اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980611401118667

نکات مهمی که بعد از کاشت بذر کاکتوس باید رعایت شود!

5 نکته حیاتی بعد از کاشتن بذر کاکتوس

کد: 13980611401118667

http://bit.ly/2LAL2yt

، تهران , (اخبار رسمی): به راحتی می‌توان با انجام اقدامات حیاتی پس از کاشتن بذر کاکتوس تمامی گیاهچه‌های خود را از خطر نابودی و مرگ نجات داد.

5 نکته حیاتی بعد از کاشتن بذر کاکتوس
بذر کاکتوس

در ادامه 5 نکته حیاتی بعد از کاشت بذر کاکتوس در منزل یا گلخانه بیان شده است که این اقدامات بعد از کاشتن بذر کاکتوس جهت جلوگیری از مرگ گیاهچه‌ها ضروری است؟

1. بعد از کاشتن بذر کاکتوس هنگامی که برآمدگی سطح خاک مشاهده شد، زمان تهویه خزانه کاشت است.

معمولا چند هفته بعد از کاشت بذر کاکتوس جوانه‌ها سر از خاک در می‌آورند. کاکتوس‌های گرمسیری به آرامی رشد می‌کنند و این پروسه ممکن است بیش از یک ماه نیز طول بکشد. در نهایت، اولین علائم جوانه زنی که برآمدگی‌های موجود در خاک است را می‌توان مشاهده کرد. وقتی این مرحله رسید، با برداشتن پوشش درب خزانه کاشت بذر کاکتوس در طول مدت روز، اجازه نفس کشیدن به بذرها را می‌توان داد. هر چه بذرها بیشتر رشد می‌کنند باید درب ظرف کاشت را به مدت بیشتری برداشت. 

شایان ذکر است که این اقدام موجب می‌شود سطح خاک بیشتر از قبل خشک شود و نیاز است آبیاری را بیشتر از قبل انجام داد. زمان آبیاری هنگامی است که سطح خاک خشک شده باشد و در این حالت باید آب را به اندازه‌ای اضافه کرد که در بستر نماند و به وسیله زهکش از ته ظرف کشت عبور کند. در بعضی از کاکتوس‌های گرمسیری برآمدگی مشاهده نمی‌شود، می‌توان برای این دسته از کاکتوس‌ها درب پوشش را با رشد گیاهچه برداشت.

2. جدا سازی کاکتوس از خزانه بعد از استقرار کامل گیاه

همانطور که در بالا اشاره شد کاکتوس‌ها به آرامی رشد می‌کنند. بسته به نوع کاکتوس بعد از شش ماه الی یک سال سایز کاکتوس به اندازه تیله بزرگ می‌رسد. در این هنگام زمان انتقال کاکتوس‌ها به گلدان‌های سایز 6 یا 8 است. مانند اکثر گیاهان گلدانی برای رشد بهتر گیاه و تغذیه مناسب‌تر، کاکتوس‌ها را باید در گلدان‌های کوچک نگه داشت! چرا که این عمل موجب گرسنگی غذایی، توقف رشد و در نهایت مرگ گیاه می‌شود.

برای جداسازی باید از دستکش‌های باغبانی و بیلچه کوچک باغبانی استفاده کرد. محتوای خاک گلدان باید دقیقا همان ترکیب خاکی خزانه کاشت بذر کاکتوس باشد.

3. گلدان‌ها را در سایه و نور غیرمستقیم قرار دهید تا گیاه بازسازی شود

همانطور که قسمت تنه گیاه رشد می‌کند ریشه‌ها و قسمت پایینی گیاه نیز در حال توسعه و نمو است. برای اینکه کاکتوس به اندازه بزرگ برسد باید هر سال یک سایز گلدان آن را بزرگ‌تر کرد تا ریشه‌ها فرصت رشد بهتر را داشته باشند. در زمان تعویض گلدان به گیاه تنش وارد می‌شود و به همین خاطر باید با قرار دادن گیاه در سایه و نور ملایم اجازه بازسازی مجدد را داد. گیاه‌ را کم کم از محلی که نور کمتری دارد به محل پرنورتر منتقل کرد.

4. آبیاری به به ندرت!

کاکتوس‌ها گلدانی نسبت به بقیه گیاهان گلدانی آب کمتری نیاز دارند. اگر چه آب برای رشد گیاه ضروری است اما کاکتوس‌ها شهرت‌شان بخاطر مقاومت به کم آبی در بیابان است. تقریبا 90درصد کاکتوس‌های بیابانی پس از استقرار در گلدان نیاز به آب بسیار کمی دارند. هر نوع کاکتوس نیاز آبی متفاوتی دارد اما در یک قاعده کلی زمان آبیاری بعد از خشک شدن کامل سطح خاک است. زمان دقیق‌تر آبیاری به شرایط محیطی محل نگهداری بستگی دارد.

این نکته که پرورش و رشد کاکتوس‌ها بسیار کند است را همیشه باید به خاطر داشت. بنابراین آنها نیاز به آبیاری زیادی ندارند. آبیاری بیش از اندازه مشکلات عدیده‌ای از جمله پوسیدگی ریشه را برای کاکتوس به وجود می‌آورد که منجر به مرگ گیاه می‌شود.

کاکتوس‌های گرمسیری از این قاعده مستثنی هستند چرا که نسبت به کاکتوس‌های بیابانی به کمی رطوبت نیاز دارند. اما در مورد زمان آبدهی مانند آبیاری کاکتوس‌های بیابانی باید صبر کرد تا سطح خاک کاملا خشک شود و سپس آبیاری را شروع کرد.

5. کود دهی در فصول رشد

اگر چه کاکتوس‌ها کند رشد هستند اما در فصل‌های بهار و تابستان برای تکمیل فرآیند رشد نیاز به نور کم و کود دهی به موقع دارند. کاکتوس‌ها نسبت به گیاهان دیگر به کود کمتری نیاز دارند و باید در فصول رشد از کود مایع رقیق شده ماهی یک‌بار استفاده کرد. برای این‌کار مقداری کمی کود مایع را با حجمی از آب مخلوط کرد. این محلول  را می‌توان برای دو تا سه بار بعد از درست کردن آن، استفاده کرد.

مقدار دقیق کود مصرفی، نه تنها برای هر نوع کاکتوس بلکه برای کاکتوس‌های مشابه‌ای که مرحله رشدی متفاوتی دارند نیز فرق می‌کند.

علاقه‌مندان به خواندن مطالب بیشتر می‌توانند به سایت مهندس نیک به آدرس mohandesnic.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گل و گیاه مهندس نیک

مجری دکوراسیون داخلی با گیاهان

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی