کد: 139710263409610057

فیستول چیست و علائم آن چیست؟

کد: 139710263409610057

https://goo.gl/s1vGmq

، تهران , (اخبار رسمی): فیستول کانالی است که زیر پوست تشکیل و غدد عفونی مسدود شده را به بخش آبسه شده مقعد متصل می‌کند. فیستول می‌تواند با و یا بدون آبسه مقعد تشکیل و درست به پوست کفل نزدیک مقعد متصل شود.

فیستول چیست و علائم آن چگونه است؟
فیستول چیست و علائم آن چیست؟

در اکثر موارد راه درمان آبسه جراحی با لیزر است و پوست مجاور مقعد برای تخلیه عفونت با لیزر شکاف داده می‌شود. این کار در مطب توسط بی‌حس‌کننده بدون درد و خون‌ریزی در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود

فیستول (ناسور) مقعد غالبا ناشی از آبسه قبلی یا فعلی مقعد است و برای بیش از ۵۰ درصد از بیمارانی که آبسه مقعد دارند پیش می‌آید. 

آبسه مقعدی چیست؟

آبسه مقعد ، حفره‌ای است عفونی پر از چرک در کنار مقعد یا رکتوم. تقریبا نود درصد آبسه به خاطر عفونت حاد در غدد داخلی مقعد است. بعضی مواقع باکتری یا مدفوع یا مواد خارجی غدد را مسدود و وارد بافت اطراف رکتوم یا مقعد می‌شوند و پس از تجمع آبسه ایجاد می‌کنند.

طبقه بندی فیستول و آبسه مقعدی

آبسه مقعدی براساس محل و موقعیت آنها نسبت به ساختار تشکیلی و پیرامونی مقعد و رکتوم طبقه بندی می‌شوند مانند اطراف مقعد، ایسکیوآنال، intersphincteric یا supralevator. در این طبقه‌بندی، ناحیه اطراف مقعد بیشترین و supralevator کمترین موارد را دارا هستند. اگر هریک از این آبسه‌ها به صورت پیرامونی دور مقعد یا رکتوم پخش شوند به آن آبسه نعلی گفته می‌شود.

فیستول‌ها براساس ارتباطشان با بخش اسفنکتر مقعد (عضله‌هایی که اجازه کنترل مدفوع را به شخص می‌دهند) طبقه بندی می‌شوند. طبقه‌بندی آنها به صورت intersphincteric transsphincteric ،suprasphincteric ،extrasphincteric است. نوع Intersphincteric عمومی‌ترین و extrasphincteric نادرترین است. این طبقه بندی‌ها برای تعیین نوع درمان فیستول بسیار مهم هستند.

علائم فیستول وآبسه مقعدی

نشانه‌های معمول آبسه شامل درد آنورکتال، ورم، سلولیت اطراف مقعد (قرمزی پوست) و تب است و بعضی اوقات هم خون‌ریزی مقعد یا علائم ادراری مانند اشکال در شروع یا کلا ادرار دردناک دیده می‌شود. بیمارانی که دچار فیستول هستند معمولا سابقه آبسه مقعدی داشته‌اند و از علائمی مانند درد آنورکتال، تخلیه پوست اطراف مقعد، خارش و بعضی مواقع خون‌ریزی رنج می‌برند.

آزمایشات فیستول

معاینه جسمی همراه با سابقه دقیق بیمار از لحاظ علائم آنورکتالی ضروری هستند. نشانه‌هایی از قبیل تب، قرمزی، ورم و نرمی حاکی از آبسه هستند. ضمنا هرچند اکثر آبسه‌ها روی پوست بیرونی مقعد قابل مشاهده هستند ولی باید خاطر نشان کرد در بعضی موارد به غیر از درد مقعد هیچ نشانه ظاهری وجود ندارد.

در آزمایش فیستول مقعدی، بخش خارجی که مدفوع یا خون از آن خارج می‌شود قابل روئیت است و بافت متورم در بخش خارجی دال بر فیستول رسیده و کامل است ولی در بعضی مواقع فیستول خود بخود بسته می‌شود و تخلیه متناوب می‌شود که در این حالت تشخیص آن در زمان معاینه مشکل می‌شود.

گفتگوی پزشک با بیمار

اکثر آبسه‌ها و فیستول‌های مقعدی براساس معاینه پزشکی تشخیص داده می‌شوند ولی بعضی اوقات مطالعات بیشتری لازم است. امروزه برای تشخیص آبسه‌های عمیق و نعلی و مشاهده شیار فیستول از سونوگرافی اندوآنال دو بعدی و سه بعدی استفاده می‌شود. در این حالت برای دقت بیشتر به مسیر فیستول آب اکسیژنه تزریق می‌شود. سی تی اسکن هم برای بیمارانی که دچار عفونت حاد شده‌اند یا مشکلات پزشکی دیگری با علائم مشابه دارند (مثل بیماری کرون) راه حل مناسبی است. ام آر آی هم دقت بالای ۹۰ درصدی دارد تا شیار فیستول مشخص شود.

درمان فیستول

در اکثر موارد راه درمان آبسه جراحی با لیزر است و پوست مجاور مقعد برای تخلیه عفونت با لیزر شکاف داده می‌شود. این کار در مطب توسط بی حس کننده بدون درد و خون‌ریزی در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود و برای عفونت‌های حادتر یا بیمارانی که قند خون یا مقاومت بدنی کمتری دارند این عمل در کلینیک انجام می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این بیماری به سایت کلینیک پایتخت مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک پایتخت

مرکز درمان بیماریهای نشیمنگاه (بواسیر، هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی و زگیل تناسلی) با استفاده از تجهیزات مدرن و روز دنیا و با کادری مجرب و حرفه ای

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان