اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950710145285614

خط آهن پنج جانبه، دسترسی افغانستان به چابهار را آسان می‌کند

گذرگاه شمالی ایران در اولویت راه اندازی

کد: 13950710145285614

https://goo.gl/PjHEBE

، تهران , (اخبار رسمی): وزیر فواید عمومی افغانستان تاکید کرده است که در میان طرح‌های خطوط راه آهن اصلی پیش‌بینی‌شده، گذرگاه شمالی که ایران، افغانستان و ترکمنستان را به همدیگر وصل می‌کند، برای کابل در اولویت قرار دارد و گفته است:مقدمات اجرای قطعه چهارم راه آهن خواف- هرات، که حدود 53 کیلومتر است فراهم شده است.

گذرگاه شمالی ایران در اولویت راه اندازی

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار ، وزیر فواید عمومی افغانستان گفت که چابهار برای کابل و تجارت در منطقه بسیار حیاتی است و خط آهن پنج‌ جانبه ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین که از طریق ایران به ترکیه و در نهایت به اروپا وصل خواهد شد بسیار حایز اهمیت است.

بنا بر گزارش رسانه‌های افغانستانی محمود بلیغ افزود که خط آهن پنج‌ جانبه 2200 کیلومتر طول دارد که 1100 کیلومتر آن در داخل خاک افغانستان واقع ‌است و این خط ‌آهن در کنار خط ‌آهن خواف ـ هرات و خط‌ آهن شمال که افغانستان، ایران و ترکمنستان را به هم وصل می‌کند، در تسهیل دسترسی بازرگانان افغان به بندر ترانزیتی چابهار ایران اهمیت دارد.

وی گفت که طرح سراسری شبکه خط‌ آهن افغانستان تا سال 2032 میلادی تدوین شده‌ است و بر اساس این طرح اکنون وزارت فواید عمومی روی چند گذرگاه اصلی کار می‌کند که یکی از این گذرگاه‌های اصلی خط‌ آهن پنج‌ جانبه است و این پنج کشور توافق‌نامه آن را امضاء کرده‌اند.

وزیر فواید عمومی افغانستان افزود: این توافق‌نامه به امضای کشورهای چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران رسیده‌ است و مطابق آن خط آهن چین از این مسیر به خط آهن ایران وصل می‌شود و افغانستان از طریق ایران به ترکیه و در نهایت به‌ اروپا متصل خواهد شد.

بلیغ گفت که خط آهن دیگری که در اولویت اجرای طرح‌های افغانستان قرار دارد، مسیر «تورغندی» در غرب افغانستان است که ترکمنستان را به شهر هرات وصل می‌کند. امکان‌سنجی این طرح تکمیل شده و این طرح نیز در اولویت اجرا قرار گرفته است.

وی اظهار کرد که سومین خط آهنی که در اولویت قرار دارد، راه آهن خواف ـ هرات است. این مسیر حدود 191 کیلومتر است که 114 کیلومتر آن در خاک افغانستان واقع شده و بقیه آن در خاک ایران قرار دارد.

مقدمات اجرای قطعه چهارم این خط، که حدود 53 کیلومتر است، انجام شده و قرار است با وام کم‌بهره ایتالیا به افغانستان اجرا شود و به تازگی مجلس ایتالیا نیز پرداخت آن وام را به تصویب رسانده و کار اجرایی آن تا پایان امسال آغاز خواهد شد.

وزیر فواید عمومی افغانستان گفت که طرح دیگری نیز در زمینه خط آهن افغانستان با کمک هند در دست اجرا است که با اجرای آن استان فراه در غرب به استان نیمروز در جنوب‌ غربی افغانستان وصل خواهد شد که اگر این طرح و خط آهن چابهار ـ زاهدان تکمیل شود، افغانستان از خط آهن خواف ـ هرات و زاهدان ـ نیمروز ـ فراه، به بندر چابهار وصل خواهد شد.

این مقام افغانستانی تاکید کرده است که در میان طرح‌های خطوط راه آهن اصلی پیش‌بینی‌شده، گذرگاه شمالی که ایران، افغانستان و ترکمنستان را به همدیگر وصل می‌کند، برای کابل در اولویت قرار دارد، زیرا افغانستان محصور در خشکی‌ است و به آب‌های آزاد راه ندارد و دولت مصمم است که از طریق راه آهن، به آب‌های جهانی دست یابد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان منطقه آزاد چابهار

منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار، یکی از مناطق آزاد هفت گانه کشور است که در راستای اهداف اقتصادی کشور ، بیش از دو دهه است که درمجاورت شهرستان چابهار و در حاشیه دریای عمان تاسیس شده است . با توجه به تعریف مناطق آزاد و علل ایجابی آن ، سازمان منطقه آزاد چابهار تمام تلاش و همت خود را به کار گرفته تا نقش شایسته ای در حد توان و امکان برای توسعه و رشد اقتصاد ملی و منطقه ای ایفا کند. در آستانه اقتصاد و تجارت هزاره سوم ، اکنون منطقه آزاد چابهار زیرساختهای لازم برای تبدیل شدن به یک منطقه آزاد پویا را درحد قابل قبولی فراهم کرده است. این منطقه نه تنها در اقتصاد ملی نقش موثر داشته بلکه در منطقه محروم بلوچستان نقطه اتکاء مهم و اساسی مردم و روزنه اصلی امید به زندگی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی شده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان