اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804033793912020

شرح سیر و سلوک الی الله در اوصاف الاشراف خواجه نصیرالدین طوسی

کد: 139804033793912020

http://bit.ly/2Ry9ovh

، قم , (اخبار رسمی): رساله کوتاه عرفانی در شرح سیر و سلوک الی الله به زبان فارسی است که در آن، بیان طریقت و روش اهل سلوک و عرفان مبتنی بر روش عقلانی است. کاربرد اصطلاحات و تعبیرات فلسفی در جای جای این اثر قابل مشاهده است. خواجه با نگاشتن اوصاف الاشراف و مقامات العارفین، مقام خود را به عنوان یک عارف تثبیت کرده است.

شرح سیر و سلوک الی الله در اوصاف الاشراف خواجه نصیرالدین طوسی
رساله کوتاه عرفانی در شرح سیر و سلوک الی الله از خواجه نصیرالدین طوسی به زبان فارسی

رساله کوتاه عرفانی در شرح سیر و سلوک الی الله به زبان فارسی در واپسین سال‏‌های عمر نویسنده نوشته شده است.

اسلوب خواجه در این رساله بیان طریقت و روش اهل سلوک و عرفان مبتنی بر روش عقلانی است. وی مباحث عرفانی را به زبان فلسفی بیان کرده و پیداست که این اثر را یک فیلسوف نوشته، نه یک نویسنده حوزه عرفان و تصوف. کاربرد اصطلاحات و تعبیرات فلسفی در جای جای این اثر قابل مشاهده است.

خواجه با نگاشتن اوصاف الاشراف و مقامات العارفین (شرح نمط نهم اشارت) مقام خود را به عنوان یک عارف تثبیت کرده است. وی با دفاع از «حسین بن منصور حلّاج» و « بایزید بسطامی» در اوصاف الاشراف، به عنوان اولین عالم شیعی، به صراحت از ساحت چنان عاشقانی ازاله تهمت کرد.

ابوجعفر محمد بن محمد بن حسن مشهور به خواجه نصیرالدین، شاعر، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، ریاضیدان، منجم، پزشک و معمار ایرانی کنیه‌اش «ابوجعفر» و به القابی چون «نصیرالدین»، «محقق طوسی»، «استاد البشر» و «خواجه» شهرت دارد. وی سنت فلسفه مشائی را که پس از ابن سینا در ایران رو به افول گذاشته بود، بار دیگر احیا کرد. وی مجموعه آرا و دیدگاه‌های کلامی شیعه را در کتاب تجرید الاعتقاد گرد آورد. او رصدخانه مراغه را ساخت و در کنار آن کتابخانه‌ای به وجود آورد که نزدیک به چهل هزار جلد کتاب در آن بوده است. او با پرورش شاگردانی (همچون قطب الدین شیرازی) و گردآوری دانشمندان ایرانی عامل انتقال تمدن و دانش‌های ایران پیش از مغول به آیندگان شد.

مصحّح بر اساس سه نسخه (نسخه سفینه تبریز، نسخه کتابخانه ملی، نسخه کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی)، تصحیح انتقادی انجام داده است. نسخه سفینه تبریز و نسخه کتابخانه ملی از قدیمیترین نسخ اوصاف الاشراف هستند که اساس مصحّح بوده‌‏اند.

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب اوصاف الاشراف خواجه نصیرالدین طوسی می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به نشانی ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب