اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950717152635797

نیروی انتظامی به خانواده ها هشدار داد؛

مخدرها با نامهای اغوا کننده،فریب می دهند

کد: 13950717152635797

https://goo.gl/F18XoH

، تهران , (اخبار رسمی): نام های خیابانی مواد مخدر طعمه ای برای جذب مشتریان بیشتر و فریب نوجوانان است تا بازار فروش مخدرها از رونق نیفتد.

مخدرها با نامهای اغوا کننده،فریب می دهند

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ،کتامین، نمک حمام، بون‌سای، مفِدرون و بوه برخی نام‌هایی است که این روزها خرده‌فروش‌های موادمخدر و روانگردان در گوش مشتری‌های خود زمزمه می‌کنند. آن‌ها این نام‌های عجیب و غریب را در کنار جملاتی مانند «این ماده مخدر نیست»، «اعتیاد نمی‌آورد»، «برای لاغری خوب است»، «تمرکز را بالا می‌برد» و «دوای کمرویی است» قرار می‌دهند تا تجارت‌شان هیچ‌وقت از سکه نیفتد؛ این درحالی است که کارشناسان تأکید دارند پایه و اساس بسیاری از این مواد یکی است و سرانجام مصرف آن‌ها به‌جز تباهی نیست.

نام‌های جذاب، اما مرگبار
خانواده‌ها همیشه نگرانند که فرزندان‌شان گرفتار اعتیاد شوند؛ چراکه برخی از نام‌های مرتبط با موادمخدر آن‌قدر اغواکننده است که بسیاری از نوجوانان را جذب خود می‌کند. بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند که چنین نام‌های اغواکننده‌ای را باید نام‌های خیابانی موادمخدر و روانگردان دانست؛ نام‌هایی که برخلاف ماهیت یکسان اغلب مواد روانگردان، درنظر گرفته می‌شود تا توجه‌ها را به محصول جلب کند. رامین رادفر پژوهشگر اعتیاد، درباره  نام گذاری مواد روانگردان جدید می‌گوید: «قاچاقچیان با ایجاد تغییراتی در موادمخدر، سعی می‌کنند که برای خود بازار جدید پیدا کنند.» رادفر به ماده کراک اشاره می‌کند و می‌گوید: «مافیای موادمخدر وقتی دیدند که مصرف هروئین کم شده، با تبلیغاتی که روی تغییر نام و شکل این ماده انجام دادند، آن را با نام کراک دوباره به بازار عرضه کردند.

این درحالی است که به گفته برخی کارشناسان، کراک نام جذاب‌تری بود که در کشورهای دیگر به موادی لقب داده شده بود که از آن به‌عنوان «کوکائین فقرا» یاد می‌کردند، اما در کشورمان سودجویان با استفاده از این نام، بازار دوباره‌ای برای هروئین فشرده پیدا کردند.» رادفر به خانواده‌ها توصیه می‌کند که‌ پیشگیری را فراموش نکنند؛ زیرا راه پیشگیری از تمام موادمخدر و روانگردان‌ها یکی است و به این شکل والدین می‌توانند مانع آسیب‌دیدن فرزندان خود شوند.

آن‌طور که رادفر توضیح می‌دهد، چنانچه بتوان سن شروع مصرف موادمخدر را به تأخیر انداخت، احتمال ابتلای شخص به اعتیاد کاهش می‌یابد. البته این به این معنی نیست که اگر افراد در سنین بالا موادمخدر مصرف کنند، دچار اعتیاد نخواهند شد. بنابراین باید از وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی مانند آموزش‌و‌پرورش، بهزیستی و ستاد مبارزه با موادمخدر خواست تا برنامه‌های آموزشی بیشتری را درجهت پیشگیری از اعتیاد برای نوجوانان و جوانان تدارک ببینند.

مافیای موادمخدر و بازاریابی ویژه
بازاریابی مختص شرکت‌های تولید مواد خوراکی یا شرکت‌های خدماتی نیست، چراکه مافیای مخدر بیش از تمام شرکت‌هایی که برای بازاریابی هزینه می‌کنند، در تلاش هستند که ‌از ذائقه مشتریان‌شان آگاه شوند و آن‌ها را به نفع خود تغییر دهند. مافیای موادمخدر بهترین کارشناسان را به‌کار می‌گیرند تا بیشترین نفوذ را در بازار داشته باشند. آن‌ها مشتری‌های خود را باتوجه به سن، جنس و علایق به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کنند و بعد برای هر کدام‌شان محصولی درنظر می‌گیرند.

مافیای موادمخدر همیشه چند قدم جلوتر از مبارزان موادمخدر حرکت می‌کنند؛ به‌همین‌خاطر پول هنگفتی به‌دست می‌آورند و به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند این بازار پر سود را از دست بدهند. کارشناسان مافیای موادمخدر به‌خوبی می‌دانند که برای سالخوردگان چگونه تبلیغ کنند تا آن‌ها محصول‌شان را مصرف کنند. به‌همین‌خاطر در بازار شایعه می‌کنند که موادمخدری مانند تریاک برای آن‌هایی که بازنشسته هستند و سن‌شان از 50گذشته کاربرد دارویی دارد؛ مثلا برای بیماری قند مناسب است یا برای کمردرد و فشارخون در حد نوشدارو عمل می‌کند! علاوه‌ بر این آن‌ها این باور غلط را نیز در جامعه گسترش می‌دهند که در سنین بالا، دیگر افراد به مصرف موادمخدر اعتیاد پیدا نمی‌کنند.

کارشناسان بر این باورند که مافیای موادمخدر برای جوانان و نوجوانان نیز برنامه دارد. برای همین باتوجه به علایق آن‌ها، مواد روانگردان یا مخدری مانند شیشه و اکس را درنظر می‌گیرند؛ چراکه آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که جوانان و نوجوانان تمایلی به مصرف موادمخدر سنتی مانند تریاک ندارند، چراکه این مواد سستی‌زا است و این گروه سنی، عاشق جنب‌و‌جوش و هیجان هستند. به‌همین‌دلیل مواد روانگردان و محرک را با استفاده از شگردهای خاص به آن‌ها معرفی می‌کنند.

شناسایی مشکلات و نیازها
مافیای موادمخدر مطالعات دقیقی روی جوامع هدف خود انجام می‌دهند تا به این شکل بتوانند محصولات خود را به بهترین شکل ممکن بفروشند. آن‌ها برای این کار فهرست‌های ویژه‌ای از نیاز‌ها و مشکلات افراد مختلف جامعه تهیه می‌کنند. برای نمونه با علم به اینکه عموم مردم به‌دنبال کسب لذت آنی هستند، این شعار را برای معرفی محصول خود درنظر می‌گیرند:«با مصرف این مواد، خیلی زود پرانرژی و شاد خواهید شد.» افزون برآن، آن‌ها وقتی متوجه می‌شوند که خیلی‌ها به‌دنبال این هستند تا چاقی‌شان را در کوتاه‌ترین مدت درمان کنند، شایعه می‌کنند که مصرف شیشه سبب لاغری می‌شود و عده‌ای ناگاه به مصرف این مواد روی می‌آورند. البته آن‌ها پا را از این فراتر گذاشته و با معرفی این مواد به‌عنوان داروی لاغری، افراد ناآگاه را به کام مرگ می‌فرستند.

سوءاستفاده از تابوها
مافیای موادمخدر و روانگردان وقتی می‌بیند که برخی مسائل در جامعه تابو است، برای سوءاستفاده از آن و رسیدن به هدف شوم‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند. برای نمونه سراغ افرادی می‌روند که بیان کردن مشکلات جنسی و ناتوانایی‌های‌شان در این زمینه را تابو می‌دانند و حتی حاضر نیستند که این مشکل را با پزشک درمیان بگذارند. به‌این‌ترتیب مافیای موادمخدر وقتی متوجه می‌شوند که چنین افرادی برای حل مشکلات خود به داروهایی پناه می‌برند که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود یا گوشه عطاری‌ها در اختیار افراد قرار می‌گیرد، آن‌ها را طعمه‌ای مناسب می‌بینند. به‌همین‌خاطر است که در جامعه شایعه می‌شود که مصرف موادمخدر می‌تواند ناتوانی جنسی را درمان کند. به گفته کارشناسان مصرف موادمخدر و روانگردان در کوتاه‌مدت اندکی تأثیرگذار است، اما در بلندمدت مشکلات بیشتری برای مصرف‌کننده پدید می‌آورد.
قاچاقچیان موادمخدر همه اتفاقات جامعه را رصد می‌کنند تا بهترین شعارها را برای فروش محصولات خود انتخاب کنند. برای نمونه وقتی می‌بینند رقابتی ناسالم بین مدارس و والدین شکل گرفته تا دانش‌آموزان و دانشجویان بهترین نمرات را کسب کنند، دانش‌آموزان و دانشجویان را با اطلاعات اشتباه فریب می‌دهند؛ مثلا می‌گویند که مصرف محصولات‌شان سبب هوشیاری و بالا رفتن تمرکز افراد می‌شود تا بهتر درس بخوانند. به‌همین‌خاطر مصرف داروهای محرک و مخدر در فصل امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها بیشتر می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ناجا

این کشور در بیش از دو هزار سال قبل و در دوران سلسله هخامنشیان اولین بنیانگذار سیستم حکومتى گسترده امپراطورى مى باشد. از آنجا که هر حکومتى نیازمند به نظم و امنیت مى‌باشد در نتیجه کشور ما انواع سیستمهاى ایجاد نظم و امنیت را در طى تاریخ مورد آزمایش قرار داده است. اما سیستم نوین ایجاد نظم و امنیت داخلى یعنى سازمان پلیس در ایران به حدود یکصد سال پیش مربوط مى‌‌باشد. شاه قاجار ناصرالدین شاه در سفرهاى سه گانه خود به اروپا و مشاهده پلیس نوین در آن کشورها و با استخدام یک مستشار بلژیکى به نام کنت دو بینو اولین سیستم پلیسى جدید را در ایران پایه گذارى نمود. این پلیس در طى یکصد سال گذشته و تا پیروزى انقلاب اسلامى در بهمن سال 1357 از فراز و نشیبهاى متفاوت برخوردار بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون