کد: 1395053193885625

با کارت شهروندی اروند میسر می شود

اعطای پروانه تجاری و بازرگانی به اروندی ها

کد: 1395053193885625

http://goo.gl/qf0lVI

، آبادان , (اخبار رسمی): کارت شهروندی یک امتیاز است که فقط به ساکنین داده می‌شود و لاغیر.آنقدر ارزش دارد که گاهی درمناطق داخلی وخارجی آن رابه عنوان کارت افتخاری تقدیم دیگران می‌کنند واروندی کسی است که کارت شهروندی داشته باشد.

اعطای پروانه تجاری و بازرگانی به اروندی ها

به گزارش اخبار رسمی به نقل از به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد اروند،  همزمان با هفته دولت  سید زین العابدین موسوی، مدیر حقوقی و امور قراردادهای سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص استقرار دروازه‌ های موقت گمرک گفتگویی  در خصوص شرایط شهرهای آبادان و خرمشهر، اصناف، کسبه، شهروندان و املاک پس از استقرار دروازه‌ های موقت گمرک در روزهای آتی به روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند انجام داد .

 با تکمیل حصار و استقرار دروازه‌های موقت چه مزیت‌هایی شامل حال مردم منطقه آزاد اروند خواهد شد؟

انجام کلیه وظایف ذاتی سازمان و آثار حقوقی آن، منوط به تعیین حدود منطقه آزاد اروند است که قانون، آن را مشخص کرده است. به موجب قانون، فعالیت‌های ذاتی منطقه آزاد اروند، زمانی محقق می‌شود که محدوده، محصور و مشخص باشد. همانطور که اشاره کردم تعیین محدوده، به وسیله حصار و مرزهای آبی انجام می‌شود و بدون آن، نه منطقه آزاد دقیقا مشخص است و نه امکان انجام وظایف ذاتی منطقه مقدور می‌باشد.

با ایجاد حصار، تکلیف اقامت اشخاص خارجی در منطقه آزاد اروند، مشخص شده و وزارت امور خارجه در منطقه مستقر می‌شود. نیروی ویژه انتظامی تحت عنوان منطقه ویژه انتظامی به پیشنهاد مدیرعامل محترم سازمان، تشکیل می‌شود  و تکلیف دستگاه‌های اجرایی، مطابق ماده بیست و هفت قانون مناطق آزاد و ماده صد و دوازده برنامه پنجم توسعه تعیین می‌شود.

آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات به صورت کامل اجرا می‌شود. سرمایه گذاری‌ها شکل جدی تری به خود می‌گیرند و عملیات پولی و بانکی ویژه مناطق آزاد اجرا می‌شود. موضوع مهم دیگر اجرای قانون نظام صنفی در مناطق آزاد به صورت کامل است. همچنین اکثر ادارات و دستگاه‌های اجرایی سه شهر آبادان، خرمشهر و جزیره مینو در غالب یک اداره کل،  انجام وظیفه خواهند نمود که منتظر دستور مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره محترم سازمان، در ابلاغ این قانون هستیم.

 آیا با افتتاح دروازه های موقت در هفته دولت کلیه این اموری که اشاره کردید، اجرایی و محقق خواهند شد؟

خیر. بخشی از این امور در همین زمان اجرایی شده است و بخش دیگری، به تدریج و با در نظر گرفتن مصالح مردم و دولت اجرایی می‌شوند. سازمان، به دلیل وجود قوانین و آیین نامه های اجرایی، محدودیتی در این خصوص ندارد. استاندار محترم آقای دکتر شریعتی، نیز  آمادگی همکاری وحمایت از اجرای قوانین را دارد.

 کدام بخش مشخصا اجرایی شده و این تغییر در منطقه آزاد اروند، دقیقا چه منافعی برای مردم منطقه دارد؟

شما کافی است تجربه مناطق آزادی همانند کیش یا قشم را در داخل کشور مطالعه فرمایید. آیا از نظر شما بومیان کیش و قشم اکنون همان وضعیت اقتصادی و اجتماعی قبلی را دارند؟ مسلما  جواب منفی است.

اکنون وضع اقتصادی عمده بومیان آن مناطق با قبل، قابل مقایسه نیست. و اکثرا به امور تجاری و صنعتی اشتغال دارند و مولد اقتصادی هستند. در منطقه آزاد اروند نیز این رویداد خیلی سریع اتفاق خواهد افتاد. بطوریکه در آینده نزدیک ساکنان به اروندی بودنشان چه به لحاظ اقتصادی چه فرهنگی و اجتماعی افتخار خواهند کرد و این حق مردم است.

به نظرتان استقرار دروازه‌ های موقت و تغییر شرایط، باعث گران شدن املاک در منطقه خواهد شد یا خیر؟

ببینید بحث املاک بارها از طریق افراد غیر مسئول و غیر کارشناس به عنوان یک بازتاب و تاثیر منفی در اعلام منطقه آزاد، عنوان شده است. یعنی افزایش ارزش افزوده برای املاک یک موضوع منفی دیده شده است، اما به صراحت اعلان می کنم که چنین نیست. چرا؟ اولا مالک املاک اعم از اعیان و عرصه ها و مردم هستند، یا دولت. بیشتر مالکیت‌ ها در منطقه مربوط به خود مردم آبادان و خرمشهر و جزیره مینو است و نه شهرهای دیگر کشور. البته ممکن است بطور طبیعی بخشی از هم وطنان هم مالک باشند. اما روشن است. برای مثال، در شرایط فعلی اگر مردم دقت و آینده نگری کافی داشته باشند و در حفظ املاک خود تلاش کنند از این منافع به صورت جدی برخوردار خواهند شد. ثانیا نرخ املاک را نه مردم و نه دولت تعیین نمی‌کنند این نرخ را کسانی تعیین می‌کنند که از منطقه آزاد تعریف داشته باشند اگر تعریفشان از رشد یک منطقه منفی باشد قیمت‌ها به شدت سقوط می‌کند و اگر تعریف مثبت باشد قیمت‌ها به شدت رشد می‌کند. و این سرعت بستگی به درجه مطلوبیت منطقه آزاد دارد. حال جای این سوال باقی می‌ماند، وقتی مردم منطقه مالک هستند چه کسانی از نرخ‌ها سود می‌برد؟ و باز جای سوال است چه کسانی از خرید در اروند سود می‌برند؟ قاعدتا مالکین و مردم سود می‌برند و خریداران کسانی هستند که آتش شهروند شدن، آنها را در منطقه وادار می‌نماید برای املاک، قیمت بالاتری بپردازند. حال باید سوال کرد این وضع به نفع کیست؟ لطفا این مسئله را کارشناسانه مطرح کنید تا مردم جواب خود را به درستی بگیرند. ثالثا چرا سوال نمی‌شود که به چه دلیل هجوم از بیرون برای خرید ملک انجام می‌گیرد، و بازار اروند را گرم می کنند؟

جواب این است که چون تعریف مثبتی از حضور در منطقه آزاد اروند دارند و عده‌ای به هر قیمت می‌خواهند شهروند آبادان و خرمشهر شوند و کارت شهروندی بگیرند. آیا انصاف است این نگاه نسبت به منطقه، منفی تلقی شود؟ ضمن آنکه در نظر داشته باشید کسانی از خارج محدوده اقدام به خرید املاک آبادان و خرمشهر می‌کنند. قصد اصلی شان سرمایه گذاری و ایجاد کسب و کار و تجارت است که مسلما این مسئله، به رونق اقتصادی و توسعه و ایجاد بازار کار کمک می‌کند.

