اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970701318084560

21 سوال برای استخدام یک مدیر پروژه

کد: 13970701318084560

https://goo.gl/J9HQhN

، تهران , (اخبار رسمی): پیش از آن که بتوان پروژه‌ای را برنامه‌ریزی و اجرا کرد و با موفقیت به انجام رساند باید یک مدیر پروژه استخدام شود. یافتن کسی مناسب این جایگاه دشوار است. چنین فردی باید دارای طیفی از مهارت‌های نرم و تخصصی باشد. سوالات زیر به یافتن مدیر پروژه‌ای با این ویژگی‌ها از طریق یک مصاحبه کاری کمک می‌کند.

21 سوال برای استخدام یک مدیر پروژه
21 سوال برای استخدام یک مدیر پروژه

1- سابقه فردی و حرفه‌ای او چیست؟

داشتن تصویری از داوطلب که رزومه او را جزیی‌تر کند حائز اهمیت است. اگر اندکی از داستان زندگی و گذشته‌ی حرفه‌ای او بدانید می‌توانید حدس بزنید که عکس‌العمل او در برابر مسائل کار چگونه خواهد بود و این که آیا با فرهنگ کاری سازمان می تواند همراه شود یا نه.

2- پیش از این در این صنعت کار کرده است؟

بخش عمده مدیریت پروژه از صنعتی به صنعت دیگر مشابه است. پس اگر داوطلب قبلا در این صنعت کار نکرده، دلیلی برای رد کردن او وجود ندارد اما داشتن چنین سابقه‌ای یک امیتاز مثبت محسوب می‌شود.

3- پروژه چالش برانگیز او چه بوده و چطور آن را مدیریت کرده است؟

این سوال، گفت و گوی نظری را به یک بحث عملی تبدیل می‌کند. از این جا متوجه خواهید شد که فرد چگونه در سازمان پروژه‌ها را مدیریت خواهد کرد. همچنین برداشتی از نحوه‌ی رهبری تیم و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات توسط داوطلب را نمایانگر می‌سازد.

4- سبک رهبری او چیست؟

روش‌های بسیاری برای مدیریت وجود دارد و همه آن‌ها نکات مثبت و منفی خود را دارند. مدیر پروژه باید به تناسب پروژه تصمیم بگیرد که چطور به آن‌ها جهت دهد. این روش‌ها طیفی از رویکرد بالا به پایین تا رهبری خدمت‌گزار را شامل می‌شود.

5- سبک ارتباطی او چیست؟

مدیران پروژه باید قادر به برقراری ارتباط موثر با اعضای تیم، سهام داران، فروشندگان و… باشند. هر گروهی شیوه ارتباطی نسبتا متفاوت خود را می طلبد. مثلا سهامداران می خواهند خطوط اصلی را بدانند در حالی که تیم ها به جزییات نیازمندند. پروژه ای که مدیر پروژه ی آن نتواند ارتباطات شفافی برقرار کند، از همان آغاز شکست خورده است.

6- چه زمانی متوجه انحراف پروژه از مسیر می‌شود؟

هر پروژه‌ای به موانعی بر می‌خورد اما هر مدیر پروژه‌ای قبل از علنی شدن مساله و تبدیل شدن آن به یک مشکل لاینحل متوجه آن نمی‌شود. توانایی نظارت و پیگیری پیشرفت پروژه و تشخیص به موقع نرسیدن به اهداف تعیین شده شاید مهمترین وظیفه مدیر پروژه باشد.

7- اگر پروژه از برنامه منحرف شود چطور آن را به مسیرش بر می‌گرداند؟

وقتی مدیر پروژه متوجه عدم همخوانی پیشرفت پروژه با برنامه آن می‌شود چه گام‌هایی را برای بازگرداندن پروژه به مسیر اصلی انجام می‌دهد بی آن که تشکیلات را به خطر بیاندازد؟ مدیر پروژه‌ای که ارزش استخدام شدن داشته باشد به این سوال با جزییات کاربردی پاسخ می‌دهد.

8- پروژه ایده آل او چیست؟

البته که «پروژه ایده آل همین پروژه شما است» اما به جد تلاش کنید که آنها صادقانه پاسخ بدهند. به این ترتیب کارفرما از کارهایی که فرد را سر شوق می‌آورد و حتی شاید در آن‌ها بهترین باشد باخبر می‌شود و می‌تواند مدیر پروژه را در پروژه درستی مشغول کار کند.

9- آیا تجربه مدیریت بودجه دارد؟

مدیران پروژه به طرح‌ریزی پروژه و رهبری تیم به سوی موفقیت می‌پردازند اما همواره مساله بودجه مطرح است لذا آن‌ها باید هر چه بهتر بدانند که چطور از بودجه استفاده کنند.

10- آیا تاکنون به مدیریت تیم‌ها از راه دور یا برون سپاری منابع پرداخته است؟

همه‌ی پروژه‌ها زیر یک سقف اجرا نمی‌شوند. منابع ضروری وجود دارند که باید برون سپاری شوند. در این صورت نسبت به زمانی که با کارگران کار می‌شود شیوه‌های مدیریتی متفاوتی لازم می‌آید. دانستن این که داوطلبان، افراد و منابع را چگونه مدیریت می‌کنند می‌تواند نکته‌ای اساسی در استخدام باشد.

11- اعضایی از تیم که با تمام توان کار نمی‌کنند را چگونه مدیریت می‌کند؟

در بهترین تیم‌ها هم پیش می‌آید که برخی افراد عملکرد ضعیفی نشان می‌دهند. حین انجام پروژه فرصت توقف کار و تغییر تیم وجود ندارد. مدیر پروژه باید بتواند از پس این مشکلات بر آید و بداند که چگونه از همان آغاز مانع عملکرد ضعیف شود.

12- وقتی دست پاچه می‌شود یا اشتباهی می‌کند چطور از پس آن بر می آید؟

مدیران پروژه هم آدم هستند و ممکن است از همان ضعف‌هایی که دیگران دچارش می‌شوند رنج ببرند. تفاوت مدیر پروژه‌ی خوب و عالی در توانایی نظارت بر خود و پاسخ فعالانه دادن به ضعف عملکرد است.

13- ارتفاع اهرام مصر چقدر است؟

باید سوالاتی پرسیده شود که از قبل به پاسخ آن‌ها فکر نشده است. در واقع کارفرما به دنبال یک پاسخ دقیق از این سوال نباید باشد و صرفا بخواهد توانایی مواجهه نقادانه و جدی داوطلب با چنین پرسشی را محک بزند زیرا در طول پروژه پرسش‌ها و چالش‌های پیش بینی نشده‌ای سر بر می‌آورند.

14- آیا امور را محول می‌کنید؟

آخرین چیزی که نیاز است دقت شود این است که مدیر پروژه‌ای جذب شود که همه بار را بر دوش خود بکشد. این سوال تا حدی فریب‌کارانه است یا حداقل به طور تلویحی سوالی دیگر در خود دارد. در واقع با پرسش این سوال نمی‌خواهید بدانید که او کارها را به دیگران محول می‌کند یا نه بلکه چگونگی این کار محل پرسش است.

15- بزرگترین اشتباهی که در یک پروژه مرتکب شده‌ است چه بوده؟

هر کسی اشتباه می‌کند، مهم نحوه ی مواجهه با اشتباه است. اگر داوطلب بگوید که تاکنون هرگز مرتکب اشتباهی نشده می‌توان مطمین بود که صادق نیست و رزومه او را به سطل آشغال انداخت. وقتی درباره‌ی اشتباهاتش می‌گوید باید توجه شود که آیا مسئولیت آن را می‌پذیرد یا نه و البته اینکه چطور آن را حل کرده است.

16- آخرین پروژه خود را چطور به اتمام رسانده است؟

این پرسش مشخص می‌کند که فرد تا چه حد از پروژه‌های گذشته درس گرفته. هر پروژه تجربیاتی ارائه می‌کند که مدیر پروژه با آن‌ها رشد می‌کند.

17- در یک پروژه وظایف را چگونه اولویت‌بندی می‌کند؟

همیشه در یک روز کارهایی بیش از آن چه می‌تواند انجام گیرد وجود دارد. مدیر پروژه باید تعیین کند که انجام چه کاری حیاتی است و چه چیزی می‌تواند فروگذاشته شود.

18- چه نرم افزار مدیریت پروژه‌ای را ترجیح می‌دهد؟

مدیر پروژه نیاز به ابزارهایی برای طرح‌ریزی، نظارت و گزارش پروژه دارد. این پرسش مشخص می‌کند که وی تا چه حد نسبت به این ابزارها به روز است و به علاوه تصویری از ابزارها و فرآیندهایی که در مدیریت یک پروژه به کار می‌گیرد ارائه می‌دهد.

19- چه روش و یا چهارچوبی برای مدیریت پروژه ترجیح می‌دهد؟

راه‌های بسیاری برای مدیریت پروژه وجود دارد. کارفرما با مطرح کردن این پرسش می‌خواهد بداند که آیا مدیر پروژه، این روش‌های متعدد را می شناسد یا نه و مهمتر از آن، آیا می‌تواند بهترین روش شناسی را برای پروژه به کار گیرد.

20- چطور با تیم‌ها به توافق می‌رسد؟

در بهترین تیم‌ها هم اختلاف پیش می‌آید. تیم‌های خوب با هم همکاری و به یکدیگر اعتماد می‌کنند. یک مدیر پروژه‌ی خوب تا حدی یک روان‌شناس است که می‌داند تعارض‌ها را چطور به سرعت رفع کند.

21- چه چیزی است که نمی‌خواهد کارفرما بداند؟

این سوال برای این نیست که واقعا به رازی از زندگی شخصی او پی برده شود، بلکه بیشتر می‌خواهد نحوه مواجه او با سوال را مورد سنجش قرار داد و به جای نقابی که او از پشت آن خود را معرفی می‌کند، چهره واقعی او را ببینید. این سوال نشان دهنده‌ی مهارت ارتباطی فرد تحت فشار است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت پی ام پیران (PMPiran)

این شرکت به عنوان اولین برگزار کننده دوره های رسمی آمادگی جهت شرکت در آزمون ®PMP مورد تائید انستیتو مدیریت پروژه ®PMI امریکا، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی تخصصی مدیریت پروژه نموده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کار و استخدام