اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807024074612020

شرح قصیده تائیه ابن فارض در کتاب کشف الوجوه الغر لمعانی نظم الدر کاشانی

کد: 139807024074612020

http://bit.ly/2l1bdVJ

، قم , (اخبار رسمی): قصیده تائیه ابن فارض که به نظم السلوک نامبردار شده، بیانگر سیر عرفانی و سلوک منظم به سوی سرمنزل مقصود و مقام قرب الهی است. عزالدین پس از دیباچه ادبی عرفانی، به طرح ده اصل در دو قسم و هر قسمی شامل پنج فصل پرداخته است و بسیاری از اصطلاحات عرفانی را در طی این فصول شرح داده سپس به شرح قصیده پرداخته است.

شرح قصیده تائیه ابن فارض در کتاب کشف الوجوه الغر لمعانی نظم الدر کاشانی
کتاب حاضر شرح ادیبانه و عرفانی قصیده تائیه ابن فارض است که به نظم السلوک نامبردار شده است.

شرح ادیبانه و عرفانی قصیده تائیه ابن فارض است. قصیده تائیه ابن فارض که به نظم السلوک نامبردار شده یکی از شاهکارهای عرفانی اسلامی‏ و بیانگر سیر عرفانی و سلوک منظم به سوی سرمنزل مقصود و مقام قرب الهی است. این شاهکار عرفانی تاکنون مورد توجه شارحان و مفسران بسیاری قرار گرفته که در این میان‏، شرح فرغانی و کاشانی از همه مهم‌ترند.

عزالدین محمود کاشانی در فروع مذهب، شافعی و در مسلک، صوفی و در اصول عقاید، اشعری است. به واسطه مسلک تصوف، عقاید او از تعصب بیرون آمده و یک نوع اعتدالی پیدا کرده است. به اهل‌بیت حضرت رسول (ص) معتقد است و در همه جا از آنها به نیکی یاد می‌کند و بعد از صلوات بر محمد (ص) بر آل او هم درود می‌‏فرستد و تعظیم و احترام آنها را همچون حضرت رسول (ص) واجب می‌‏داند. وی صوفی، عارف، متشرّع، زاهد و عابد است و به همین دلیل گاهی کتاب او به فقه و ادعیه و اعمال عبادی شبیه‌تر است تا به کتاب تصوف و عرفان.

نوشته‌‏های عزالدین، برای شناختن یک نفر صوفی دیندار و عابد خانقاهی کاملاً رساست و تمام عقاید متصوفه معروف قرن هفتم و هشتم و دوره های ماقبل را می‌توان از این کتاب به دست آورد.

شرح قصیده تائیه ابن فارض به عربی بسیار عالمانه و محققانه است. عزالدین پس از دیباچه ادبی عرفانی، به طرح ده اصل در دو قسم و هر قسمی شامل پنج فصل پرداخته است و بسیاری از اصطلاحات عرفانی را در طی این فصول شرح داده سپس به شرح قصیده پرداخته است؛ بدین ترتیب که ابیات را جدا جدا عنوان کرده و پس از تحلیل و تجزیه نکات و دقایق صرفی و نحوی و معانی و بیانی، نخست ترجمه و سپس شرح و تحقیق کرده است.

این شرح در تهران (۱۳۱۹ق.) چاپ شده، اما به اشتباه آن را به کمال الدین عبدالرزاق اصفهانی نسبت داده‏‌اند.

جامی با آن که خود از شارحان بنام کتب عرفانی است درباره کاشانی می‏‌نویسد: «وی صاحب ترجمه عوارف است و شارح قصیده تائیه فارضیه و بسی حقایق بلند و معارف ارجمند در این دو کتاب درج کرده است و قصیده را شرح مختصر مفید نوشته است و کشف معضلات و حل مشکلات آن کرده است. به مقتضای علم و عرفان و ذوق و وجدان خود بی آن که مراجعه کند به شرحی دیگر.»

مصحّح بر اساس پنج نسخه توانسته است که به خوبی از عهده تصحیح این متن مهم برآید. در پایان کتاب، ترجمه آزاد قصیده ابن فارض با استفاده از شرح کاشانی آمده است.

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب کشف الوجوه الغر لمعانی نظم الدر (شرح تائیه ابن فارض) می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب