اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804043799112020

حقایق؛ ماحصل بیش از نیم قرن سیر و سلوک

کد: 139804043799112020

http://bit.ly/2RH8woh

، قم , (اخبار رسمی): این کتاب، در طى شش مقاله به شناخت منش‌هاى روا و ناهنجارى‌ها بر بنیاد روش‌هاى عقلى و مأثورات شرعى پرداخته و رازورانه ریشه‌هاى فضایل و رذایل انسانى و احکام و عبادات ربانى را بازگو ساخته است. پایه و دست‌مایه نویسنده در سرشت این اثر، همان کتاب محجة البیضاء فی تهذیب الإحیاء بوده است.

حقایق (ترجمه الحقائق فی محاسن الاخلاق فیض کاشانی
فیض کاشانی در کتاب الحقائق، مباحث اخلاقی را با توجه به تمامی‏ ابعاد معنایی‌‏اش بررسی کرده است.

ترجمه کتاب حقائق فیض کاشانی بنا به نظر مشهور، آخرین تالیف نویسنده محسوب می‏‌شود. در حقیقت این کتاب ماحصل بیش از نیم قرن سیر و سلوک عالمی‏ است که پس از تالیف و تصنیف در حدود ۲۰۰ کتاب نگاشته است.

محمد محسن فیض کاشانی از علما و عرفای نامی‏ قرن یازدهم هجری است. بهره‌مندی فیض از محضر عالمان بزرگ عصر خویش نظیر محمد تقی مجلسی، شیخ بهایی، میرداماد و ملاصدرا، سبب پرورش دانشمندان برجسته‌‏ای همچون علامه مجلسی صاحب بحارالانوار و سید نعمت الله جزایری مولف انوار النعمانیه شد. تفسیرصافی، الوافی و حق الیقین از آثار اوست.

مشهورترین استادان و ناموران اجازه اجتهاد و نقل روایت فیض در اصفهان، محمد تقی مجلسی (-۱۰۷۰ق.)، شیخ بهایی (-۱۰۳۱ق.) در علوم فقه و حدیث و تفسیر و میرداماد (-۱۰۴۰ق.)، میرفندرسکی (-۱۰۵۰ق.) و ملاصدرا (-۱۰۵۰ق.) در فلسفه، عرفان و کلام بوده‌‏اند‏. پس از آن با شنیدن خبر ورود سید ماجد بحرانی (-۱۰۲۸ق.) به شیراز، از اصفهان به آن جا رفت و مدت دو سال نزد او به تکمیل علم حدیث و روایت پرداخت و از او نیز اجازه نقل روایت گرفت و به اصفهان بازگشت و بار دیگر در حلقه درس و بحث شیخ بهایی حاضر شد و استفاده‏‌های شایان برد.

در این سال‏‌ها که فیض از تقلید مستغنی و برای حج مستطیع شده بود، عازم بیت الله الحرام شد و در آنجا به ملاقات شیخ محمد فرزند حسن فرزند زین الدین عاملی (-۱۰۳۰ق.) رفت و از آن استاد پس از استفاده‌‏های علمی‏، اجازه روایت و نقل حدیث دریافت کرد. او پس از مراجعت از مکه به شهرهای دیگر ایران مسافرت کرد و از دانشمندان آن شهرها بهره برد تا زمانی که ملاصدرا از شیراز به قم مهاجرت کرد و در کهک قم اقامت گزید. در این موقعیت که ملاصدرا دوره ریاضت و علم باطنی را شروع کرده بود، ملامحسن و ملاعبدالرزاق لاهیجی به سویش شتافته، مدت هشت سال مونس تنهایی او بودند و در مصاحبت‏‌های شبانه روزی با استاد استفاده کامل معنوی می‏‌بردند.

کتاب الحقائق در موضوع اخلاق و خلاصه گونه‌ای است از کتاب بسیار مهم و گرانقدر مولف محجه البیضا کتاب به تعبیر مولف در 6 مقاله تدوین شده است:

  • مقاله اول در سه باب، علم، عقاید و معرفت نفس را در ضمن فصولی به بحث کشیده است.
  • مقاله دوم از مبادی اخلاق و خوب‌های ناشایسته و راه پیرایش آنها از صفحه جان سخن گفته است.
  • مقاله سوم، عمده در تبیین دیدگاه اسلام درباره دنیا، حب مال و راه مبارزه با فریفتگی های آن دواست و در ضمن آن از زهد، جور، بخل و... بحث شده است.
  • در مقاله چهارم، مکارم اخلاق بحث شده.
  • در مقاله پنجم عبادات و اسرار آنها
  • در مقاله ششم که بیانگر دیگر اعمال صالحه است و ضمن آن از توبه، محاسبه و مراقبه، تفکر و تدبر، یاد مرگ و برادری و دوستی سخن به میان آمده است.

از مهم‌ترین ویژگی‏‌های این کتاب این است که نویسنده مباحث اخلاقی را با توجه به تمامی‏ ابعاد معنایی‌‏اش (عرفانی، فقهی، کلامی‏ و …) بررسی کرده است.

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب ترجمه الحقائق فی محاسن الاخلاق فیض کاشانی می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب