اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951110228805431

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

نرخ سود تسهیلات بانکی برای تولید بالاست

کد: 13951110228805431

https://goo.gl/BS3nkM

، تهران , (اخبار رسمی): وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعطای تسهیلات رونق تولید به 20 هزار و 500 واحد صنعتی و معدنی و کشاورزی به مبلغ 14 هزارو 400 میلیارد تومان خبر داد.

نرخ سود تسهیلات بانکی برای تولید بالاست

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت ، محمد رضا نعمت زاده در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران افزود : از این تعداد حدود 10 هزارواحد ، صنعتی هستند و امیدواریم تا پایان سال اعطای تسهیلات به واحدها به عدد 30 هزار واحد برسد.

وی افزود : این واحدها عمدتا واحدهایی بودند که مشکل بازار نداشته و فقط مشکل مالی داشتند و در 90 درصد موارد معرفی شده به بانک گره کارشان با وام حل می شد.

نعمت زاده در زمینه نرخ سود تسهیلات بانکی تصریح کرد : در رقابت تولید کنندگان ما و سایر کشوها که نرخ سود تسهیلاتشان از صفر تا 2 و 3 درصد است رقابت مشکل است بالاخص برای ما در شرایطی که تورم زیر ده درصد است نرخ سود تسهیلات با 18 درصد نرخ بالایی است.

وی افزود : از طرفی منابع بانکی محدود است و دولت یازدهم هم از چاپ اسکناس و استقراض از نظام بانکی خودداری کرد و درست هم بود و از سوی دیگر بدهی های انباشته از گذشته دولت به نظام بانکی و معوقات سالهای رکود و بدهی برخی شرکتهای دولتی ، در جمع بانکها را زمینگیر کرده و بانکها نیز در ده ساله اخیر نتوانسته اند افزایش سرمایه صورت دهند.

نعمت زاده گفت: برنامه ریزی دولت برای کاهش تورم درست بود اما همزمان باید برای خروج از رکود هم طراحی می شد که این مهم از سال گذشته آغاز شده است.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم ازفاینانس اعتبارات خارجی استفاده کنیم و معتقدیم در یک صنعت سالم باید 50 درصد  آورده از محل سهامداران و مابقی از تسهیلات باشد.

 نعمت زاده تاکید کرد : اگر سرمایه گذاری های جدید طبق فرمایشات رهبری بر مبنای صادرات و به منظور صادرات باشد ریسکی ندارد و اقتصاد امروز ما به این نیاز دارد و تا الان هم جواب داده است.

وی تاکید کرد : بانکها مطالباتی از واحدها دارند که سودش از مصوبات شورای پول و اعتبار بیشتراست و انباشته شده و بهره اش بیشتر از اصل شده و مواردی نیز تخلف کرده اند و برای سود هم جریمه دیر کرد تعیین کرده اند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد : تنها راهکار ، گرفتن شرکای جدید و افزایش سرمایه از این طریق است و توصیه می کنم واحدها برای ازدیاد سهامداران پذیره نویسی کنند.

مهندس نعمت زاده  با بیان اینکه نرخ رشد صنعت امسال در نیمه اول سال مثبت و خالص صنعت 4.1 درصد بوده است افزود :  پیش بینی ما این است که  در 12 ماه بهتر شود و در چند صنعت پیشران رشد مثبت بوده مثل خودرو که در کل 38 درصد افزایش تولید داشته ایم و فولاد  نیز از لحاظ تولید و قیمت از رکود خارج شده ولی سیمان و آهک و گچ به خاطررکود ساختمان رشد عمده ای نداشتیم بالاخص به خاطر موارد اختلافات داخلی کشورهای همسایه در سرامیک و کاشی و سیمان افول داشتیم.

وی تاکید کرد: خودروسازی در کشور دولتی نیست و دولت در خودروسازی ها تنها 20 درصد سهم دارد  نعمت زاده افزود: ایران خودرو و سایپا هیچ کدام با شرکت رنوی فرانسه قرارداد نبسته و نخواهند بست و سازمان "ایدرو" برای سرمایه گذاری و تولید مشترک با رنو وارد مذاکره شده و شرکت نگین خودرو هم در قالب مشارکت "ایدرو و رنو" قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد : متاسفانه در کشور ما تنها دو گروه حقوق بگیران و بنگاههای تولیدی و اقتصادی مالیات می دهند در حالی که نباید فشار بیشتر به بنگاههای تولیدی وارد شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در 9 ماهه اول امسال 4300 واحد نیمه تمام صنعتی تکمیل و راه اندازی شد افزود: بخش خصوصی در حال سرمایه گذاری است اما سرمایه در کشور محدود است.

نعمت زاده گفت: 7300 تعرفه برای کالاها تعریف شده است و در حالی که در سال های گذشته نظام تعرفه در 14 طبقه قرار داشت امسال تعرفه ها در هشت طبقه قرار گرفته است.

وی افزود: برآورد ما واردات کالای قاچاق در حدود 10 تا 12 میلیارد دلار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سامانه جامع تجارت تا پایان سال تکمیل خواهد شد گفت: همانطور که این سامانه را با سامانه بانک مرکزی مرتبط کردیم، ارتباط آن را با سامانه جامع گمرکی کشور هم برقرار خواهیم کرد.

نعمت زاده افزود: برای تحقق دولت الکترونیک 12 سامانه پیش بینی شده که سامانه انبارها و سامانه شناسه کالا هم در زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادغام وزارتخانه های صنایع و معان و بازرگانی تصریح کرد : ادغام کاملا بجا بود و این ایده ای که از دوران سردار سازندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی آغاز شد ایده درستی بوده است و در کشورهای در حال توسعه و برای سیاست گذاری ، بهتر است وزارتخانه ها متمرکز باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت صنعت، معدن و تجارت

در حال حاضر متولی بخش ساخت و بازرگانی در ایران وزارت صنعت، معدن و تجارت است که از لحاظ ساختار سازمانی به سه بخش اصلی تقسیم می شود. حوزه ستادی، حوزه سازمان های تابعه و حوزه سازمان های استانی که در 31 استان کشور مستقر هستند. راهبری هر سه بخش صنعت، معدن و بازرگانی کشور از وظائف اصلی در حوزه های ستادی، سازمانی و استانی است. بخش ستادی عمدتا مسئولیت سیاست گذاری، پشتیبانی، برنامه ریزی عملیاتی، نظارت، پایش وضعیت و رسیدگی به مسائل کلان هر سه بخش صنعت، معدن و بازرگانی را بر عهده دارد. سازمان های تابعه نیز مسئولیت توسعه و اجرای سیاست ها و برنامه های حاکمیتی در حوزه ماموریت خود را بر عهده دارند که این اقدامات با مشارکت بخش خصوصی و یا به صورت مستقل توسط این سازمان ها انجام می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید