاتمه مراسم، اولین ثمره همکاری مشترک سازمان «سمت» و شورای تحول، توسط رؤسای این دو نهاد رونمایی شد و نسخه‌هایی از آن در اختیار حاضران در جلسه قرار گرفت.

گفتنی است کتاب اصول و مبانی روابط بین‌الملل (1) به قلم دکتر دهقانی فیروزآبادی برای دانشجویان رشتة علوم سیاسی دوره کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «اصول و مبانی روابط بین‌الملل (1)» به ارزش 2 واحد تدوین و در آن اصول و مبانی روابط بین‌الملل به عنوان یک موضوع و رشته تبیین شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سمت

سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) مسئولیت تهیه منابع درسی و دانشگاهی را در زمینه علوم انسانی بر عهده دارد. تهیه و تدوین کتب زبان تخصصی کلیه رشته‌ها نیز از دیگر وظایف آن است. در همین راستا تاکنون بیش از 1910 عنوان کتاب منتشر کرده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب