اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139803213753512000

ساعت غذایی عامل لاغری بدون رژیم

کد: 139803213753512000

http://bit.ly/2RfhTuQ

، (اخبار رسمی): چگونه بدون رژیم غذایی لاغر شد؟ ساعت غذایی عامل کاهش وزن است که در درازمدت بدون آنکه از رژیم خاصی پیروی کرد، می‌توان چندین کیلو کم کرد.

ساعت غذایی :عامل لاغری بدون رژیم
ساعت غذایی عامل لاغری بدون رژیم

افراد همیشه با چند تغییرات کوچک در برنامه هفتگی خود می‌توانند سلامت بدن خود را بهبود ببخشند.

در ادامه سعی شده با استفاده از پژوهش جدیدی که منجر به گرفتن جایزه نوبل پزشکی در سال ۲۰۱۷ شده است، راه حلی ساده برای لاغر شدن بدون دردسر ارائه شود.

در یک پژوهش از شرکت کنندگان خواسته شد تا با استفاده از یک اپلیکیشن هرچه را که می‌خورنند ثبت کنند. نتیجه پژوهش، پژوهشگران حیرت زده کرد. نصف بیشتر افراد بیش از ۱۵ ساعت در حال خوردن بودند.

آیا خوردن در طول روز مشکل ساز است؟ اگر از افرادی هستید که فقط غذای سالم میل می‌کنند و کالری خود را دائم کنترل می‌کنند مهم است که بدانید کالری را ساعت ۳ بعد ازظهر دریافت کرد یا ۷ شب؟ یک جمله از گذشته: چیزی را برای خوردن انتخاب کن که برایت مفید باشد. 

دانشمندان تازه به این حرف افراد پی برده‌اند و نام آن را ساعت بدن گذاشتند.

ساعت بدن

این پدیده که معروف به ریتم شبانه است براساس چرخش زمین در بدن فعالییت می‌کند.

این بدان معنی است بدن که یک موجود جهش یافته است که خود را با شب و روز عادت می‌دهد و سوخت و سازش را مطابق با شب و روز تنظیم می‌کند و به راحتی بر مکانیزم‌های بدن نظارات می‌کند. نمونه‌ای از این مکانیزم‌ها به خواب و متابولیسم می‌توان اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۷ سه دانشمند آمریکایی که برنده جایزه نوبل در بخش پزشکی شده بودند با ارائه مقاله‌ای در مورد ارگانیسم چند سلولی بدن به نکته عجیبی پی بردند که بدن با استفاده از شب و روز الگویی برای خواب و بیداری تنظیم می‌کند و آن را ژن‌های ساعت نامیدند.

در خلال تحقیقات بعضی از ژن‌ها را در محیط تاریک نگه داری و مشاهده کردند که ژن‌ها به راحتی خود را با تاریکی وفق داده و عملکرد خود را با آن تنظیم کرده بودند.

یعنی هر چی میل می‌شود چه مقدار باید صرف انرژی برای بدن شود و چه مقدار چربی را این ژن‌ها با استفاده از شب و روز تنظیم می‌کنند.

پژوهش دیگری در این رابطه اذعان کرد: «در بدن ما غذاخوردن دارای الگویی است که نرم افزار غذایی نام دارد و از آن الگو پیروی می‌کند. به عنوان مثال در زمان انسان غارنشین هر زمان آنها گرسنه می‌شدند به شکار می‌رفتند و غذا برای خود تامین می‌کردند. اما شرایط با هزار سال پیش فرق کرده و الان همه یخچال دارند و راحت می‌توان مواد غذایی  را در آن گذاشت.

برای همین هر زمان هرچه لازم باشد می‌توان خورد ولی گذشتگان برای خوردن ساعت معین مشخص می‌کردند که چه باید بخورند. بسیاری افراد شب بلند می‌شوند به راحتی یک اسلایس کیک می‌خورند و به راحتی ۵۰0 کالری را وارد بدن کرده که بیشتر آن به صورت چربی ذخیره خواهد شد‌.

در این پژوهش مشخص شد که کربو هیدرات اصلی، مواد مغذی، روغن‌‌ها و پروتیین‌ها را باید در زمان مشخص مصرف کرد.

پژوهشگری به نام Peek پیشنهاد کرد که تا قبل از ۳ بعد از ظهر بیشتر کربو هیدرات که شامل (غلات ،نان،برنج ونشاسه) را دریافت کرد چون تا آن زمان بدن ترشح انسولین متفاوتی خواهد داشت و در قبال آن سوخت مناسب را برای بدن تولید می‌کند. بعد از ساعت 3 بازدهی بدن رفته رفته کم می‌شود، تبدیل این غذا به سوخت کمتر می‌شود و بیشتر به صورت چربی انباشه می‌شود. در شام باید وعده افراد بیشتر شامل پروتیین و کربو هیدرات‌هایی متشکل از سبزیجات باشد.

بدن به طور طبیعی نیاز به بازسازی مجدد دارد که مدت ۶ تا ۸ ساعت برای این کار نیاز است. در این زمان از حالت سوزاندن قند و گلوکز  به سمت سوزاندن چربی روی می‌آورد. در کنار آن کتون تولید می‌کند که بسیار موثر برای عملکرد مغز است. همچنین سم زدایی در بدن  همزمان انجام می‌شود. 

در این زمان در بدن عملیاتی انجام می‌شود که بدن به دنبال بازیافت سلول‌ها است اما اگر قابل بازیافت نباشد آن را از بدن خارج خواهد کرد.

در قسمت روده پرزهایی وجود دارد که نیاز دارند برای مدتی هضم کردن مواد غذایی انجام نداده و خود  را در این زمان بازسازی کنند. هر ۱۰ تا ۱۵ روز بدن این پرزها را دوباره تولید می‌کند و هر شب ۷ تا ۱۰ درصد سلول‌های مرده‌ی پرزها را از بدن خارج و سلول‌های جدید جایگزین می‌کند.

به همین دلیل بدن به ۸ تا ۱۰ ساعت استراحت نیاز دارد. بهترین مثال آن تعمیر یک خیابان است. برای تعمیر یک خیابان که آسفالت آن خراب است باید خیابان خالی باشد و گرنه با ترافیک قابل بازسازی نیست.

چه قدر باید فاصله بین شب تا صبح داشت تا بدن بتواند این عملکرد را به خوبی اجرا کند. در پژوهش انجام شده از کسانی که بیش از ۱۴  ساعت در حال غذا خوردن بودند خواسته شد تا خورد ن خود را کم تر از ۱۰ تا ۱۲ ساعت کنند و همچنین  به انها اجازه داده شد هر چه می‌خواهد در این ۱۲ ساعت بخورند و  کالری دریافتی راهم تغییر ندهند.

اما نتیجه به دست آمد همگان را حیرت زده کرد. بدن در این حالت بهتر استراحت کرده، خواب عمیق‌تر داشته و هورمون رشد در کنار آن  انجام گرفته است و بعد از ۱۶ هفته افراد 4 کیلو وزن کم کرده بودندبدون آنکه رژیم خاصی داشته باشند.

بعضی از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که کالری را خوب رعایت کرده و بیش از۱۲ ساعت می‌خورند اما جالب است که وزن انها نسبت یه کسانی که کمتر از ۱۲ ساعت در حال خوردن بودند وزن کم‌تری را کم کرده بودند.

اما دلیل اصلی آن چیست؟ ساعت غذای که در بالا اشاره شد هدف اصلی وزن کم کردن است که نباید از ان غافل شد. چه طور آن را تنظیم کرد؟ کار ساده ای است:

  •  از اولین چیزی که خورده می‌شود تا اخرین چیزی که میل می‌شود ۱۲ ساعت بیشتر فاصله نباید وجود داشته باشد.
  • اگر دیر غذا میل می‌شود بهتر است صبحانه نیز دیر خورده شود تا بدن خود را به آن عادت دهد.
  • کربو هیدرات را تا ساعت ۳ دریافت کرد و از آن به بعد تا قبل از خواب به خوردن پروتئین و سبزیجات روی آورد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | سلامت و زیبایی