اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961115279956226

اختصاصی نسیم اقتصاد:

بایگانی یا استفاده مطلوب از اصلاح نظام کارمزدها

کد: 13961115279956226

https://goo.gl/PNReh2

، تهران , (اخبار رسمی): سومین بخشنامه معاونت فناوری‌اطلاعات بانک‌ مرکزی درهفته‌های اخیر به بانک ها ابلاغ شد.

بایگانی یا استفاده مطلوب از اصلاح نظام کارمزدها
بایگانی یا استفاده مطلوب از اصلاح نظام کارمزدها

در این بخشنامه با تغییرات در تقسیم کارمزدها قرار است برای اولین بار بانک‌های صادرکننده کارت هم از کارمزد سهم داشته باشند که این امر می‌تواند بانک‌ها را برای ارائه خدمات بیشتر به مشتریان و برطرف شدن مشکلات نظام بانکی خبر خوبی باشد. 

به گفته سایت حکاک در این بخشنامه باز شدن دوباره سرویس مانده‌گیری بر روی بستر تلفن‌همراه و اپ‌های موبایلی رسما اعلام و همچنین تصریح شده که سرویس مانده‌گیری بر بستر اینترنت مانند مانده‌گیری با کارتخوان‌ها یا خودپردازها مشمول کارمزد ۱۲۰۶ ریالی برای دارنده کارت خواهدبود.

نکته مهم در اینجا تغییراتی است که در تقسیم کارمزد داده شده‌است به طوری که از این به بعد از مجموع ۱۲۰۶ ریال کارمزد دریافتی، ۲۶۰ ریال به شاپرک، ۲۵۰ ریال به شتاب، ۲۰۶ ریال بانک صادرکننده و الباقی به پی‌اس‌پی پرداخت خواهدشد.

بنابراین برای اولین بار، بانک‌های صادرکننده کارت هم از کارمزد سهم می‌برند؛ اتفاقی که می‌تواند در صورت گسترش به سایر سرویس‌ها، آن‌ها را به ارائه خدمات بیشتر ترغیب کند‌. علاوه بر این از آنجایی که سهم شتاب از کارمزد به ۲۵۰ ریال نصف شده و سهم کارمزد بانک صادرکننده از سهم کارمزد شتاب تامین خواهدشد، گام مثبتی نیز در بازتوزیع درآمد میان بازیگران خدمات پرداخت برداشته شده‌است. این اقدام از آن رو مهم است که یکی از انتقادات مهم به بانک‌ مرکزی طی سال‌های اخیر تخصیص سهم قابل‌توجهی از کارمزدها به سوییچ شتاب بود.

مدیرعامل فابا در این خصوص به نسیم اقتصاد گفت: مهم‌ترین مشکل نظام بانکی ما مدل کسب وکار بانکی است و از آنجایی که  نظام بانکی ما کارمزد محور نیست و از طرف دیگر همه مردم خواهان سرویس‌های به روز از بانک‌ها هستند که این سرویس‌ها با کمک سرویس‌های فناوری اطلاعات درحال انجام است؛ اما قرار نیست اگر خواهان سرویس به روز باشیم حق الزحمه و کارمزد آن را نپردازیم. 

محمد مراد بیات افزود:  اگر بانک‌ها قصد داشته باشند که برای ارائه خدمات به مشتریان یارانه بدهند درطولانی مدت با زیان دهی مواجه خواهند شد و برای جبران زیان‌های خود ناچارند تا با رفتارهای غلط نظیر بالابردن سود تسهیلات، بنگاه داری و ... خسارت‌های خود را پوشش دهند. 

او ادامه داد: حرکت بانک مرکزی بانک‌ها را به سمت کارمزد محوری خدمات نوین سوق می‌دهد و موجب خواهد شد تا بانک‌ها مطابق با استانداردهای روزجهان فعالیت کنند و در نتیجه آسیب‌های مدل کسب وکارهای بانکی را گام به گام مرتفع خواهد کرد. 

دکتر بیات مزیت شکل گیری این طرح را این گونه عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین مزیت این روش این است که ساختاری شکل می‌گیرد که بسته‌های فناوری و سرویس‌های ارائه شده را که درحال حاضر دچار بیماری و عقب ماندگی از استانداردهای روز جهانی است را سازگار با تحولات جدید می‌کند و به اصلاح ساختار بانک‌های کشور کمک زیادی خواهد کرد. 

مدیرعامل فابا یادآور شد: اگر مدل کارمزدی را درشبکه بانکی نهادینه شود کارکردهای مثبتی به تبع آن به همراه خواهد داشت از جمله اینکه بانک‌ها برای جبران زیان‌های خود به روش‌های مطلوب‌تری متوسل می‌شوند همچنین سرویس‌های متنوع و بهتری به شهروندان ارائه می‌شود که هم رضایت مشتریان را به همراه خواهد داشت و هم فضای رقابتی تری برای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد می‌کند. 

به نظر می‌رسد این طرح از پختگی خوبی برخوردار است و می‌تواند مبنای اصلاح  کارمزد دستگاه‌های کارتخوان قرار گیرد. 

حال باید منتظر ماند و دید که برخورد مقام‌های پولی کشور با این طرح چگونه است و آیا آن را مبنای اصلاح نظام کارمزدها و برطرف شدن بخشی از مشکلات آن قرار می‌دهند یا آنکه این  طرح را بایگانی خواهند کرد؟

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]