کد: 13961216286558350

بخش دوم مقاله

نقاط دیدنی ایران برای مسافرت در نوروز ۹۷

کد: 13961216286558350

https://goo.gl/vfUPs6

، تهران , (اخبار رسمی): در این مقاله درباره نقاط دیدنی ایران برای مسافرت در نوروز ۹۷ صحبت خواهد شد.

نقاط دیدنی ایران برای مسافرت در نوروز ۹۷
نقاط دیدنی ایران برای مسافرت در نوروز ۹۷

امکانات رفاهی و جاذبه‌های دیدنی منطقه از جمله ویژگی‌هایی است که مطمئنا می‌تواند اوقات خوشی را برای مسافرین نوروزی ایجاد کند

گزینه‌های متفاوتی برای انتخاب مکان‌هایی برای نوروز وجود دارد. در این مقاله نقاط دیدنی ایران معرفی خواهد شد.

ارگ بم

ارگ تاریخی بم که بیش از دو هزار سال است در قلب کویر ایران قد برافراشته است، بزرگ‌ترین مجموعه خشتی و گلی جهان است که طی دوره‌های مختلف تاریخی ساخته شده و گسترش یافته است. این ارگ تاریخی پس از زلزله سهمگین زمستان سال ۱۳۸۲ در شهر بم و تلاش کارشناسان ایرانی برای تهیه پرونده ثبتی آن به طور اضطراری، در جریان بیست و هفتمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به طور هم‌زمان در فهرست میراث جهانی و فهرست میراث جهانی در خطر ثبت شد.

تخت جمشید

آثار تاریخی و باستانی تخت‌جمشید در نزدیکی شهر مرودشت و در فاصله حدود ۶۰ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد یونانیان به آن پرسپولیس می‌گفتند و در ایران قدیم نیز به آن پارسه و چهل منار گفته می‌شده است. پارسَه یا تخت جمشید یکی از شهرهای باستانی ایران است که سالیان سال پایتخت هخامنشیان بوده است. اسکندر مقدونی سردار یونانی به ایران حمله کرد و این مکان را به آتش کشید.

سعدیه

شیخ مصلح‌الدین مشرف بن عبدالله مشهور به سعدی شیرازی در حدود سال‌های ۵۷۱ تا ۶۰۶ هجری قمری به دنیا آمد و در حدود سال‌های ۶۹۰ تا ۶۹۵ درگذشته است. درباره نام و نام پدر شاعر و همچنین تاریخ تولد سعدی اختلاف بسیار است. سعدی در شیراز پا به هستی نهاد و هنوز کودکی بیش نبود که پدرش درگذشت. پس از تحصیل مقدمات علوم از شیراز به بغداد رفت و در مدرسه نظامیه به تکمیل دانش خود پرداخت.

حافظیه

شمس‌الدین محمد حافظ ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهور به لسان‌الغیب از مشهورترین شعرای تاریخ ایران زمین در سال ۷۲۶ قمری در شیراز به دنیا آمد. اطلاعات چندانی از خانواده و اجداد خواجه حافظ در دست نیست و ظاهراً پدرش بهاء‌الدین نام داشته و در دوره سلطنت اتابکان فارس از اصفهان به شیراز مهاجرت کرده است.

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. این بازار به فرمان کریم خان زند ملقب به وکیل‌الرعایا در سال‌های (۱۱۷۲-۱۱۹۳هـ.ق) ساخته شد. بازار وکیل در مرکز شهر شیراز (شرق میدان شهدا) قرار گرفته است و مسجد و حمام تاریخی وکیل نیز در کنار این بازار قرار دارند. معماری این بنا برگرفته از بازار قیصریه لار و بازارچه بلند اصفهان است اما عرض بازار وکیل بیش از سایر بازارهاست.

آرامگاه شاهچراغ

آرامگاه شاهچراغ در کنار میدان احمدی شیراز قرار دارد شاهچراغ آرامگاهی است که در آن حضرت میر سید احمد فرزند امام موسی کاظم (ع) معروف به شاه چراغ و برادر امام رضا (ع) دفن شده است. در آغاز قرن ۳ هجری شاهچراغ به شیراز هجرت کرد و در آنجا وفات یافت. احمدبن موسی در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شهر شیراز کشته شد.

محوطه تاریخی پاسارگاد

محوطه تاریخی پاسارگاد در ۷۰ کیلومتری شمال تخت جمشید، در ۳ کیلومتری جاده آسفالته شیراز - آباده در استان فارس قرار دارد منطقه‌ای که پاسارگاد در آن واقع شده به دشت مرغاب معروف است. رود پُلوار که در ایران باستان مدوس نامیده می‌شد، این دشت را سیراب می‌کند. پیش از این که شهر پاسارگاد در دشت مرغاب ساخته شود، این دشت از سابقه تمدنی ۳ هزار ساله برخوردار بود

غار کتله خور

کتله خور بر اساس بررسی‌های انجام گرفته معانی مختلفی مثل تپه خورشید، روستای بدون خورشید و غیره دارد که مناسبترین معنی بدست آمده یک کاربرد ترکی بوده که کتله به معنی پستی و بلندی و ناهمواری‌های داخل غار و خور به معنی راحتی و آسانی است که به صورت کلی به معنی پستی و بلندی‌های راحت و دنج است. راه دسترسی مناسب، امکانات رفاهی و جاذبه‌های دیدنی منطقه از جمله ویژگی‌هایی است که مطمئنا می‌تواند اوقات خوشی را برای مسافرین نوروزی ایجاد کند.

گنبد سلطانیه

گنبد‌سلطانیه، در شهر سلطانیه در استان زنجان قرار دارد و یکی از شاهکارهای معماری دوره اسلامی است این گنبد در حد فاصل سال‌های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده و با تولیت و نظارت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ساخته شده است. سلطانیه، زمانی پایتخت و مسکن شهریاران ایران بوده و امروزه نیز آرامگاه سلطان محمد خدابنده است.

برای کسب اطلاعات چگونگی سفر به این مراکز دیدنی ایران در نوروز 97 می‌توانید با دلتا724 تماس بگیرید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دلتا724 - Delta724

رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما