اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804063805812020

نگاهی به کتاب شرح و ترجمه کشف المعنی عن سرّ اسماء الله الحسنی

کد: 139804063805812020

http://bit.ly/2LtmPvg

، قم , (اخبار رسمی): کتاب شرح و ترجمه کشف المعنی عن سرّ اسماء الله الحسنی، شرح یکی از مهم‌ترین کتب در شرح اسماء الحسنی است. نویسنده اسم الله را علم بر ذات می‌‏داند؛ یعنی دسترسی به ذات و تخلق به آن امکان پذیر نیست مگر از راه اسماء و صفات بتوان به اخلاق الله متخلق گردید و آنها را در جان پیاده و از آنها پرتو گرفت.

نگاهی به کتاب شرح و ترجمه کشف المعنی عن سرّ اسماء الله الحسنی
ترجمه و شرح یکی از مهم‌ترین کتب در شرح اسماء حسنای الهی و تألیف محی الدین بن عربی است.

کشف المعنی عن سر أسماء الله الحسنی که به قلم محى‌الدین بن عربى به رشته تألیف درآمده است، توسط على زمانى قمشه‌اى به زبان فارسی شرح و ترجمه شدهو در بهار 1373ش در قم مقدس به پایان رسیده است. موضوع این کتاب، معرفت اسماى الهى از راه تعلّق و تحقّق و تخلّق است.

شارح به انگیزه روان ساختن سنگینى قلم محی‌الدین در این تألیف، به نگارش این اثر روى آورده است.

این شرح، از جایگاه ویژه‌اى برخوردار است، چون شارح آن با تسلط کافى بر فلسفه و عرفان از افقى عالى، اقدام به شرحى روان کرده؛ از این‌ روى، عبارات علاوه بر سادگى، از عمق ویژه‌اى برخوردار است.

این شرح، مطابق با متن پیرامون 99 اسم از اسماى الهى سخن گفته است و هریک را بر اساس و محور سه واژه تعلق، تحقق و تخلق برگزار کرده است.

شارح ابتدا این سه واژه را به‌طور مبسوط شرح داده تا از تکرار آن در اثناى مطالب پرهیز کند.وى به‌منظور دستیابى به مطالب، ترکیبى مزجى از ترجمه و شرح و آمیزه‌اى از آن دو به عمل آورده است.

او براى محقق ساختن هدف خود، تلاشى وافر کرده و به استفاده از الفاظ ساده و سهل دست یازیده؛ ازاین روى، کتاب از حالت تخصصى خارج شده و به‌صورت قابل فهم براى همگان درآمده است.

این شرح، بر اساس دو کتاب اصلى ماتن؛ یعنى «فصوص» و «فتوحات» رقم خورده و به‌تصریح خود شارح در مقدمه، اگر آن دو کتاب نمى‌بود، چه‌بسا در بیان مطالب، مشکلاتى رخ می‌داد. بعد از آن دو کتاب، شارح اهتمامى خاص به مثنوى مولوى دارد و در جاى جاى شرح از آن بهره برده است.

شارح در هر اسمى ابتدا به واژه‌شناسى لغوى آن اسم پرداخته و سپس از راه روایات یا سخنى از محى‌الدین در «فتوحات»، آن را به معنى اصطلاحى معنى کرده و سپس وارد پیاده‌سازى آن اسم در مثلث تعلّق، تحقّق و تخلّق شده است. تعلّق به معنى نیاز کامل و مشروع بنده سالک به خداوند منان است و تحقّق به معنى شناخت صحیح اسماء الله و معنى راست و درستى که از ناحیه او باشد و تعلق عبارت است از پذیرفتن حقایق اسماء الله، به‌گونه‌اى که مى‌تواند با عبد، نسبت برقرار سازد.

شارح در هریک از این مقام‌ها به شرح و بسط آیات و روایات معرفتى همت نهاده و شرح بیشتر اسماء را با بیانى از مثنوى مولوى به پایان برده است.

به‌طور کلى سعى شارح بر آن بوده تا بر اساس ذوق عرفا از مبانى قرآن و عرفان استفاده کند؛ بنابراین، از مبانى کلام و فلسفه کمتر استفاده شده است.

مترجم در مقدمه از دشواری‌‏های ترجمه و شرح سخن گفته: «با استاد بزرگوارم حضرت علامه جوادی آملی در این باره مشورت کردم و پس از رهنمودهای حضرت استاد به ترجمه و شرح اقدام کردم. چون الفاظ و عبارات کتاب تا اندازه‌‏ای پیچیده و کوتاه است، به منظور دستیابی به مطالب، ترکیبی مزجی از ترجمه و شرح به عمل آمد. ترجمه و شرح بر اساس سخن و مبنای ابن عربی در فتوحات و فصوص انجام پذیرفت. در ترجمه و شرح گاهی به خاطر تفنن در عبارات از خطاب به غیبت و به عکس آمدیم. بیشترین تلاش بر این بوده که از الفاظی ساده و سهل استفاده شود تا برای همگان قابل فهم باشد. در ترجمه و شرح سعی بر آن بوده بر اساس ذوق عرفا از مبانی قرآن و عرفان استفاده شود نه مبانی کلام و فلسفه.»

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب کشف المعنی عن سرّ اسماء الله الحسنی می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به نشانی ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب