اطلاعات تماس
  • 090595*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970821327419642

آشنایی با سوئیفت و شبکه بین بانکی

کد: 13970821327419642

https://goo.gl/WP6zJk

، (اخبار رسمی): سیستم سوئیفت برای ارسال و دریافت پیام‌های ارزی بین بانک‌های داخل و خارج کشور فعالیت می‌کند.

سوئیفت
سوییفت

بحث سوییفت برای مردم در شروع تحریم‌ها در سال ۱۳۹۱ مطرح شد. جایی که صحبت از قطع روابط بین بانکی ایران و خارج از کشور شد.

این سیستم همانند یک پیام رسان است که در حوزه مالی پیام‌های معینی را بین نهادهای مالی در دنیا انتقال می‌دهد و به نهادهای مالی و بانک‌ها اجازه دسترسی به حساب‌های مالی خود را از راه دور می‌دهد.

ایده این سیستم در ابتدا در سال ۱۹۷۳ در بروکسل بلژیک شکل گرفت و به دنبال ایجاد یک بستر ایمن و سریع برای پیام‌های بانکی در سال ۱۹۷۷ اولین پیام توسط آن منتقل شد. این سیستم با ایجاد دو سرور در هلند و آمریکا فعالیت‌های بین بانکی را در سراسر دنیا رهبری می‌کرد اما پس از حوادث یازده سپتامبر و حمله به برج‌های دو قلو و سازمان تجارت جهانی بازماندگان حادثه که اکثرا از روسای نهادهای مالی بودند برای جلوگیری از اتفاقات بعدی تصمیم به رهگیری تراکنشات مالی تروریست‌ها گرفتند.

به پیشنهاد یکی از مدیران وال استریت راهکار رهگیری تراکنشات مالی از طریق سوییفت به رییس جمهور ایالات متحده آمریکا داده شد و بوش به OFAK که همان دفتر کنترل دارایی‌های خارجی فدرال رزرو است دستور داد تا به بهانه حضور سوییفت در خاک آمریکا و حفظ امنیت آن از طریق احضاریه اداری و همکاری با CIA و FBI جست‌وجوهایی را در دیتابیس آن برای دنبال کردن تبادلات بانکی افراد و سازمان‌ها انجام دهند. با عمومی شدن این خبر اعتراضاتی از سوی اعضای این سیستم در خصوص نقض مقررات شکل گرفت و اقداماتی جهت بازسازی آن صورت گرفت . به این ترتیب در سال ۲۰۱۰ یک سرور جدید در سوییس و یک سرور کنترلی در هنگ کنگ ایجاد شد تا اطلاعات تبادلات مالی اروپا در سرورهای امریکا ذخیره نشود. هر چند بعدا ایالات متحده آمریکا با اتحادیه اروپا قراردادی بین‌المللی برای امکان دسترسی به تراکنش‌های مالی شهروندان اروپایی و غیر اروپایی تحت شرایطی را امضا کرد.

دیگر کشورها نیز برای مقابله با جاسوسی از سوئیفت سامانه‌های موازی را برای خود ایجاد کنند. به عنوان مثال چین سامانه CIPS و روسیه CYBERFT و هند SFMS را برای مبادلات بانکی خود ایجاد کردند. خود آمریکا نیز برای مقابله با جاسوسی متقابل سامانه FEDMAIL را ایجاد کرد.

پس از اعمال تحریم‌ها در سال ۱۳۹۱ تبادلات بانکی داخلی و خارجی مختل شد و بانک مرکزی با ایجاد سیستم سپام (SEPAM) مشکل بانک‌های داخلی را بر طرف کرد اما تا برجام مشکل ارتباط با بانک‌های خارج از کشور همچنان وجود داشت. پس از برجام هم بانک‌های بزرگ به دلیل تهدیدهای آمریکا و به بهانه‌ی FATF همچنان از ارتباط با بانک‌های ایران خودداری کردند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کوین اکستند

فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال و بیت کوین

اطلاعات تماس
  • 090595*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | بانک، بیمه و سرمایه