اطلاعات تماس
  • 091977*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802103644310797

درمان شقاق یا فیشر مقعد با جراحی اسفنکتروتومی

کد: 139802103644310797

http://bit.ly/2XY7Z30

، تهران , (اخبار رسمی): درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی به میزان قابل توجهی موجب کاهش درد شقاق مقعد می‌شود، این جراحی به دو صورت باز و بسته تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی صورت می‌گیرد.

درمان شقاق یا فیشر مقعد با جراحی اسفنکتروتومی در کلینیک زارعی
درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی در کلینیک زارعی

در روش درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی بسته، یک برش بر روی شیار جانبی زده شده و از آن شیار عضله اسفنکتر یا دریچه را بیرون کشیده و قسمتی از آن را بسته به میزان پیشرفت شقاق مقعد قطع می‌کنند

درمان شقاق یا فیشر مقعد با جراحی اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد

درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی، عمل جراحی ساده‌ای است، که طی آن اسفنکتر برش یا کشش داده می‌شود. اسفنکتر در واقع همان عضله دایره‌ای مقعد است که وظیفه کنترل دفع و باز و بسته شدن دریچه مقعد را بر عهده دارد.

هدف از جراحی اسفنکترومی درمان شکاف دیواره مقعد یا همان فیشر از طریق کاهش اسپاسم عضله است. این جراحی به عنوان آخرین راه برای درمان این بیماری صورت می‌گیرد یعنی اگر سایر درمان‌ها مثل استفاده از رژیم غذایی پرفیبر، مصرف نرم کننده‌های مدفوع، بوتاکس و … پاسخگوی درمان نباشد، درمان شقاق با جراحی اسفنکتروتومی صورت می‌گیرد.

نحوه انجام جراحی اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد

برای انجام این روش جراح یک برش کوچک در اسفنکتر داخلی مقعد ایجاد می‌کند. هدف از این برش این است که فشار اسفنکتر را کاهش دهد زیرا هنگامی که فشار بیش از حد بالا است، شکاف‌های مقعد قادر به بهبودی نیستند.

این درمان تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می‌گیرد و معمولاً نیازی به بستری شدن در بیمارستان نخواهد بود. یعنی بیمار می‌تواند پس از عمل به خانه بازگردد. پس از عمل حدود شش هفته طول می‌کشد تا عروق این ناحیه به طور کامل بهبود یابد، اما اکثر افراد قادر به ادامه فعالیت های عادی خود از جمله رفتن به محل کار در عرض یک تا دو هفته پس از عمل جراحی هستند. اغلب افراد پس از این عمل شاهد کاهش درد شقاق مقعد به میزان قابل توجهی هستند اما درد هنگام اجابت مزاج و یا مشاهده خون بر روی دستمال سرویس بهداشتی تا چند هفته پس از عمل طبیعی است.

جراحی اسفنکتروتومی بسته

در روش درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی بسته یک برش بر روی شیار جانبی زده شده و از آن شیار عضله اسفنکتر یا دریچه را بیرون کشیده و قسمتی از آن را بسته به میزان پیشرفت شقاق مقعد قطع می‌کنند. انجام این روش جراحی ریسک آسیب به مخاط روده را به همراه داشته از همین روی نیاز به دقت بالایی دارد.

جراحی اسفنکتروتومی باز

این روش مشابه جراحی بسته است با این تفاوت که این بار برش (نیم الی یک سانتی متری) بر روی کانال مقعد زده می‌شود. در پایان عمل قسمت انتهایی برش را بسته به شرایط بیمار باز گشته و یا می‌بندند.

خطرات و عوارض جراحی اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد

جراحی شقاق با روش اسفنکتروتومی از روش‌های موثر در درمان شقاق است اما مانند هر جراحی دیگری سختی‌های خود را داشته و عوارضی دارد که شامل اختلالات دفع مدفوع، اختلال در کنترل گاز روده، آبسه مقعدی،درد، و خونریزی حین عمل  است که در آن  صورت نیاز به بخیه دارد اما  این عوارض برای تمامی افراد ایجاد نمی شود.

با وجود موثر بودن درمان جراحی اسفنکترومی مقعد، این روش به عنوان بهترین روش شناخته نمی‌شود. چرا که جراحی عوارض و خطرات بسیاری را به همراه دارد و از همین روی به جز در موارد محدود انجام نمی‌پذیرد. در حال حاضر مدرن‌ترین و قطعی‌ترین روش، درمان شقاق با لیزر است. زیرا لیزر هیچ یک از معایب جراحی مانند درد، خونریزی، بستری شدن در بیمارستان، پرداخت هزینه‌های گزاف، احتمال ابتلا به عفونت و … را به همراه ندارد به علاوه این روش چون هیچ آسیبی به عضله اسفنکتر وارد نمی‌کند، از بی اختیاری مدفوع نیز جلوگیری خواهد کرد. از همین رو بهترین روش، درمان با لیزر شناخته می‌شود.

مراقبت‌های پس از درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی

معمولاً دوره بهبودی پس از این جراحی در حدود 6 هفته به طول می‌انجامد، اما اغلب افراد در این دوره می‌توانند به کار‌های روزمره خود نیز برسند. در این دوره مشاهده می‌شود که درد شقاق به میزان زیادی کاهش یافته است. اما مراقبت از خود در این دوره بسیار حائز اهمیت است چرا که می‌تواند در نتیجه درمان تا حد زیادی تاثیرگذار باشد.

برخی از توصیه‌های مراقبتی پس از درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی شامل موارد زیر است.

  • افزایش میزان استراحت در طول روز 
  • افراد باید سعی کنند بی‌حرکت نباشند و تا جایی که توان دارند پیاده روی کنند.
  • حمام رفتن در دوره نقاهت پس از عمل مانعی ندارد اما باید ناحیه مقعد با حوله نرم خشک شود.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب 
  • داشتن رژیم غذایی پر فیبر
  • اگر فرد در معرض یبوست قرار دارد با مشورت پزشک از داروهای نرم کننده و مسهل استفاده کند.
  • داروهای مسکن بر طبق نظر پزشک و در ساعات تعیین شده مصرف شود.
  • استفاده از حمام سیتز پس از این عمل می‌تواند تا حد قابل توجهی در بهبودی موثر باشد.
  • برای کاهش فشار وارده به مقعد هنگام دفع از یک چهارپایه کوچک استفاده شود.
  • به جای استفاده از دستمال توالت معمولی از دستمال های مرطوب استفاده شود.
  • استفاده از صابون‌های بدون بو 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک زارعی

اگر برای درمان بیماری هایی مثل هموروئید ( بواسیر )، شقاق ، فیستول و کیست مویی  به دنبال کلینیک مجهز و یک پزشک متخصص با تجربه و حرفه ای در این زمینه هستید کلینیک زارعی یکی از ایده آل ترین انتخاب هاست. ما فقط در کلام این را نمی گوییم که کلام ادعایی بیش نیست. آمار بالای درمان های موفق ما در کنار رضایت بالای بیماران و مراجعین به کلینیک ما گویای همه چیز است.

اطلاعات تماس
  • 091977*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان