اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960316251146163

فونداسیون وسایل بازی (رایدها) شهر بازی چگونه طراحی می‌شوند؟

کد: 13960316251146163

https://goo.gl/8OoZbd

، تهران , (اخبار رسمی): در این مقاله با نگاهی به شهر بازی‌های ایمن، عملکرد پی (فونداسیون) را بررسی و استانداردهای طراحی فونداسیون وسایل بازی شهر بازی را به زبانی ساده شرح می‌دهیم.

هر ساله شهر بازی های سراسر دنیا با ساخت وسایل بازی (راید های) بزرگ‌تر، سریع‌تر، و هیجان ‌انگیز‌تری برای خود، سعی در پیشی‌ گرفتن در جذب میهمانان بیشتر از یکدیگر دارند.

به گزارش روابط عمومی کارگشا - سامانه جامع صنعت ساختمان، هر ساله شهر بازی‌های سراسر دنیا با ساخت وسایل بازی (رایدهای) بزرگ‌تر، سریع‌تر، و هیجان ‌انگیز‌تری برای خود، سعی در پیشی‌ گرفتن در جذب میهمانان بیشتر از یکدیگر دارند. این وسایل بازی که گاهی رایدهای کارناوال نیز نامیده می‌شوند، وسایل یا سازه‌هایی مکانیکی به‌‌صورت ثابت یا متحرک هستند که مردم را برای سرگرمی در محدوده خود حرکت می‌دهند.

در بین آنها ترن‌های هوایی[1] (که اساسا از رایدهای گرانشی است)، به سرمایه گذاری مالی قابل توجه، دانش و کوشش مهندسی، مقدار قابل توجهی زمین برای جانمایی، و از همه مهمتر بستر سازی[2] مناسب جهت اجرا نیاز دارد که با سازه‌های معمولی که در صنعت طراحی و اجرا می‌شوند تفاوت دارد.

دلایل اهمیت اجرای این راید‌ها به استاندارد‌های بالای ایمنی در آن باز می‌گردد.

 

ایمنی:

شهر بازی‌ها  یکی از ایمن‌ترین اشکال سرگرمی‌های عمومی در دسترس همگان به‌شمار می‌آیند. در این خصوص آمار حوادث رخ داده در ایالات متحده، ناشی از استفاده از رایدهای شهر بازی تا سال 2015 آورده شده است:

بطور میانگین سالانه 335 میلیون نفر از 1.6 میلیارد دستگاه بازی مستقر در 400 شهر بازی آمریکا استفاده کردند.
احتمال بروز مصدومیت جدی در استفاده از رایدهای ثابت یک شهر بازی در آمریکا، برابر 1 به 16 میلیون است.

 

استاندارد‌های ایمنی برای رایدها و وسایل شهر بازی

با این‌که هیچ استاندارد بین الملی الزام‌آوری در ایران یا حتی آمریکا برای شهر بازی‌ها وجود ندارد، صنعت رایدهای بازی مجموعه‌ای گسترده از توافقات خود در استاندارد‌های ایمنی را از طریق کمیته ASTM F-24  توسعه داده‌اند. سایر سازمان‌های استاندارد در دنیا، که هرکدام نقشی در توسعه ضوابط ایمنی برای وسایل و رایدهای بازی در شهر بازی داشته‌اند در زیر آورده شده است:

[ASTM International] [Canadian Standards Association] [International Standards Organization] [European Committee for Standardization] [International Association of Amisement Parks and Attractions] [Standards Australia]

ASTM International ای.اس.تی.ام اینترنشنال (ASTM): این سازمان استاندارد‌های مهندسی که بر کمیته F-24 نظارت دارد، فعالیت‌های گسترده ای در خصوص وسایل و رایدهای بازی در شهر بازی‌های ایالات متحده و دیگر کشورها به‌انجام رسانده است.
(Canadian Standards Association (CSA انجمن استاندارد‌های کانادایی (CSA): این انجمن با همکاری ASTM ضوابط کمیته F-24 را بومی‌سازی کرده و بکار می‌گیرد.
European Committee for Standardization کمیته استاندارد سازی اروپا: این کمیته به توسعه ضوابط ایمنی من‌جمله استاندارد‌های وسایل و رایدهای بازی در شهر بازی‌ها در اروپا می پردازد.
IAAPA Standards Harmonization Project انجمن جهانی پارک‌های تفریحی و سیاحتی (IAAPA): این انجمن میزبان و انگیزه بخش تلاش‌های رهبری صنعت، برای هماهنگ سازی ضوابط ایمنی رایدها و وسایل شهر بازی است.
International Standards Organization سازمان استاندارد‌های جهانی (ISO): این سازمان که از توسعه دهندگان استاندارد برای مشاغل، جوامع و دولت‌ها است، مجموعه ای از استاندارد‌های رایدهای شهر بازی را با کد ISO/TC 254 تحت توسعه داشته و نیز دامنه وسیعی از ضوابط پشتیبان را ایجاد نموده است.
(Standards Australia (SA استاندارد‌های استرالیا (SA): این نهاد نیز به توسعه ضوابط محلی ایمنی وسایل بازی مورد استفاده در استرالیا می‌پردازد.

 

فونداسیون

بیایید ابتدا نگاهی به قواعد مهندسی در پشت طراحی فونداسیون بتنی یک ترن هوایی بیاندازیم.

در اینجا نیاز به درک دو قاعده اصلی مهندسی از فیزیک داریم، کشش و فشار در مواد و مصالح. هنگامی که به نمونه‌ای از مصالح در جهتی نیرو وارد ‌کنیم که در آن جهت افزایش طول ‌دهد، می‌گوییم مصالح ما در کشش است. و بالعکس اگر نیرو در جهتی به مصالح وارد شود که باعث کاهش طول شود می‌گوییم مصالح ما در فشار قرار دارد. به ظرفیت تحمل نیروی کششی، مقاومت کششی و ظرفیت تحمل نیروی فشاری مقاومت فشاری می‌گویند؛ در صورت تجاوز نیروی وارد شده از حد ظرفیت آن، مصالح به ترتیب دچار گسیختگی و یا دچار لهیدگی خواهد گردید.

دقیقا به همین دلیل است که از بتن مسلح (بتن مقاوم شده با میلگرد فولادی) در ساخت و ساز استفاده می‌شود. زیرا بتن با اینکه مقاومت بسیار خوبی در برابر نیرو‌های فشاری از خود نشان می‌دهد، در برابر اعمال نیروی کششی بسیار ناتوان است و در محاسبات ظرفیت کششی آن تقریبا صفر فرض می‌شود. در مقابل فولاد ساختمانی مصالحی شکل پذیر با ظرفیت کششی بالا است که ظرفیت فشاری آن کاملا بستگی به شکل هندسی و نحوه اجرای آن دارد. بنابر این وظیفه تحمل نیرو‌های کششی و فشاری در بتن مصلح به‌ترتیب بر عهده فولاد و بتن است. هر چند در سازه‌های بتنی بعلت محصور شدن میلگرد در بتن، می‌توان از ظرفیت فشاری آن نیز در محاسبات بهره برد.

نیروهای فشاری از طریق تماس کامل صفحه ستون به فونداسیون که با کمک گروت تسهیل شده است انتقال می‌یابد. نیرو‌های کششی نیز بوسیله میلگرد‌های انتظار (آنکور بولت) به فونداسیون منتقل می‌شوند. باید دانست که نیروهای دیگری نیز مانند: نیروی برشی، لنگر خمشی و گشتاور پیچشی نیز وجود دارند که بسته به نوع راید وسیله بازی به فونداسیون آن وارد می‌شوند. و مثلا در اینجا نیروی برشی ( که عمود بر امتداد آنکور بولت‌ها وارد می شود) را پین برشی و گروت متحمل می شوند.

 

آیین نامه‌ها

در پایان دو آیین نامه طراحی و اجرای وسایل و رایدهای شهر بازی جهت استفاده علاقه مندان در زیر آورده شده است:

ISO 17842-1:2015

امنیت رایدهای تفریحی و وسایل سرگرمی - قسمت اول: طراحی و اجرا
 

ASTM F2291 - 16

آیین نامه عملی طراحی وسایل و رایدهای تفریحی

 

منابع:

saferparks.org
coaster101.com

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کارگشا - سامانه جامع صنعت ساختمان

کارگشا, سامانه جامع صنعت ساختمان پیشرو در ارائه خدمات مهندسی آنلاین در کلیه زمینه های ساختمانی و شهری است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]