 اگر امکان دارد کمی جزیی تر در خصوص مزایای کارت شهروندی برای مردم توضیح دهید؟

کارت شهروندی یک امتیاز است که فقط به ساکنین داده می‌شود و لاغیر. آنقدر ارزش دارد که گاهی در مناطق داخلی و خارجی آن را به عنوان کارت افتخاری تقدیم دیگران می‌کنند. از نظر ما، اروندی کسی است که کارت شهروندی داشته باشد. با ایجاد حصار، تعریف ساکنین اروند تغییر پیدا می کند و از همه مهمتر تمام واحدهای تجاری و اصناف همان کاری را انجام می‌دهند که در حال حاضر واحدهای تجاری در بازاری مانند کنز المال انجام می‌دهد. مردم می‌توانند به وسیله کارت شهروندی تقاضای پروانه های تجاری و بازرگانی کنند.. آنها می‌توانند مالکین کالاهای وارداتی در منطقه باشند و در کار واردات و صادرات فعالیت نمایند. آبادان و خرمشهر پس از آن، همانند کیش و قشم بارانداز کالاهای متفاوت شهروندان اروندی خواهد بود و آنها می‌توانند بدین وسیله تجارت کنند. خیلی از مزایای دیگر از قبیل خرید و فروش خودروها، اجاره املاک، کفالت خارجی‌ها و شراکت با آنها و با سرمایه گذاران، با برخورداری منطقه از شرایط و امکانات مالی و معنوی دولتی منطقه آزاد در این راستا از طریق شهروندان اروندی انجام خواهد شد.

به عنوان سوال آخر در هفته ای که گذشت، خبر افتتاح دروازه های موقت  ورودی گمرک جمهوری اسلامی ایران در مبادی ورودی منطقه آزاد اروند، اعلام شد. در این خصوص اگر نکته ‌ای هست بیان کنید؟

دستور صریح و قاطع جناب آقای اسماعیل زمانی مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره سازمان، بر تعیین تکلیف گمرک منجربه تشکیل شورایی متشکل از ارشدترین مقامات سازمان شد که وعده های ریاست جمهوری هرچه سریعتر عملیاتی شوند. چندین جلسه بعد دستور ایشان انجام شد، کارگروه های تخصصی تشکیل شد به یاری پروردگار، در هفته دولت به صورت موقت دروازه ها با حضور مسئولین بارشد استانی و ملی افتتاح خواهند شد و اکنون کانکس‌های موقت در حال استقرار و تجهیز هستند. استقرار گمرک، یعنی عملیاتی شدن شعار دولت تدبیر و امید برای خرمشهری آباد و آبادانی خرم است.

در پایان اگر نکته‌ای وجود دارد بفرمایید؟

از مردم شریف و محترم منطقه و مسئولین محترم دستگاه‌های اجرایی و مسئولین حکومتی و نمایندگان محترم مجلس و شوراهای منطقه، به خاطر تحمل مشکلات و بردباری و صبر،  صمیمانه تقدیر و تشکر می‌نماییم.

عملی شدن شعار دولت بستگی به خروج از دوره گذار داشت و لازم بود همه دستگاه های اجرایی زیر یک پرچم و به صورت یکپارچه، تحت یک سازمان واحد به نام منطقه آزاد اروند، در منطقه،  امور حوزه خود را انجام دهند. این رویداد در حال عملی شدن است.

در این انتقال،  قوانین و مقررات و آیین نامه‌های تدوین شده خوشبختانه وجود دارد وخلاء قانونی نداریم و برای  اجرای آنها لازم بود زمان کافی سپری شود و اکنون این زمان به پایان خود نزدیک شده است. طبیعتا در این دوره گذار، فشارهایی به مردم وارد شده که از صبر و شکیبایی و تحمل آنها باید تقدیر و تشکر کنیم. همچنین باید بگوییم افق جدید در منطقه آزاد اروند بسیار مطلوب است و در این زمینه دولت در نظر دارد هرچه سریعتر آبادان و خرمشهر را به عنوان پایلوت و بستری نمونه و موفق در امر تجارت و صنعت و حتی مسائل اجتماعی به کشور معرفی کند. ما البته در این خصوص نیازمند همیاری و  همکاری مردم مقاوم و شریف منطقه آزاد اروند هستیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان منطقه آزاد اروند

منطقه آزاد اروند با مساحت 37400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است. این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت می باشد که با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.