اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980612401458667

4 مشکل عمده در کاشت کاکتوس بذری و راه حل آن

کد: 13980612401458667

http://bit.ly/2ZJetU1

، تهران , (اخبار رسمی): امروزه با توجه به بحث اشتغال زایی در زمینه تولید کاکتوس‌های بذری و افزایش درآمد جانبی با پرورش کاکتوس در منزل، توجه ویژه‌ای به کاشت کاکتوس بذری باید داشت. بدین منظور در ادامه 4 مشکل اساسی در مسیر کاشت کاکتوس بذری بررسی شده است.

4 مشکل عمده در کاشت کاکتوس بذری و راه حل آن
4 مشکل عمده در کاشت کاکتوس بذری و راه حل آن

جلوگیری از پوسیدگی ریشه با اجتناب از آبیاری زیاد

یکی از عمده ترین مشکلات گیاهان گلدانی پوسیدگی‌های قارچی ریشه است. این آسیب معمولا زمانی رخ می‌دهد که آب گلدان نمی‌تواند از سوراخ ته زهکش خارج شود و ریشه گیاه در تماس با رطوبت زیاد دچار پوسیدگی قارچی می‌شود.

اگر چه که این مشکل برای تمامی گیاهان می‌تواند اتفاق بیفتد اما کاکتوس‌های بیابانی با توجه به نیاز آبی کمتر، بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند. بهترین درمان برای پوسیدگی ریشه پیشگیری است. در وهله اول باید زهکش‌‌های گلدان را خوب چک کرد. به طور کلی بهترین روش آبیاری برای گلدان‌ها قراردادن آن در تشت آب و جذب رطوب از ته گلدان است. استفاده از خاک مناسب مخصوص کاکتوس و گلدان با کیفیت عامل مهم دیگر در جلوگیری از این عارضه است.

از علائم پوسیدگی می‌توان به برآمدگی‌های متناوب، نرمی سطح بدنه، تغییر رنگ پوست و قهوه‌ای شدن گیاه اشاره کرد. در اکثر موارد نشانه‌های پوسیدگی گیاه از قسمت پایینی شروع می‌شود تا به بالای تنه می‌رسد. گزینه‌های درمان پوسیدگی ریشه محدود است. برای درمان پوسیدگی می‌توان ابتدا گیاه را از گلدان بیرون آورد و سپس قسمت‌های نرم و بافت‌های آسیب دیده ریشه و بدنه را با تیغ تیز استریل جدا کرد و در گلدان جدید با خاک مناسب دوباره کاشت. اما در اکثرا موارد بخاطر پیشرفت سریع بیماری و جلوگیری از انتقال آفت قارچی به دیگر گیاهان باید گیاه آلوده را حذف و آن را به مکان دوری منتقل کرد.

افزایش تدریجی نور خورشید جهت درمان اتیوله گی گیاه

اتیوله گی پدیده‌ای است که در آن گیاه به علت قرار گرفتن در محیط کم نور و تاریک، رنگ سبز خود را از دست می‌دهد و بافت زرد پیدا می‌کند. به این پدیده بی رنگی اتیوله شدن می‌گویند. کاکتوس‌های اتیوله دارای ظاهری رنگ پریده به رنگ سبز روشن، تنه‌ای شل و دارای ساقه‌ای نرم و باریک هستند. قسمت‌های اتیوله گیاه در اثر نزدیکی به منبع نوری مناسب سریعا رشد خواهند کرد.

در صورتی که گیاه به مدت طولانی در تاریکی قرار گیرد و به اصطلاح اتیوله گی دائمی رخ دهد بافت آسیب دیده گیاه غیر قابل بازگشت است چراکه این پدیده موجب می‌شود گیاه نتواند نور کافی و مناسب را از خورشید دریافت کند.

در موقع رخ دادن پدیده اتیولگی نباید به یکباره گیاه خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد. در عوض به صورت تدریجی مقدار نور دریافتی را روزانه افزایش باید داد تا گیاه به رشد طبیعی خود برسد نور زیاد خورشید برای هر گیاهی می‌تواند تنش زا باشد و در کاکتوس اتیوله شده این امر شدت می‌یابد که در بسیاری از موارد منجر به مرگ گیاه می‌شود.

اجتناب از سمیت نوری با محدود کردن نور خورشید بعد از استفاده از آفت کش

احتمالا اگر افرادی بعد از حمام و دوش گرفتن خود را در معرض نور شدید خورشید قرار داده باشند به نوعی دچار سمیت نوری شده‌اند که این اتفاق بر روی گیاه باعث بروز بیماری مهلک و کشنده می‌شود. پس از استفاده از آفت کش‌های روغنی، روغن موجود در آفت کش بر روی گیاه باقی می‌ماند که اثر مخرب نور خورشید را تا چند برابر افزایش می‌دهد. این عارضه سبب می‌شود بخش‌هایی از گیاه که در تماس با آفت کش قرار گرفته به رنگ خاکستری، سوخته مانند و خشکیده تبدیل شود. برای جلوگیری از این بیماری می‌توان بعد از عمل سم پاشی، گیاهان را به مکانی با نور کمتر تا خشک شدن کامل سطح بدنه گیاه، منتقل کرد.

از کورکینگ طبیعی نترسید!

یکی از جنبه‌های چرخه زندگی کاکتوس‌ها پدیده کورکینگ است که اغلب مردم با این پدیده ناآشنا هستند. در کورکینگ بخش‌های پایینی کاکتوس بالغ به آرامی شروع به سخت شدن، تغییر رنگ به قهوه‌ای و پوسته پوسته شدن می‌کند. اگرچه تغییر حالت یک بافت سبز گیاهی به بافت مرده می‌تواند نگران کننده باشد اما واقعیت این است که نشانه خطرناکی نیست و بهتر است نادیده گرفته شود.

کورکینگ طبیعی معمولا از قسمت طوقه گیاه شروع می‌شود که به آرامی به سمت بالا حرکت می‌کند. اگر کورکینگ ابتدا در قسمت دیگری از طوقه گیاه مشاهده شود، می‌‌تواند نشانه بروز مشکلی در گیاه باشد. به عنوان مثال اگر عارضه قهوه‌ای شدن در قسمت بالایی بدنه کاکتوس مشاهده شود این نشانه قرار گرفتن گیاه در معرض نور زیاد خورشید است و ارتباطی به کورکینگ ندارد.

علاقه مندان به خواندن مطالب بیشتر می‌توانند به سایت مهندس نیک به ادرس mohandesnic.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گل و گیاه مهندس نیک

مجری دکوراسیون داخلی با گیاهان

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | دکوراسیون و منزل