اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970819326828036

نرخ درگیری در اینستاگرام چگونه محاسبه می‌شود؟

کد: 13970819326828036

https://goo.gl/SizmsR

، تهران , (اخبار رسمی): در این نوشته در خصوص تقلب برخی اینفلوینسرها، تعریف نرخ درگیری، نحوه محاسبه آن و اشتباه برندها در محاسبه نرخ درگیری صحبت خواهد شد.

نرخ درگیری در اینستاگرام چگونه محاسبه می شود؟
نرخ درگیری در اینستاگرام چگونه محاسبه می‌شود؟

تقلب برخی اینفلوئنسرها در نرخ درگیری و گول خوردن برندها!

۱- نرخ درگیری (Engagement Rate) چیست؟

انگیجمنت ریت یا همان نرخ درگیری سنجه‌ای از میزان ارتباط و واکنش کاربران یک فضا نسبت به یک محتوا است. به عنوان مثال:‌ وقتی یک کاربر (‌نصب کننده و استفاده کننده اینستاگرام) در یک فضا (‌اینستاگرام) با دنبال کردن یک ناشر (صفحه)‌که می‌تواند اینفلوئنسر نیز باشد، نسبت به محتوای مشاهده شده در صفحه اصلی نرم افزار (home یا دیواراصلی)‌ واکنش نشان می‌دهد برای صفحه‌ی مربوطه درصدی از نرخ درگیری (‌انگیجمنت ریت)‌ ایجاد می‌شود.

اینفلوئنسر:‌ به افراد تاثیرگذار یک فضا اینفلوئنسر گفته می‌شود. عموما در ایران اینفلوئنسرها به چهره‌های مشهور در اینستاگرام اطلاق می‌شود، گرچه به صورت جهانی در یوتیوب، توئیتر، تامبلر و سایر شبکه‌های اجتماعی نیز اینفلوئنسرهای مجازی وجود دارد.

واکنش: به عکس العمل کاربر پس از مشاهده یک محتوا گفته می‌شود که در عمل با لایک، کامنت، فوروارد (ارسال برای دیگری)‌، آرشیو (ذخیره‌سازی محتوا)، مشاهده کامل ویدئو، کلیک (در استوری و در شرایط خاص: فعال شدن دکمه‌ی بیشتر ببینید یا همان See More برای افرادی که بیش تر از ۱۰ هزار دنبال کننده دارند) و … معنا پیدا می‌کند.

۲-درصد نرخ درگیری چگونه محاسبه می‌شود؟

نرخ درگیری در اصل به ۲درصد روش محاسبه می‌شود:

۱- تقسیم میزان واکنش نسبت به تعداد کل فالور که مبنا است. (کل)
۲- روش دیگری هم وجود دارد که در اصل CTR است:‌ میزان واکنش نسبت به تعداد ایمپرشن یک پست (جزء)

به میزان جمع واکنش‌های هر محتوا (‌پست) نسبت به تعداد دنبال کنندگان (‌فالوور) درصد نرخ درگیری گفته می‌شود. در عمل جمع لایک، کامنت، آرشیو، فوروارد و کلیک را خواهیم داشت که در شرایط مختلف و به شرح ذیل فرق می‌کند.

مبنای شرایط زیر روش محاسبه کل است (روش اول)

برای پست
الف – اگر صفحه بیزینسی است: در این صورت مجموع لایک و کامنت و آرشیو تقسیم بر تعداد فالور
ب – اگر صفحه شخصی است:‌ مجموع لایک و کامنت تقسیم بر تعداد فالوور (‌به اینسایت و آمار آرشیو دسترسی نخواهیم داشت)

– برای استوری
الف – اگر صفحه بیزینسی است: مجموع میزان ریپلای (دایرکت نسبت به استوری) ، میزان رای در صورت رای گیری، میزان تپ بر روی استیکر (مثلا بر روی لوکیشن) تقسیم بر تعداد فالور
ب – اگر صفحه شخصی است:‌ فرقی نمی‌کند.

ابزارهای زیادی برای محاسبه انگیجمنت ریت به صورت آنلاین وجود دارد که به آن پرداخته خواهد شد.

اما اشتباه این روزهای برندها در محاسبه نرخ درگیری چیست؟

متاسفانه در کمپین‌های متعدد که رفتار برندها بررسی شد، مشاهده شده است که اولین چیزی که برای برندها مهم است تعداد فالور و دنبال کننده یک اینفلوئنسر است. البته همه را به یک چوب نباید زد، کسب و کارها به خیال خودشان دیگر مدیر دیجیتال مارکتینگ دارند و با سواد شده‌اند و این روزها هم این سمت و این رده شغلی هم مثل خیلی دیگر از تخصص‌ها در دهان به خوبی می‌چرخد و افراد کم سواد و کم تجربه بسیاری نیز در این حرفه برای برندها مشغول به کار هستند!

آن ها دیگر برای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ تنها به فالوورهای چند صدهزار نفری یک اینفلوئنسر نگاه نیانداخته و میزان لایک آن‌ها را هم مشاهده می‌کنند و میزان لایک یک اینفلوئنسر در نگاه اول یک مسئول اجرای کمپین شبکه‌های اجتماعی معیار اصلی تلقی شده و به عنوان نرخ بالا یا پایین انگیجمنت ریت در نظر گرفته می‌شود.

همین دیدگاه و عرف، سم مهلکی است در انتخاب غلط یک اینفلوئنسر می‌شود اوضاع و احوال این روزهای فعالیت برندها در شبکه های اجتماعی، گول خوردن، نتیجه نگرفتن و بی اعتماد شدن به فضا است.

تقلب اینفلوئنسرها در نرخ درگیری چیست؟
چند مورد تقلب وجود دارد که تیتروار در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، چرا که شرح هر کدام هفتاد من مثنوی است.

۱- خرید لایک فیک خارجی (قدیمی و منسوخ شده) که مبتدیان استفاده می‌کنند.

۲- خرید لایک فیک ایرانی ( و به انقراض) که با آمدن اپلیکیشن‌های درون سکه‌ای استفاده می‌شود.

۳-استفاده از بات‌های خارجی (‌بسیار قدیمی) که مخصوص نسل اول اینفلوئنسرها بود.

۴- استفاده از بات‌های ایرانی : تقریبا رایج و اشباع.

۵- استفاده از اسپانسر اینستاگرام (دکمه پروموت): جدید و مخصوص حرفه‌ای‌ها

لازم به ذکر است مورد آخر به صورت حرفه‌ای توسط اینفلوئنسرهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد بدین معنا که در بعضی از پست‌های خود نه همه‌ی پست‌ها از دکمه‌ی پرموت و در صورت تبلیغی بودن پست با اطلاع برند و تارگت کردن درخواستی توسط برند مورد استفاده قرار می‌دهند.

راه چاره چیست؟

باید محاسبه نرخ انگیجمنت ریت یک اینفلوئنسر مبنای جدیدتری نسبت به عرف موجود در ایران پیدا کند و آن توجه کردن به کامنت‌های یک پست است.

آن هم نه جمع زدن و مشاهده‌ی تعداد کامنت. متاسفانه تنبلی و عادت به دیدن عدد منجر به رفتار غیرحرفه‌ای از سوی ما شده و باز باعث می‌شود افراد گول بخورند. باید کیفیت کامنت‌ها مورد توجه قرار گیرد چرا که بر روی بسیاری از صفحه‌های اینستاگرام در ایران ربات فعال است که می‌آیند پایین پست‌ها و به صورت سیستماتیک کامنت‌های شعاری می‌گذارند.

عبارت‌هایی همچون جملات قصار زیر در اینستاگرام زیاد مشاهده می‌شود:

از پیج ما هم دیدن فرمایید.

لایک

قلب

پست‌های خوبی دارید

و …

اعلام خطر:‌ جدیدا افراد حرفه‌ای‌تر شده‌اند و با گذاشتن کامنت‌های کلی نامفهوم و غیر شعاری میزان تشخیص کامنت واقعی از غیر واقعی را دشوار می‌کنند. راهکار کامل که ندارد اما راهکار کلی در این است که با توجه به پست منتشر شده میزان ارتباط کامنت را سنجید.

کدام اینفلوئنسرها تقلب می‌کنند:

متاسفانه کمپین‌های بسیاری از برندهای بزرگ دیده می‌شوند که به‌واسطه همان جذابیت تعداد لایک توسط اینفلوئنسرهایی که برای همه شناخته شده است اجرایی شده که همه می‌دانند میزان لایک آن‌ها دروغین و به اصطلاح فیک است.

اما اینفلوئنسرهای بسیاری هستند که همچنان پرقدرت برای برندهایی که تازه با این روش جذاب و جدید دیجیتال مارکتینگ (‌اینفلوئنسر مارکتینگ) آشنا شده‌اند کمپین اجرا کرده و کسب و کارها هم بالطبع متوجه قضیه نیستند.

نتیجه گیری : به میزان و کیفیت کامنت پست‌ها باید توجه کرد و آن را معیار بازدهی یک صفحه قرار داد و نه میزان لایکی که به ۵ روش قابلیت بالارفتن دارد.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر در خصوص اسپانسر اینستاگرام می‌توانند به صفحه ادسنسور مراجعه کنند. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ادسنسور

AdSensor ® ادسنسور از۱۳۹۴ Social Media Agency شش تست آنلاین در زمینه اینفلوئنسر شدن و آزمون سلبریتی مشاوره برند تبلیغات کریپتو و NFT تبلیغات در شبکه های اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ انواع تست تبلیغات در تلگرام ، تبلیغات در اینستاگرام و اینفلوئنسرمارکتینگ در ایران مهم ترین کانال های بازاریابی شبکه های اجتماعی در ایران می باشند . ادسنسور تنها برند معتبری است که در ایران به طور موثر و معتبر اقدام به تبلیغات سیستماتیک در شبکه های اجتماعی می نماید.کاربر داشبورد پیشرفته ای دارد که گزارش کامل کمپین تبلیغاتی خود را خواهد دید. اجرای ۳۰۰۰ کمپین با ۵۰۰ برند و ۸۰۰۰ ناشر ، کارنامه ادسنسور است

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تبلیغات و روابط عمومی