اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970803323749778

نقش piping در لوله کشی صنعتی

کد: 13970803323749778

https://goo.gl/2g6Q4y

، (اخبار رسمی): برای تعریف کردن Piping یا لوله کشی صنعتی هر چه از نصب کردن شیرآلات و همین طور قطعات منفصله ای که روی مسیر مورد نظر نصب می شوند هم، قسمتی از Piping به حساب می آیند.

نقش piping در لوله کشی صنعتی
نقش piping در لوله کشی صنعتی

اجزای تشکیل دهنده piping از تنوع بسیار زیادی برخوردار بوده لذا نمی توان در این جا به کلیه اجزا و قطعات این مجموعه اشاره کرد لیکن ما فقط به تعدادی که البته مهمترین آن ها به شمار می روند اشاره می کنیم.

نقش لوله کشی صنعتی (Piping) در پروژه های ساختمانی

piping که تلفظ آن پایپینگ می شود و معنی آن لوله کشی صنعتی می باشد، موضوع اصلی این پست از سایت دانلود آرتیکل می باشد که قصد داریم نقش پایپینگ را در پروژه های ساختمانی بررسی کنیم.

فصل اول، شاخه های مهندسی piping نام برده شده و هر کدام به طور کامل توضیح داده شده است. ابزار آلات و تجهیزات مربوطه و ساخت و ساز پروژه دیده می شود.

 

آشنایی کامل با Piping

در یک پروژه تاسیسات صنعتی که قرار است طراحی و بعد از آن اجرایی شود، لوله کشی صنعتی یا همان Piping از اساسی ترین قسمت های این پروژه ها به حساب می آیند و پیشرفت کردن و یا برعکس آن تاخیر در نصب کردن آن، می تواند عامل پیشرفت و یا تأخیر در امور اجرایی پروژه مورد نظرشان باشد.

برای تعریف کردن Piping یا لوله کشی صنعتی به یکسری از کارهایی گفته می شود که برای ساخت و همین طور نصب خطوط مخصوص لوله کشی یک پروژه و همچنین آماده کردن آن برای راه اندازی واحد انجام می شود، نامیده می شود. در این باره هر چه از نصب کردن شیرآلات و همین طور قطعات منفصله ای که روی مسیر مورد نظر نصب می شوند هم، قسمتی از Piping به حساب می آیند.

اجزای Piping

اجزای تشکیل دهنده piping از تنوع بسیار زیادی برخوردار بوده لذا نمی توان در این جا به کلیه اجزا و قطعات این مجموعه اشاره کرد لیکن ما فقط به تعدادی که البته مهمترین آن ها به شمار می روند اشاره می کنیم.

لوله و انواع آن

لوله ها مهمترین بخش از یک مجموعه PIPING محسوب می شوند که قسمت عمده ای از کار را به خود اختصاص داده است و از انواع مختلفی برخوردار می باشد. لوله های در پروژه های صنعتی معمولاً به دو خانواده اساسی تقسیم بندی می شوند که نام آن ها لوله های فلزی و لوله های غیر فلزی می باشد و هر کدام از آن ها کاربردهای مختلفی را دارا می باشند.

لوله ها از مجموعه ای خصوصیات فیزیکی و ابعادی برخوردار می باشند که اصلی ترین آن ها از این قرار می باشند :

  • (Material) جنس : به معنی مواد تشکیل دهنده بدنه لوله.
  • (Thickness) که معنی آن ضخامت پوسته لوله می باشد.
  • ابعاد : به معنی طول لوله و سایر داخلی و خارجی.

مهم‌ترین استانداردهای متداول در پروژه های اجرایی صنعتی عبارتند از :

  1. گروه اول استاندارد آمریکایی (American National Standard Institute) ANSI
  2. گروه دوم استانداردهای آلمانی (Deutsche Institute Normung) DIN
  3. گروه سوم استانداردهای ژاپنی (Japanese Institute Standard) JIS

لوله ها از آلیاژهای مختلفی ساخته می شوند، مهمترین آلیاژ مورد استفاده در صنعت تاسیسات، آلیاژ کربن و آهن مرسوم به کربن استیل است که با علامت مخفف C.S شناخته می شود. این لوله های بسته به میزان کربن آنها از خانواده های مختلفی تشکیل شده است. از دیدگاه ساخت برای همه آلیاژها هم نوع بدون درز یا Seamless و هم انواع درزدار یا EFW , ERW آنها وجود دارد که موارد مصرف متفاوتی دارند.

 

اتصالات لوله کشی (Fitting)

بخش مهم دیگری که در لوله کشی از آن یاد می شود، اتصالات یا همان Fitting می باشد. این اتصالات قطعاتی جهت اتصال لوله های به یکدیگر، تغییر مسیر خطوط، کاهش یا افزایش سایز لوله ها و گرفتن انشعابات و همچنین نصب شیرآلات روی خطوط می باشد. این اتصالات به چند روش روی خطوط و سایر ادوات ملحقه متصل می گردند. این روش ها عبارتند از اتصالات جوشی، اتصالات رزوه ای و اتصالات کوپلینگی.

شیرآلات (valve)

شیرهایی که در واحدهای تاسیسات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند به دو گروه اساسی تقسیم بندی می شوند. گروه اول شیرآلاتی که قابل کنترل توسط بهره بردار می باشد و گروه دوم شیرهایی هستند که خودکار عمل می کنند.

شیرآلات و برخی از اتصالات همچون فلنج ها، O-let ها و اتصالات فرجی را بر اساس میزان تحمل فشار (Rating) نیز طبقه بندی می نمایند. این طبقه بندی بر اساس نوع استانداردی که در ساخت رعایت شده (منظور استاندارد ANSI آمریکا، DIN آلمان و یا سایر استانداردها) به شکل های مختلفی در مشخصات فنی شیر و یا اتصالات نشان داده می شود.

به طور مثال در استاندارد ANSI این نرخ تحمل فشار بر اساس واحد پوند بر اینچ مربع مشخص می گردد که به‌طور اختصار پوند ذکر می گردد و با علامت # و یا Lb مشخص می گردد مانند 150# و یا 150 Lb.

مقدمات اجرایی پایپینگ

همانگونه که می دانید جهت شروع هر کاری نیاز به مقدماتی برای اجرای صحیح با بالاترین بازده می باشد. این موضوع در اجرای Piping نیز مستثنا نبوده و از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. کما اینکه در برخی موارد بدون انجام کارهای مقدماتی اجرای پایپینگ غیرممکن خواهد بود.

مهمترین و بیشترین نقشه های اجرایی موجود در خصوص پایپینگ را نقشه های Isometric یا سه بعدی تشکیل می دهد. این نقشه ها بدون مقیاس بوده و نشان دهنده مسیر خطوط، طول خطوط و اجزا و اتصالات و نحوه اتصال (جوشی، رزوه ای یا فلنج) می باشد.

کنترل و مقایسه نقشه های ایزومتریک با P&ID و Plan

جهت جلوگیری از هر نوع دوباره کاری می بایست کلیه ایزومترکها با P&ID و Plan از نظر مسیر، طول، کلاس و اجزای تشکیل دهنده مقایسه گردد و کلیه اختلافات پیش از اجرای کار مشخص گردد.

این کار ابتدا توسط نیروهای نظارت به عنوان کنترل کننده اجرایی پروژه انجام می گیرد پس از کنترل اولیه مجدداً پیمانکار با دقت بالاتر به این مهم پرداخته و در صورت مشاهده هرگونه اشکال یا تناقض مراتب را به نظارت و کارفرما اعلام می نماید.

نکته مهم اینکه در برخی از قراردادها متولی این کار مهم نیز مشخص گردیده و اعلام می شود که کدام گروه به این کار اقدام نماید لیکن پیمانکاران جهت جلوگیری از خسارت مالی به خود بدون در نظر گرفتن نحوه قرارداد به این کنترل همت می گمارند.

سرجوش گذاری

کلیه اتصالات در لوله کشی به غیر از اتصالات پیچ و مهره ای از سه نوع اتصال رزوه ای، جوشی و کوپلینگی می باشند. در اغلب پروژه ها تعداد نقشه های ایزومتریک و تعداد اتصال در خطوط زیاد بوده و جهت کنترل اجرای آنها و تعیین پیشرفت کار و همچنین ارائه صورت وضعیت های مربوط لازم است هر اتصالی را شماره گذاری نمود که اصطلاحاً به کلیه انواع اتصالات اعم از رزوه ای، جوشی و یا کوپلینگی این شماره گذاری سرجوش گذاری گفته می شود.

اسپول بندی (Spool)

با توجه به این موضوع که بخش اعظمی از خطوط لوله کشی در واحدهای صنعتی از محل هایی می گذرد که دسترسی به آنها مشکل است لازم است بخشی از کار که امکان اجرای آنها بر روی میز کار و یا کارگاه میسر است انجام گیرد. لذا پیش از اجرای کار مشخص می گردد که کدامیک از سرجوش ها در محل کارگاه انجام می گیرد و کدامیک در سایت. به مجموعه اتصالات و قطعات لوله متصل به آنها که در محل کارگاه پیش ساخت (Work Shop) ساخته شوند اسپول گفته می شود.

نحوه مدیریت اطلاعات گروه Piping

پس از انجام کارهای مقدماتی اجرای Piping، به نحوه سازماندهی دفاتر فنی، کنترل کیفیت و برنامه ریزی و کنترل پروژه اشاره می کنیم و چگونگی چارت سازمانی این گروه ها و تفکیک اختیارات و وظایف آنها همچنین به نحوه ایجاد نرم افزارها و جداولی که در طول پروژه مورد نیاز خواهد بود خواهیم پرداخت.

دفتر فنی Piping

دفتر فنی به عنوان مغز اطلاعاتی پروژه های پایپینگ دارای وظایف مهم و متعددی می باشد که ما به اختصار به اصلی ترین وظایف دفاتر فنی و همچنین نحوه آرایش نیروهای خواهیم پرداخت. عمده ترین وظایف دفاتر فنی Piping عبارت است از :

الف) بررسی کلیه مدارک و نقشه های Piping

ب) ایجاد نقشه های اجرایی که توسط طراح ارسال نگردیده.

ج) انجام کارهای مقدماتی دفتری جهت امور اجرایی.

د) ایجاد جداول و نرم افزارهای لازم برای کلیه گروه هایی که به نحوی مرتبط به امور Piping هستند.

ه) تنظیم گزارش های روزانه و هفتگی برای کنترل پروژه.

و) کنترل و به روز نمودن داده ها و اطلاعات ارسالی از سوی اجرا.

ز) اصلاح صورت وضعیت های پیمانکاران و کمک به تنظیم صورت وضعیت اصلی.

ح) بررسی مدارک انباری و مقایسه آنها با مدارک و نقشه ها.

ت) کمک به تنظیم گزارشات ماهانه که از سوی کنترل پروژه ارائه می گردد.

و … .

بررسی کلیه مدارک و نقشه های Piping

اولا : مدارک ارسالی از سوی کارفرما را با لیست و نامه ای که توسط آن مدارک ارسال گردیده، مقایسه نموده و از تکمیل بودن آنها اطمینان حاصل می شود.

ثانیا : مدارک ارسالی را با لیست مدارک کل که جزو مدارک اصلی پروژه محسوب شده مقایسه کرده نواقص مدارک توسط نامه به کارفرما اعلام می شود.

ثالثا : بررسی مدارک از نظر شمارگان بازنگری با شمارگانی که طبق آخرین رجیستری و یا Document List به پیمانکاری اعلام شده. در صورت مشاهده پایین بودن شمارگان بازگری مدرک نسبت به شماره بازنگری در لیست مدارک، این مدرک باطل و غیر اجرایی می باشد.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بهتا پایپ

تامین کننده انواع لوله و اتصالات

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید