اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060398195614

برای ایجاد پارک علم و فناوری صورت گرفت

امضا تفاهمنامه همکاری بین وزارت علوم وچابهار

کد: 1395060398195614

http://goo.gl/H2PDHb

، تهران , (اخبار رسمی): تفاهم نامه همکاری بین سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای مشارکت، همکاری و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات طرفین در ایجاد پارک علم و فناوری تخصصی منعقد شد.

امضا تفاهمنامه همکاری بین وزارت علوم وچابهار

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزادتجاری – صنعتی چابهار ،رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار گفت: تفاهم نامه همکاری بین این سازمان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای مشارکت، همکاری و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات طرفین در ایجاد پارک علم و فناوری تخصصی در این منطقه و به منظور حمایت از گسترش و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان در بازارهای داخلی و بین‌المللی منعقد شد.

حامدعلی مبارکی در ادامه بیان کرد: ارائه مشاوره و همکاری درخصوص انجام مطالعات اولیه، راه اندازی و طراحی پارک و نظارت بر آن، فراهم کردن امکان استفاده واحدهای فناور مستقر در پارک از تجهیزات آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌های تخصصی و سایر امکانات دانشگاه‌های منطقه در چارچوب قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه، همکاری و مشارکت در ارائه خدمات آموزشی به واحدهای فناور، همکاری با سازمان در زمینه توسعه، بومی سازی و انتقال فناوری ها و دانش های فنی توسعه واحدهای فناور به صنایع و بنگاه های اقتصادی و مرتبط با صنعت و همکاری و مشاوره در زمینه بازاریابی داخلی و خارجی و صادرات محصولات دانش بنیان و دستاوردهای واحدهای فناور از جمله تعهدات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مفاد این تفاهم نامه هستند.

وی  با اشاره به اینکه مدت اعتبار این تفاهم نامه از تاریخ انعقاد به مدت پنج سال است که با اعلام قبلی و موافقت طرفین قابل تمدید و یا فسخ و ابطال می باشد افزود: همچنین تصویب موضوع ایجاد پارک علم و فناوری تخصصی در هیئت مدیره سازمان، انجام مطالعات اولیه طراحی و راه اندازی پارک از طریق تیم مشاوره ای مورد تأیید وزارت علوم، تدوین برنامه کسب و کار پنج ساله تأسیس و راه اندازی پارک، استفاده از ظرفیت دانشگاه های منطقه و نواحی هم جوار جهت هدایت و تشویق اعضای هیئت علمی، دانشجویان و دانش آموختگان در دستیابی به یافته های پژوهشی منجر به فناوری، کمک به ایجاد کریدور صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان، بازاریابی محصولات و خدمات ارائه شده از سوی شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور سراسر کشور و راه اندازی سامانه های تخصصی و حمایت از صادرات محصولات شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، برخی از مفاد مورد تعهد سازمان در این تفاهم نامه همکاری می‌باشند.

درآیین امضای این تفاهم نامه که در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد معاون پژوهش و فناوری این وزارت خانه  اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اساسی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دنبال می‌کند، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در راستای توسعه اقتصاد علمی در کشور است.

"وحید احمدی" با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌های علمی در رسیدن به اقتصاد دانش بنیان بهره برد تصریح کرد: در دنیای امروز سرمایه‌های فکری، خلاقیت‌ها و ظرفیت‌های دانش نقش اساسی را ایفا می کنند و در دنیای پیشرفته کنونی بیش از 85% سرمایه‌های اصلی که حرکت دهنده اقتصاد است سرمایه‌های دانشی (فکر بنیان) می‌باشد.

"احمدی "خاطرنشان کرد: منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند دروازه‌ای برای ارتباط حوزه فناوری با دیگر کشورهای جهان باشد.

در ادامه نشست مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هم اکنون 39 پارک علم و فناوری در سراسر کشور مشغول فعالیت می باشند اظهار داشت: هم اکنون در هر استان حداقل یک پارک علم و فناوری داریم.

خسرو پیری افزود: بیش از 170 مرکز رشد در حوزه های مختلف تاسیس شده و بیش از 4000 شرکت دانش بنیان و فناور در پارک های علم و فناوری مستقر هستند که این امر سبب اشتغال 30 هزار نفر شده است.

"پیری" با بیان اینکه مناطق آزاد تجاری – صنعتی، مناطقی هستند که به صورت خاص و ویژه از لحاظ ایجاد پارک علم و فناوری مورد بررسی قرار می گیرند تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری دارای پتانسیل بالایی می‌باشند، چرا که جوانان خوش فکر و خلاق وارد این حوزه شده و به امید خدا اقتصاد جدیدی در کشور رقم خواهد خورد.

وی خاطرنشان کرد: بحث توسعه پارک‌های علم و فناوری مناطق آزاد جزو سیاست های اولویت‌دار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت پژوهش و فناوری این وزارتخانه است که امید است با ایجاد پارک هایی با حوزه های تخصصی مختلف که بر اساس مزیت های منطقه‌ای، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به وجود می‌آید، نه تنها باعث توسعه منطقه شوند بلکه موجب توسعه ملی و اثرگذاری در سطح منطقه و بین‌المللی شود.

وی افزود: منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار جزو مناطق استراتژیک کشور است و امیدواریم با ایجاد پارک علم و فناوری تخصصی در این منطقه فضای مطلوب اقتصادی و همکاری بین کشورهای منطقه ایجاد شود.

شایان ذکر است این تفاهم‌نامه همکاری به منظور زمینه‌سازی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان زیرساخت اصلی مقاوم‌سازی اقتصاد ملی و در راستای سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز اهداف و سیاست‌های دولت در جهت دهی سرمایه‌های اجتماعی از جمله دانش آموختگان جوان و تولیدکنندگان به سوی کسب و کارهای دانش بنیان توسط دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و مهندس حامدعلی مبارکی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار به امضا رسید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان منطقه آزاد چابهار

منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار، یکی از مناطق آزاد هفت گانه کشور است که در راستای اهداف اقتصادی کشور ، بیش از دو دهه است که درمجاورت شهرستان چابهار و در حاشیه دریای عمان تاسیس شده است . با توجه به تعریف مناطق آزاد و علل ایجابی آن ، سازمان منطقه آزاد چابهار تمام تلاش و همت خود را به کار گرفته تا نقش شایسته ای در حد توان و امکان برای توسعه و رشد اقتصاد ملی و منطقه ای ایفا کند. در آستانه اقتصاد و تجارت هزاره سوم ، اکنون منطقه آزاد چابهار زیرساختهای لازم برای تبدیل شدن به یک منطقه آزاد پویا را درحد قابل قبولی فراهم کرده است. این منطقه نه تنها در اقتصاد ملی نقش موثر داشته بلکه در منطقه محروم بلوچستان نقطه اتکاء مهم و اساسی مردم و روزنه اصلی امید به زندگی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی شده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش