اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950615113975500

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران:

رایزنان بازرگانی از بخش خصوصی انتخاب شوند

کد: 13950615113975500

http://goo.gl/1njJkI

، تهران , (اخبار رسمی): دولت باید تغییراتی را در آیین نامه انتخاب رایزنان بازرگانی ایجاد کند تا امکان به کار گیری فعالان بخش خصوصی به عنوان رایزنان بازرگانی فراهم شود.

رایزنان بازرگانی از بخش خصوصی انتخاب شوند

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای دیگر همیشه می تواند زمینه های فعالیت اقتصادی را آماده تر سازد و به گسترش و توسعه تجارت کمک کند، امکانی که در سال های گذشته آن چنان که باید و شاید ایران نتوانسته است از ظرفیت آن بهره ببرد. درباره اعزام رایزنان بازرگانی در شرایط کنونی که یک سال از توافق هسته ای ایران و 1+5 می گذرد، با محسن بهرامی ارض اقدس رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران گفت و گو کرده ایم:

در شرایط کنونی که شاهد دوران پسا تحریم ها هستیم، اهمیت اعزام رایزنان بازرگانی چیست؟

ببینید این ماجرا به ویژه در شرایط کنونی پساتحریم که شاهد یک حضور گسترده هیات های خارجی به کشور هستیم اهیمت ویژه دارد توجه کنید که در این مدت هیات هایی به کشور آمده اند که در راس برخی از آن ها روسای جمهور ( 5 تا هیات حداقل) بودند و فعالان اقتصادی بسیاری این روسای جمهور و هیات های اعزامی را همراهی می کردند. البته حضور آن ها بیشتر برای استفاده از ظرفیت های بازار ایران است و طبیعتا است که می خواهند اجناس خود را وارد بازار ما کنند و به ما بفروشند؛ آن ها اول دنبال فروش کالاهای مصرفی هستند، مقاومت کنیم روی کالای واسطه ای هدف گذاری می کنند و ایستادگی می کنیم که برویم به سمت دانش فنی، تکنولوژی، شرکت های مشترک و جونیت ونچر با آن ها که همین هم کار را کمی سخت کرده است. ولی همه این ها نشان می دهد به محض آن که محدودیت تحریم برداشته شد آن ها با یک مطالعه دقیقی وارد کشورما شدند و این تنها به خاطر آن است که کشورهای دیگر از طریق رایزنان بازرگانی خود و کارشناسانشان روی ظرفیت های کشورما و دیگر کشورها کار می کنند. جالب است بدانید حتی خیلی از این بنگاه های خارجی در اوج تحریم ها هم دفاترشان را در کشورما تعطیل نکرده بودند و فعال بودند و نمایندگی داشتند و کار را دنبال می کردند؛ حتی من یادم هست برای برخی از کالاهایی که ورودشان به کشور مطلقا ممنوع بود به کشور تبلیغات شهری انجام می دادند و در واقع از قبل داشتن بسترسازی کرده و اعلام می کردند که ما هستیم و این از همان کارهای بازاریابی یا به قولی بخشی از فعالیت های رایزنان بازرگانی است.

در مقابل کاری که کشورهای دیگر انجام می دهند و شما هم اشاره ای به آن داشتید، به نظر شما ما چقدر تاکنون از ظرفیت و پتانسیل رایزنان بازرگانی استفاده کرده ایم؟

متاسفانه ما هم در زمان جنگ به نوعی و هم بعد از جنگ تا در دولت اصلاحات و مخصوصا در دولت های نهم و دهم که روابط سیاسیمان با کشورهای دنیا دست خوش چالش ها بسیاری شد، در عمل نتوانستیم حضور موفقی از نظر تجاری در کشورهای دیگر داشته باشیم و از فرصت ها آن چنان که باید استفاده کنیم. سختی ها و چالش هایی که وجود داشت در واقع کار را برای تجار بخش خصوصی بسیار سخت کرده بود و طبیعی است که برداشتن دوباره آن موانع و بستر سازی به یک ظرفیت و پتانسیل چند برابر قبل نیاز دارد؛ ما در واقع اقتصاد ویران شده ای را می خواهیم دوباره سرپا کنیم و این زمان زیادی برای آوار برداری و... می خواهد. و در این بین این واقعیت وجود دارد که ما از ظرفیت رایزنان بازرگانی و اعزام افرادی به عنوان رایزنان بازرگانی در این سال ها استفاده نکرده ایم.

فکر می کنید باتوجه به شرایطی که ترسیم کردید، چه اقداماتی در زمینه انتخاب رایزنان بازرگانی باید صورت گیرد؟

در مقطع فعلی ما نیازمند روز آمد کردن فرایند انتخاب رایزنان بازرگانی، اعزام آن ها و نحوه نظارت بر فعالیت و نحوه کارکردشان هستیم. یک روزی شاید اگر یک رایزن بازرگانی با یک تاجر موفق بخش خصوصی رابطه نزدیکی برقرار می کرد متهم به خیلی چیزها می شد یا اگر با همتایانش در کشوری که در آن ماموریت داشت، ارتباط صمیمانه ای پیدا می کرد حمل به یکسری اتهامات می شد ولی امروز ما باید این ذهنیت ها را پاک کنیم و با یک تفکر جدید به ماجرا نگاه کنیم و اجازه دهیم رایزنان بازرگانی ما محل امن مراجعه فعالان اقتصادی که آن کشور را به عنوان بازار هدف انتخاب کرده اند، بشوند. و بتوانیم با شان و جایگاه ویژه اقتصاد کشورمان برای رایزنان بازرگانی جایگاه تعریف کنیم. این که رایزن بازرگانی را در حد یک کارمند ببینیم که چون بچه اش مشکل دارد و مریض است به آن کشور اعزام شده یا می خواهد درس بخواند به آن کشور برود و یا انتخاب های غیرمنطقی از این دست اصلا درست نیست.

به نظر شما می توان از پتانسیل بخش خصوصی و فعالان بخش خصوصی که سال ها در کشورهای دیگر فعالیت کرده اند، استفاده کرد؟

البته که باید این اتفاق بیفتد باید محدودیت ها در این زمینه برداشته شود، بسیاری از همکاران ما در بخش خصوصی هستند که بدون هیچ گونه کمک دولتی توانسته اند از موانع عبور کنند و کارشان را در کشورهای هدف پیش ببرند امروز ما تجار ایرانی را می شناسیم که در بسیاری از کشورها باوجود سختگیری ها، تحریم ها و... موفق هستند و توانسته اند در آن کشورها بمانند، دفاتر آبرو مندی راه اندازی کنند، روابط خوبی را با مسئولان محلی شکل دهند و... و حالا چه اشکالی دارد که این فرد را صدا بزنیم و مسئولیت رایزنی بازرگانی را هم به او بدهیم. کسی که راه را در شرایط تحریم باز کرده است الان می تواند با حمایت دولت بهترین عملکرد را داشته باشد.

اشاره ای به موانع قانونی برای انتخاب فعالان بخش خصوصی به عنوان رایزنان بازرگانی کردید، این موانع چیست؟

الان آیین نامه داخلی می گوید فردی که به عنوان رایزن انتخاب می شود باید کارمند دولت باشد، حتما باید 10 سال سابقه کار داشته باشد، زبان بدانند و... و این کار را محدود می کند به افراد خاصی درحالی که ما می توانیم از بین لیست فعالان اقتصادی ایرانی که در آن کشور حضور دارند افراد قوی را استخراج کنیم و بعد از بین آن ها مسئولیت را به شایسته ترین فرد بدهیم و اعتماد کنیم. اتفاقا این ها حتی نیاز به اینکه حقوقی دریافت کنند یا دفتری برایشان اجازه کنیم هم ندارند چون خودشان در آن کشورها حضور قوی دارند و پیش از این کارهای لازم را انجام داده اند. بنابراین به اعتقاد من آیین نامه انتخاب رایزنان بازرگانی باید تغییر کند تا دست دولت برای انتخاب افرادی به عنوان رایزن از بین فعالان بخش خصوصی باز شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]