اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960814266776163

بررسی شایعات پیرامون سیستم های گرمایش از کف

کد: 13960814266776163

https://goo.gl/ShDtmE

، تهران , (اخبار رسمی): در یادداشت قبلی که پیرامون تشریح این سیستم‌ها بود و پس از بررسی‌های لازم، این سیستم‌ها را یکی از بهترین سیستم‌های گرمایشی برای اجرا معرفی کردیم. در این یادداشت به بررسی ابهامات و نکاتی که پیرامون این سیستم ها مطرح است می‌پردازیم.

بررسی شایعات پیرامون سیستم های گرمایش از کف
بررسی شایعات پیرامون سیستم های گرمایش از کف

به گزارش کارگشا، سامانه‌ی جامع صنعت ساختمان؛ احتمالا همه‌ی ما گرمای خوشایند حاصل از تابش نور خورشید را در هوای سرد زمستان تجربه کرده‌ایم؛ نکته‌ی قابل تامل این حس خوشایند در این است که با وجود دریافت گرمای مطبوع از نور خورشید، دما هوا تغییر نکرده و ثابت می‌ماند، علت این امر این است که گرمای انتقال یافته که ناشی از نور خورشید است، از نوع تابشی است و همان‌طور که در یادداشت قبل توضیح دادیم در این نوع انتقال گرما هوا به شکل یک جسم شفاف عمل کرده و امواج حاوی حرارت را از خود عبور می‌دهد و این امر باعث می‌شود که اجسام کدری در محیط قرار دارند زود‌تر گرم شوند، در سیستم گرمایش از کف نیز قسمت قابل توجه فرایند انتقال گرما (حدود 60 درصد) از طریق تابش است؛ بنابراین به همین دلیل است که می‌توانیم با دمای پایین‌تر در طراحی‌های خود به حد مطلوب حرارت و گرما در محدوده‌ی آسایش حرارتی برسیم.

 

تابش خورشید به زمین

اگر بخواهیم گزارشی از میزان دمای محیط از طریق این سیستم در محیط‌های مختلف با کاربری متفاوت بدهیم، به شرح زیر خواهد بود:
حداکثر دمای کف در آپارتمان‌های مسکونی 29 درجه سانتی گراد
حداکثر دمای کف حمام و دور استخر‌ها 33 درجه سانتی گراد
حداکثر دمای محیط کناری پنجره‌ها و دیوار‌های خارجی 35 درجه سانتی گراد

اما اکنون به پاسخ به برخی شایعات پیرامون این سیستم‌ها می‌پردازیم :

اولین شایعه و شاید بزرگترین ابهامی‌ که راجب این سیستم‌ها مطرح شد، این بود که این سیستم‌ها توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن (که معتبر ترین مرجع برای استاندارد سیستم‌های تهویه مطبوع است) رد شده است اما این مرکز سریعا به این مسئله واکنش نشان داده و اقدام به رد این ابهام کرد و حتی به چاپ کتاب (سیستم گرمایش کفی) و مقاله در این زمینه (در یادداشت قبلی به آن رجوع شد) پرداخت. متاسفانه این شایعه توسط عده‌ای افراد سودجو که اقدام به واردات رادیاتور از کشور چین کرده بودند منتشر شد که کاملا بی پایه و اساس است.

مسئله‌ی دیگری که راجع به این سیستم‌ها مطرح می‌شود، غیر بهداشتی بودن این سیستم‌ها به علت به حرکت در آوردن گرد و غبار  موجود در محیط است. راجع به این موضوع باید گفت که گرد و غبار موجود در هوا در محیط‌هایی که سیستم گرمایشی آن‌ها مبتنی بر انتقال گرما به صورت جابجایی است (فن کویل، بخاری، رادیاتور و...) به حرکت درمی‌آیند نه در سیستم گرمایش از کف که آب با دمای 40 تا 60 درجه وارد سیستم می‌شود و گرما به صورت تابشی از کف محیط به اطراف منتقل می‌شود.

 مسئله‌ی بعدی هم‌خوانی نداشتن این سیستم‌ها با فرهنگ ایرانی به دلیل استفاده از  فرش و قالی  است؛ در پاسخ باید گفت اولا در اجرای این سیستم‌ها به طور معمول از عایقی به ضخامت 3 سانتی متر استفاده می‌شود تا اتلاف حرارت به سمت پایین به صفر برسد، دوما بالغ بر 60 درصد فرآیند انتقال گرما در این سیستم‌ها به صورت تابشی است که به استناد تحقیقات مرکز بین المللی سیستم‌های گرمایش و سرمایش تابشی، سیستم‌های گرمایش از کف حتی با وجود عایقی با ضخامت 2 سانتی متر باز هم کار آمد و دارای بازدهی قابل قبول هستند.

مسئله‌ی تعجب برانگیز دیگری که مطرح می‌شود این است که این سیستم‌ها باعث تغییر رنگ یا رفتن رنگ فرش‌ها می‌شوند؛ اما نکته‌ی قابل توجه این است که در این سیستم‌ها آب با دمای 50 تا 60 درجه جریان می‌یابد که پس از عبور از عایق تعبیه شده دمای سطح را به حدود 29 درجه  سانتی‌گراد می‌رساند، که کمتر از دمای بدن (37 درجه سانتی گراد) است، سوالی که مطرح می‌شود این است آیا تا به حال مشاهده شده است که به علت ماندن مدت طولانی شخصی بر روی قسمتی از فرش به طور مثال هنگام خواب، رنگ فرش تغییر کند؟! حال آن که این سیستم‌ها تنها در یک چهارم سال مورد استفاده قرار می‌گیرند، پاسخ به همین سوال ساده جواب این مسئله را خواهد داد.

گفته می‌شود این سیستم‌ها فقط در محیطی با کف پوش سنگ جواب می‌دهد و در محیط‌های که کف پوش آن‌ها پارکت و یا غیره است دارای بازده مورد نظر نیست؛ اما به طور قطع می‌توان گفت این فرضیه‌ها مردود است و با توجه به تجربه و پروژه‌های اجرایی در این زمینه  این سیستم در محیط‌های دارای کف پوش سنگ بازده بیشتری  دارند؛ ولی در محیط‌های با کف پوش پارکت و یا سایر کف پوش‌های مرسوم دیگر،  همچنان دارای بازده مد نظر هستند.

در آخر با توجه به شایعات مطرح شده راجع به  این سیستم‌ها به بیان نتیجه‌ی آزمونی بین این سیستم‌ها می‌پردازی :

پس از گذشت دو ساعت به مقایسه هوای دو اتاق که یکی به وسیله گرمایش از کف و دیگری به وسیله سیستم‌هایی با گرمایش همرفتی گرم می‌شد پرداختیم، نتیجه‌ی این مقایسه به شرح زیر است:
در سیستم گرمایش از کف:
1-    گرد و غبار در محیط پیرامون شناور و معلق نیست.
2-    کرم بید به سمت فرش حرکت کرده و به راحتی توسط جارو برقی قابل پاکسازی و جمع آوری است.
3-    پس از دو ساعت میزان رطوبت پوست تغییر نکرد، پس در واقع این سیستم‌ها برای شادابی پوست مفید هستند.

در پایان لازم به ذکر است که بیشتر این شایعات توسط افراد سودجو و بدون پایه‌ی علمی‌ و تنها بر اساس منافع شخصی مطرح شده‌اند. سیستم‌های گرمایش از کف یکی از بهترین سیستم‌ها برای اجرا است؛ اما  این نکته حائز اهمیت است که تمامی‌ این مزیت‌ها تنها زمانی قابل استفاده و دسترسی است که این سیستم‌ها به بهترین نحو ممکن و اصولی‌ترین روش  اجرا و نصب شوند؛ چه بسا اگر این سیستم‌ها به صورت درست و مهندسی اجرایی نشوند نه تنها آسایش حرارتی افراد را تامین نکنند؛ بلکه از محدوده‌ی آسایش خارج شده و موجبات آسیب برای ساکنین را فراهم می‌کنند.

با توجه به موارد ذکر شده از مخاطبان عزیز دعوت می‌شود که حتما قبل از انتخاب و اجرای سیستم گرمایشی محیط خود با کارشناسان مربوطه سامانه کارگشا مشورت‌های لازم را جهت انتخاب و اجرای هر چه بهتر سیستم گرمایشی خود انجام دهند.

 

مطالب مرتبط:

تهویه محیط استخر‌های شنا

نقشه‌های اجرایی تاسیسات مکانیکی

روش گام به گام محاسبه نرخ تهویه پارکینگ + مثال کاربردی

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کارگشا - سامانه جامع صنعت ساختمان

کارگشا, سامانه جامع صنعت ساختمان پیشرو در ارائه خدمات مهندسی آنلاین در کلیه زمینه های ساختمانی و شهری است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

مسکن و ساختمان | بهداشت و درمان