اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804043802412020

فیض جام سعادت؛ شرح مفصل و دقیق قصیده تائیه ابن فارض

کد: 139804043802412020

http://bit.ly/2LuXlxI

، قم , (اخبار رسمی): کتاب فیض جام سعادت، شرح مفصل و دقیق قصیده تائیه ابن فارض است. این قصیده یکی از شاهکارهای عرفانی اسلامی‏ و بیانگر سیر عرفانی و سلوک منظم به سوی سرمنزل مقصود و مقام قرب الهی است. این شاهکار عرفانی تاکنون مورد توجه شارحان و مفسران بسیاری قرار گرفته که در این میان‏، شرح فرغانی از همه مهم‌تر است.

فیض جام سعادت؛ ترجمه مُنتهی المدارک و مُنتهی لُبِّ کلّ کاملٍ و عارفٍ و سالک
قصیده تائیه ابن فارض بیانگر سیر عرفانی و سلوک منظم به سوی سرمنزل مقصود و مقام قرب الهی است.

قصیده تائیه ابن فارض که به نظم السلوک نام‌بردار شده، یکی از شاهکارهای عرفانی اسلامی‏ است. فرغانی، نویسنده‌‏ای صاحب نظر در قلمرو عرفان از حیث دانش و آگاهی و تسلط بر علوم مختلف نظری از جمله علوم ادبی و تاریخ و فقه جامع الاطراف بوده است.

فرغانی شاگرد صدرالدین قونوی (۶۰۷-۶۷۳ق.) بود و تقریرات درس‏‌های استادش را می‏‌‏نگاشت. صدر الدین قونوی مکرر می‏‌‏فرمود که هر عارفى باید قصیده تائیه ابن فارض را حفظ کند.

دو کتاب منتهی المدارک و مشارق الدراری که از مهمترین کتب عرفان نظری در مکتب عرفانی ابن عربی محسوب می‏‌‏شوند، در حقیقت تقریرات درس قونوی به قلم فرغانی هستند. فرغانی ابتدا شرح فارسی را در زمان حیات استادش نگاشته است، سپس بعد از وفات استادش به نوشتن شرح عربی آغاز کرده است. وی در مقدمه مشارق الدراری به تقریر بودن شرح فارسی صراحت دارد، ولی در شرح عربی یعنی منتهی المدارک حتی اشاره‏‌ای کوتاه به این موضوع نکرده، ولی شرح عربی با تمام مراحل و سبک آن همانند شرح فارسی است.

آنچه در مقدمه عربى فرغانى مندرج است به حدى عالى است که محقق جامى در مقدمه شرح خود بر نقش الفصوص (نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص) نوشته است که احدى مبانى تحقیقی عرفان را به آن زیبایى که فرغانى بیان کرده تقریر نکرده است.

شرح فارسى فرغانى بر اشعار تائیه بر روى هم بهتر و منظم‌تر از شرح عربى اوست و در مواردى نیز شرح عربى منتهى المدارک رجحان دارد، چه آن که‏ اهتمام فرغانى به شرح فارسى بیشتر بوده است.

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب فیض جام سعادت می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب