اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970102288908549

درمان کم خونی برای بهبود نارسایی کبد

کم خونی، هشداری برای نارسایی کلیه

کد: 13970102288908549

https://goo.gl/mGFBgZ

، اصفهان , (اخبار رسمی): کم خونی در بیماران کلیوی با کاهش ترشح اریتروپئیتن آغاز می‌شود در واقع کلیه با مکانیزمی که دارد میزان ساخته شدن گلبول‌های قرمز را حس کرده و برحسب میزان نیاز ارتیروپئتین را ترشح می‌کند.

کم خونی، هشداری برای نارسایی کلیه
کم خونی، هشداری برای نارسایی کلیه

ماده‌ای به نام اریتروپئیتن، دستور خون‌سازی در مغز و استخوان را دارند. اگر این ماده کاهش پیدا کند بیمار کلیوی می‌شود و دچار کم خونی می‌شود. کم خونی یا آنمی در واقع پایین بودن غلظت هموگلوبین و یا گلبول‌های قرمز خون است که باعث می‌شود فرآیند اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها دچار اختلال شود. همچنین بیمارانی که دچار کم‌خونی هستند عوارضی مانند ضعف و کم حوصلگی در آن‌ها بروز می‌کند و اگر این کم خونی کمی پیشرفته‌تر باشد می‌تواند قلب را تحت‌تاثیر قرار دهد و باعث می‌شود قلب به سمت نارسایی پیش‌روی کند پس به این ترتیب درمان کم خونی امر مهمی به حساب می‌آید.

کم خونی در بیماران کلیوی با کاهش ترشح اریتروپئیتن آغاز می‌شود در واقع کلیه با مکانیزمی که دارد میزان ساخته شدن گلبول‌های قرمز را حس کرده و برحسب میزان نیاز ارتیروپئتین را ترشح می‌کند. اصلی‌ترین قسمت ساخت و ترشح اریتروپئیتن کلیه است و کبد هم به مقدار کم این ماده را ترشح می‌کند لذا کسانی که به بیماری کلیه مبتلا می‌شوند خصوصا کسانی که عملکرد کلیه آن‌ها به حداقل می‌رسد می توانند دچار آنمی شوند. در تشخیص کم خونی علاوه بر کمبود آهن که در خانم‌ها به کثرت دیده می‌شود باید نارسایی کلیه را هم در نظر داشت که با کاهش ترشح اریتروپئتین کم خونی حادث می‌شود.

بحث بیماری دیالیزی کمی متفاوت است زیرا عملکرد کلیه این افراد به حداقل رسیده و با ترشح کم اریتروپئتین کم خونی به وجود آمده است و متخصصان ناچارند تا این کم خونی به وجود آمده را تصحیح کنند که در گذشته این درمان با تزریق خون صورت می‌گرفته است اما در حال حاضر اریتروپئتین به شکل ساختگی موجود است و به بیماران تزریق می‌شود که با این روش سطح خون افراد به حد قابل قبولی می‌رسد.

کمبود آهن یکی دیگر از مشکلات این بیماران دیالیزی است که به دلیل از دست‌دادن خون در حین دیالیز بوجود می‌آید و ممکن است در بدن این بیماران آهن وجود داشته باشد ولی قابل استفاده نباشد.

هورمون هیپسین که در سال‌های گذشته شناخته شده است باعث می‌شود تا آهن موجود در بدن در دسترس سیستم خون‌ساز قرار گیرد .این هورمون در بیماران دیالیزی به شدت افزایش پیدا می‌کند و به درجاتی هم در افرادی که نارسایی کلیه دارند ولی هنوز به دیالیز نیاز پیدا نکرده‌اند دیده می‌شود و حتی با تجویز اریتروئتین کم بود‌ آهن خون رفع نمی‌شود که به تازگی اقدامات جدیدی معرفی شده تا به طریقی بتوان کم خونی را در بیماران کلیوی بهتر درمان کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت شهدینه گلها

شرکت تعاونی تولید و بسته بندی عسل شهدینه گلها - تولید کننده انواع عسل 100% طبیعی در ایران

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان